Koncert

Converge

  • Vincze Ádám
  • 2014. augusztus 14.

Zene

A két előzenekar közül a norvég Okkultokrati műsora inkább érdekes színfolt volt, mint emlékezetes koncertélmény: az persze érthető, hogy a Kvelertak nyomán komolyabb figyelmet kaptak a hozzájuk hasonló skandináv zajbrigádok, de ez a sludge-ba és régimódi, koszos hardcore/punkba oltott black metal a néhány valóban hangulatos pillanata ellenére sem tudott lenyűgözni. A svéd Martyrdöd már annál inkább: az énekes-gi­táros teljesen úgy nézett ki, mint az Akelából Katona Főnök, angolul meg körülbelül annyira tudott, mint egy ötven körül járó, markotabödögei kőműves, de a Kvelertakénál nagyságrendekkel gonoszabb, kíméletlenebb, jóval kevésbé slágeresebb dalaik annyira hatásosak voltak, hogy ezt a zenekart minél hamarabb szeretném újra Budapesten látni.

A Converge hetedjére játszott Magyarországon, másodjára az A38-on, és az előzetes infókból már kiderült, hogy ezen a turnén nem játsszák a Jane Doe-t, pályafutásuk legnagyszerűbb dalát, ami után a legutóbbi hajós koncertjükön percekig döbbent csendben állt a jelen lévő pár száz ember. Helyette megkaptuk a ze­ne­kar mélypontjának számító Grim Heart/Black Rose-t, meg egy olyan hangzást, ahol Kurt Ballou elképesztő gitárjátékából jószerivel csak sejteni lehetett valamit, hallani viszont alig. A Converge persze van annyira jó zenekar, hogy igazán nagyot még így se tudjon hibázni: a dalok közt szokatlanul lelazult és vidám Jacob Bannon még mindig olyan vehemenciával és beleéléssel acsarogja legendásan depressziós szövegeit a szanaszéjjel tördelt káoszhardcore-riffekre, mintha élete utolsó napját élné, Nate Newton basszusgitáros pedig szinte második frontemberré lépett elő. A ráadásban úgy szelték le a fejünket a Concubine és a disszonáns-zajos zárással még aljasabbá tett Last Light kettősével, hogy még a Grim Heart… hét percét is meg kellett nekik bocsátani.

 

A38 hajó, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.