Koncert

Com Truise

  • - minek -
  • 2016. március 4.

Zene

Az élményekben gazdag esten mindenekelőtt tanúi lehettünk a Belau bemutatkozásának – az Island of Promise című dalukhoz készített izgalmas, díjnyertes klip (rendezte: Damokos Attila) persze már kellőképpen felhívta rájuk a figyelmet. A Kedves Péter egyszemélyes projektjeként tavaly létrejött formáció immár rendes zenekarként lépett színpadra, ráadásul a remek, karakteres hangú Hegyi Dóri több számban (így a klipslágerben) is énekel. Az elvágyódós hangulatú, downtempo/dreampop kompozíciók hallatán sok párhuzam juthat eszünkbe – még néhány erős dalt (netán egy albumnyit) kéne írniuk, hogy elkészüljön a saját egész estés repertoár.

Com Truise (eredetileg Seth Haley), az amerikai keleti partról érkezett főattrakció viszont már jó ideje teljes artisztikus és technikai arzenálját bevetve formálgatja saját éber álomvilágát. Megannyi, eredetileg a nyolcvanas években ismertté vált, a divatba – minimum az utóbbi öt évben – ismét visszatérő, telt, analóg szintihangot, hömpölygő hangszőnyegeket remélhettünk tőle, melyekhez a lemezeken többnyire visszafogott ritmusok társulnak. Várható volt, hogy élőben sem enged a gondosan felépített retró-hangkulissza szigorú szabályaiból: ez az este nem annyira a seggrázós ritmusokról, mint inkább az agyat átmosó szintigrúvokról szólt. Soha nem létezett tévéműsorok szignáljai szóltak a fejünkben, s az így felidézett élménytúrát diszkrét vetítés és néha jól eltalált fénykompozíciók erősítették érzékeket összezavaró szinesztéziává. A számok alá tolt, kicsit szemcsés hiphopalapok adtak annyi lüktetést, hogy akár mozogni is lehessen, majd a vége felé jöhetett az életmű talán egyetlen slágerszáma, a vokális Declination a maga gátlástalan elektrofunkos lüktetésével. Sőt Haley mintha a klasszikus 4/4-del is ismerkedne, de csak annyira, hogy ne zökkentse ki a publikumot a hipnózisból, no meg a baleári/karibi/floridai álomvilágból, melyből igazán csak a téli éjszaka hidege ébreszt fel.

A38, január 27.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.