mi a kotta?

Cenzori orrszenzor

  • mi a kotta
  • 2023. április 26.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/17. hétre

Úgy tudjuk, a korabeli Oroszországban Rimszkij-Korszakov orientalista darabjait túl könnyednek találták a kritikusok. Nem is alaptalan a vád, ha azokra a csilingelő szvitecskékre gondolunk, amiket az egyszeri hallgató megkülönböztetni sem bír. A Seherezádénak viszont minden hangja a helyén van, ám ki tudja miért, a cenzorok majdnem betiltották 1888-ban. Megrontja az ifjúságot, így az indok. Végül a bemutatót megtarthatták, s a zeneszerző pár év múlva a teljhatalmasok állatiasságáról üzenő Az aranykakas című operával dörgölte a cár orra alá, hogy nem tetszik neki az értelmetlen, s mellesleg eredménytelen orosz–japán háború. „La bestialité dans toute sa candeur”, írta tanítványának, Glazunovnak. No de honnan ismerős ez?

A Luxemburgi Filharmonikus Zenekar koncertjén a Seherezádé is elhangzik, s mellé két bemutatóval kedveskedik a spanyol dirigens, Gustavo Gimeno. Mélyre temetett csillagok címmel Varga Judit darabját halljuk, majd Daníel Bjarnason versenyművét az osztrák ütőhangszeres, Martin Grubinger szólójával (Müpa, április 28., fél nyolc). A BMC-ben kifinomult zenei humorunkat kamatoztathatjuk, a Kodály Kórus ugyanis szórakoztató kórusműveket gyűjtött össze Seiber Mátyástól a King’s Singersig (április 28., hét óra). Másnap Ligeti György nyomdokait kutatják Bécs, Hamburg, Stockholm és Budapest zeneakadémistái, négy fiatal zeneszerző után a nagy öreg Hamburgi koncertje hallható, Szőke Zoltán kürtszólójával (Zeneakadémia, április 29., fél nyolc). Folytatódik Csalog Gábor vasárnapi sorozata, amelyben régebbi és modernebb műveket tesz egymás mellé, ezúttal Schubert és Messiaen beszélgetnek: a felemelő a-moll szonáta után egy mély, szinte naivan vallásos mű (BMC, Koncertterem, április 30., hat óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.