Koncert

Com Truise

  • - minek -
  • 2016. március 4.

Zene

Az élményekben gazdag esten mindenekelőtt tanúi lehettünk a Belau bemutatkozásának – az Island of Promise című dalukhoz készített izgalmas, díjnyertes klip (rendezte: Damokos Attila) persze már kellőképpen felhívta rájuk a figyelmet. A Kedves Péter egyszemélyes projektjeként tavaly létrejött formáció immár rendes zenekarként lépett színpadra, ráadásul a remek, karakteres hangú Hegyi Dóri több számban (így a klipslágerben) is énekel. Az elvágyódós hangulatú, downtempo/dreampop kompozíciók hallatán sok párhuzam juthat eszünkbe – még néhány erős dalt (netán egy albumnyit) kéne írniuk, hogy elkészüljön a saját egész estés repertoár.

Com Truise (eredetileg Seth Haley), az amerikai keleti partról érkezett főattrakció viszont már jó ideje teljes artisztikus és technikai arzenálját bevetve formálgatja saját éber álomvilágát. Megannyi, eredetileg a nyolcvanas években ismertté vált, a divatba – minimum az utóbbi öt évben – ismét visszatérő, telt, analóg szintihangot, hömpölygő hangszőnyegeket remélhettünk tőle, melyekhez a lemezeken többnyire visszafogott ritmusok társulnak. Várható volt, hogy élőben sem enged a gondosan felépített retró-hangkulissza szigorú szabályaiból: ez az este nem annyira a seggrázós ritmusokról, mint inkább az agyat átmosó szintigrúvokról szólt. Soha nem létezett tévéműsorok szignáljai szóltak a fejünkben, s az így felidézett élménytúrát diszkrét vetítés és néha jól eltalált fénykompozíciók erősítették érzékeket összezavaró szinesztéziává. A számok alá tolt, kicsit szemcsés hiphopalapok adtak annyi lüktetést, hogy akár mozogni is lehessen, majd a vége felé jöhetett az életmű talán egyetlen slágerszáma, a vokális Declination a maga gátlástalan elektrofunkos lüktetésével. Sőt Haley mintha a klasszikus 4/4-del is ismerkedne, de csak annyira, hogy ne zökkentse ki a publikumot a hipnózisból, no meg a baleári/karibi/floridai álomvilágból, melyből igazán csak a téli éjszaka hidege ébreszt fel.

A38, január 27.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.