Lemez

Grigory Sokolov: Beethoven, Brahms, Mozart

  • - csk -
  • 2020. szeptember 20.

Zene

Ki a műfaj legnagyobb zongoraművésze? Ezt a kérdést a klasszikus zene ismerői és rajongói sosem tennék fel. Arra a kérdésre azonban, hogy a legnagyobbak között ki a legtitokzatosabb, nem nehéz válaszolni. Az idén hetvenéves Grigorij Szokolov egész pályafutása során rejtélyesen muzsikált. Soha nem akart ilyen lenni: természetéből fakadóan ilyen. Játékának egyik alapeleme, hogy nem nekünk játszik, hanem magának, kozmikus egykedvűséggel, kíméletlen részletgazdagsággal, inkább elviselve, mint óhajtva a közönség jelenlétét, csak a zenével kommunikálva. Előadásait különös tárgyilagosság, minuciózus pontosság jellemzi, játéka kérlelhetetlen, mint az örökkévalóság.

A háromlemezes újdonság, amely 2017-es és 2019-es koncertjeiből ad ízelítőt, előadói személyiségének valóságos enciklopédiája. Két CD és egy DVD egy kiadványban: a két CD-n Beethoven és Brahms, a DVD-n Mozart és Beethoven – és mindkettőn ráadások sokasága: Rameau, Schubert, Schumann, Chopin, Brahms, Debussy, Rachmaninov kisebb darabjai. A hanglemezeken megfigyelhetjük, hogy a klasszika területén (Beethoven) sokkal inkább érvényesül Szokolov játékának jellegzetes ritmikai és tagolásbeli akríbiája, míg a romantika területére érve (Brahms) ez oldódik: itt a zene egyszerűen nem tűri el az előadóra jellemző személytelenséget. A DVD azért fontos, mert Szokolovot látni is kell: a látvány a „jelen is vagyok, meg nem is” kétértelműségével tudatosítja a zenélés elvontságát. Ez így együtt Szokolov: egyszeri, kivételes, enigmatikus és megmagyarázhatatlan.

Deutsche Grammophon, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.