mi a kotta?

Cenzori orrszenzor

  • mi a kotta
  • 2023. április 26.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/17. hétre

Úgy tudjuk, a korabeli Oroszországban Rimszkij-Korszakov orientalista darabjait túl könnyednek találták a kritikusok. Nem is alaptalan a vád, ha azokra a csilingelő szvitecskékre gondolunk, amiket az egyszeri hallgató megkülönböztetni sem bír. A Seherezádénak viszont minden hangja a helyén van, ám ki tudja miért, a cenzorok majdnem betiltották 1888-ban. Megrontja az ifjúságot, így az indok. Végül a bemutatót megtarthatták, s a zeneszerző pár év múlva a teljhatalmasok állatiasságáról üzenő Az aranykakas című operával dörgölte a cár orra alá, hogy nem tetszik neki az értelmetlen, s mellesleg eredménytelen orosz–japán háború. „La bestialité dans toute sa candeur”, írta tanítványának, Glazunovnak. No de honnan ismerős ez?

A Luxemburgi Filharmonikus Zenekar koncertjén a Seherezádé is elhangzik, s mellé két bemutatóval kedveskedik a spanyol dirigens, Gustavo Gimeno. Mélyre temetett csillagok címmel Varga Judit darabját halljuk, majd Daníel Bjarnason versenyművét az osztrák ütőhangszeres, Martin Grubinger szólójával (Müpa, április 28., fél nyolc). A BMC-ben kifinomult zenei humorunkat kamatoztathatjuk, a Kodály Kórus ugyanis szórakoztató kórusműveket gyűjtött össze Seiber Mátyástól a King’s Singersig (április 28., hét óra). Másnap Ligeti György nyomdokait kutatják Bécs, Hamburg, Stockholm és Budapest zeneakadémistái, négy fiatal zeneszerző után a nagy öreg Hamburgi koncertje hallható, Szőke Zoltán kürtszólójával (Zeneakadémia, április 29., fél nyolc). Folytatódik Csalog Gábor vasárnapi sorozata, amelyben régebbi és modernebb műveket tesz egymás mellé, ezúttal Schubert és Messiaen beszélgetnek: a felemelő a-moll szonáta után egy mély, szinte naivan vallásos mű (BMC, Koncertterem, április 30., hat óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.