Lemez

Hippikiller: Deleted Pictures

  • - minek -
  • 2020. szeptember 20.

Zene

Három év után, és a vírus miatt némi késéssel jelentkezett ismét angol nyelvű zeneanyaggal a zenész-énekes-újságíró Bihari Balázs zenekara. Állandó szerzőtársa volt a nemrég elhunyt Najmányi László, aki két dalszöveget is írt az albumra – ezeket a számokat Bihari már az ő emlékének ajánlotta. A fél tucat dalt felváltva ihlették a nyolcvanas évek (poszt-) new wave zenekarai, a telivér rockhagyomány, illetve napjaink elektronikus zenéjének a „varacskosabb” vonulata. A nyitószámot Najmányi még 1988-ban New Yorkban írta, de Bihari alaposan átdolgozta, és döngölő elektropunkos körítésben adja elő Csányi Ritával (Anahit) közösen. Ehhez képest a Neon Nights egészen valószínűtlen Black Sabbath-feldolgozás, kicsit kilencvenes évek eleji indusztriál stílusban, míg a The Needle of the Scale mintaszerű nyolcvanas évek reminiszcencia, bevallottan erős Spandau Ballet/ABC hatásokkal. A Wasteland úgy kezdődik, mint egy 1996-os trip hop szám, a faragatlan trap dobok azonban gyorsan visszaröpítenek a jelenbe. A Deleted Pictures kicsit vészjósló witch house darab, a God Has Left and Satan’s Too Najmányi másik szerzeménye, amúgy remek Hi-NRG klubzene, szinte az Erasure/Communards-vonalról. Talán e felsorolás is tanúsítja, hogy Bihari meghökkentően sokrétű, s e számok elkészítése során maximálisan érvényesülő zenei vonzalmai mennyire változatossá tudják tenni a szabálytalan minialbumot.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.