Lemez

Grigory Sokolov: Beethoven, Brahms, Mozart

  • - csk -
  • 2020. szeptember 20.

Zene

Ki a műfaj legnagyobb zongoraművésze? Ezt a kérdést a klasszikus zene ismerői és rajongói sosem tennék fel. Arra a kérdésre azonban, hogy a legnagyobbak között ki a legtitokzatosabb, nem nehéz válaszolni. Az idén hetvenéves Grigorij Szokolov egész pályafutása során rejtélyesen muzsikált. Soha nem akart ilyen lenni: természetéből fakadóan ilyen. Játékának egyik alapeleme, hogy nem nekünk játszik, hanem magának, kozmikus egykedvűséggel, kíméletlen részletgazdagsággal, inkább elviselve, mint óhajtva a közönség jelenlétét, csak a zenével kommunikálva. Előadásait különös tárgyilagosság, minuciózus pontosság jellemzi, játéka kérlelhetetlen, mint az örökkévalóság.

A háromlemezes újdonság, amely 2017-es és 2019-es koncertjeiből ad ízelítőt, előadói személyiségének valóságos enciklopédiája. Két CD és egy DVD egy kiadványban: a két CD-n Beethoven és Brahms, a DVD-n Mozart és Beethoven – és mindkettőn ráadások sokasága: Rameau, Schubert, Schumann, Chopin, Brahms, Debussy, Rachmaninov kisebb darabjai. A hanglemezeken megfigyelhetjük, hogy a klasszika területén (Beethoven) sokkal inkább érvényesül Szokolov játékának jellegzetes ritmikai és tagolásbeli akríbiája, míg a romantika területére érve (Brahms) ez oldódik: itt a zene egyszerűen nem tűri el az előadóra jellemző személytelenséget. A DVD azért fontos, mert Szokolovot látni is kell: a látvány a „jelen is vagyok, meg nem is” kétértelműségével tudatosítja a zenélés elvontságát. Ez így együtt Szokolov: egyszeri, kivételes, enigmatikus és megmagyarázhatatlan.

Deutsche Grammophon, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.