Koncert

Converge

  • Vincze Ádám
  • 2014. augusztus 14.

Zene

A két előzenekar közül a norvég Okkultokrati műsora inkább érdekes színfolt volt, mint emlékezetes koncertélmény: az persze érthető, hogy a Kvelertak nyomán komolyabb figyelmet kaptak a hozzájuk hasonló skandináv zajbrigádok, de ez a sludge-ba és régimódi, koszos hardcore/punkba oltott black metal a néhány valóban hangulatos pillanata ellenére sem tudott lenyűgözni. A svéd Martyrdöd már annál inkább: az énekes-gi­táros teljesen úgy nézett ki, mint az Akelából Katona Főnök, angolul meg körülbelül annyira tudott, mint egy ötven körül járó, markotabödögei kőműves, de a Kvelertakénál nagyságrendekkel gonoszabb, kíméletlenebb, jóval kevésbé slágeresebb dalaik annyira hatásosak voltak, hogy ezt a zenekart minél hamarabb szeretném újra Budapesten látni.

A Converge hetedjére játszott Magyarországon, másodjára az A38-on, és az előzetes infókból már kiderült, hogy ezen a turnén nem játsszák a Jane Doe-t, pályafutásuk legnagyszerűbb dalát, ami után a legutóbbi hajós koncertjükön percekig döbbent csendben állt a jelen lévő pár száz ember. Helyette megkaptuk a ze­ne­kar mélypontjának számító Grim Heart/Black Rose-t, meg egy olyan hangzást, ahol Kurt Ballou elképesztő gitárjátékából jószerivel csak sejteni lehetett valamit, hallani viszont alig. A Converge persze van annyira jó zenekar, hogy igazán nagyot még így se tudjon hibázni: a dalok közt szokatlanul lelazult és vidám Jacob Bannon még mindig olyan vehemenciával és beleéléssel acsarogja legendásan depressziós szövegeit a szanaszéjjel tördelt káoszhardcore-riffekre, mintha élete utolsó napját élné, Nate Newton basszusgitáros pedig szinte második frontemberré lépett elő. A ráadásban úgy szelték le a fejünket a Concubine és a disszonáns-zajos zárással még aljasabbá tett Last Light kettősével, hogy még a Grim Heart… hét percét is meg kellett nekik bocsátani.

 

A38 hajó, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.