mi a kotta?

Cenzori orrszenzor

  • mi a kotta
  • 2023. április 26.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/17. hétre

Úgy tudjuk, a korabeli Oroszországban Rimszkij-Korszakov orientalista darabjait túl könnyednek találták a kritikusok. Nem is alaptalan a vád, ha azokra a csilingelő szvitecskékre gondolunk, amiket az egyszeri hallgató megkülönböztetni sem bír. A Seherezádénak viszont minden hangja a helyén van, ám ki tudja miért, a cenzorok majdnem betiltották 1888-ban. Megrontja az ifjúságot, így az indok. Végül a bemutatót megtarthatták, s a zeneszerző pár év múlva a teljhatalmasok állatiasságáról üzenő Az aranykakas című operával dörgölte a cár orra alá, hogy nem tetszik neki az értelmetlen, s mellesleg eredménytelen orosz–japán háború. „La bestialité dans toute sa candeur”, írta tanítványának, Glazunovnak. No de honnan ismerős ez?

A Luxemburgi Filharmonikus Zenekar koncertjén a Seherezádé is elhangzik, s mellé két bemutatóval kedveskedik a spanyol dirigens, Gustavo Gimeno. Mélyre temetett csillagok címmel Varga Judit darabját halljuk, majd Daníel Bjarnason versenyművét az osztrák ütőhangszeres, Martin Grubinger szólójával (Müpa, április 28., fél nyolc). A BMC-ben kifinomult zenei humorunkat kamatoztathatjuk, a Kodály Kórus ugyanis szórakoztató kórusműveket gyűjtött össze Seiber Mátyástól a King’s Singersig (április 28., hét óra). Másnap Ligeti György nyomdokait kutatják Bécs, Hamburg, Stockholm és Budapest zeneakadémistái, négy fiatal zeneszerző után a nagy öreg Hamburgi koncertje hallható, Szőke Zoltán kürtszólójával (Zeneakadémia, április 29., fél nyolc). Folytatódik Csalog Gábor vasárnapi sorozata, amelyben régebbi és modernebb műveket tesz egymás mellé, ezúttal Schubert és Messiaen beszélgetnek: a felemelő a-moll szonáta után egy mély, szinte naivan vallásos mű (BMC, Koncertterem, április 30., hat óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.