Lemez

Hippikiller: Deleted Pictures

  • - minek -
  • 2020. szeptember 20.

Zene

Három év után, és a vírus miatt némi késéssel jelentkezett ismét angol nyelvű zeneanyaggal a zenész-énekes-újságíró Bihari Balázs zenekara. Állandó szerzőtársa volt a nemrég elhunyt Najmányi László, aki két dalszöveget is írt az albumra – ezeket a számokat Bihari már az ő emlékének ajánlotta. A fél tucat dalt felváltva ihlették a nyolcvanas évek (poszt-) new wave zenekarai, a telivér rockhagyomány, illetve napjaink elektronikus zenéjének a „varacskosabb” vonulata. A nyitószámot Najmányi még 1988-ban New Yorkban írta, de Bihari alaposan átdolgozta, és döngölő elektropunkos körítésben adja elő Csányi Ritával (Anahit) közösen. Ehhez képest a Neon Nights egészen valószínűtlen Black Sabbath-feldolgozás, kicsit kilencvenes évek eleji indusztriál stílusban, míg a The Needle of the Scale mintaszerű nyolcvanas évek reminiszcencia, bevallottan erős Spandau Ballet/ABC hatásokkal. A Wasteland úgy kezdődik, mint egy 1996-os trip hop szám, a faragatlan trap dobok azonban gyorsan visszaröpítenek a jelenbe. A Deleted Pictures kicsit vészjósló witch house darab, a God Has Left and Satan’s Too Najmányi másik szerzeménye, amúgy remek Hi-NRG klubzene, szinte az Erasure/Communards-vonalról. Talán e felsorolás is tanúsítja, hogy Bihari meghökkentően sokrétű, s e számok elkészítése során maximálisan érvényesülő zenei vonzalmai mennyire változatossá tudják tenni a szabálytalan minialbumot.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.