Lemez

Hippikiller: Deleted Pictures

  • - minek -
  • 2020. szeptember 20.

Zene

Három év után, és a vírus miatt némi késéssel jelentkezett ismét angol nyelvű zeneanyaggal a zenész-énekes-újságíró Bihari Balázs zenekara. Állandó szerzőtársa volt a nemrég elhunyt Najmányi László, aki két dalszöveget is írt az albumra – ezeket a számokat Bihari már az ő emlékének ajánlotta. A fél tucat dalt felváltva ihlették a nyolcvanas évek (poszt-) new wave zenekarai, a telivér rockhagyomány, illetve napjaink elektronikus zenéjének a „varacskosabb” vonulata. A nyitószámot Najmányi még 1988-ban New Yorkban írta, de Bihari alaposan átdolgozta, és döngölő elektropunkos körítésben adja elő Csányi Ritával (Anahit) közösen. Ehhez képest a Neon Nights egészen valószínűtlen Black Sabbath-feldolgozás, kicsit kilencvenes évek eleji indusztriál stílusban, míg a The Needle of the Scale mintaszerű nyolcvanas évek reminiszcencia, bevallottan erős Spandau Ballet/ABC hatásokkal. A Wasteland úgy kezdődik, mint egy 1996-os trip hop szám, a faragatlan trap dobok azonban gyorsan visszaröpítenek a jelenbe. A Deleted Pictures kicsit vészjósló witch house darab, a God Has Left and Satan’s Too Najmányi másik szerzeménye, amúgy remek Hi-NRG klubzene, szinte az Erasure/Communards-vonalról. Talán e felsorolás is tanúsítja, hogy Bihari meghökkentően sokrétű, s e számok elkészítése során maximálisan érvényesülő zenei vonzalmai mennyire változatossá tudják tenni a szabálytalan minialbumot.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.