Csak úgy írom ide (Tom Waits: Mule Variations)

  • 1999. április 15.

Zene

Hát nagyon ideje volt. Hat év múltán újabb stúdióalbum, Variációk egy öszvérre, csupa friss szerzemény. Úgyhogy ha a kedves olvasó itt leteszi a lapot, és húz a legközelebbi boltba, részemrõl rendben, semmi harag.

Tom Waitsrõl az augusztus 20-i MaNcsban írtam legutóbb. Akkor a Beautiful Maladies címû válogatástól fakadtam ki: "Tom Waitsben az a legjobb, hogy pontosan úgy szeret, mint jó tíz évvel ezelõtt. Beleborzongtam az elsõ érintésébe, nem is értem, miért jegeltem annyi éven át. Amúgy is, az efféle sztárok az én eseteim: csak akkor mennek stúdióba vagy koncertre, ha már nagyon muszáj; gyakorlatilag semmi hír, és mégis vannak, sõt õk vannak úgy igazán."

Azóta is. Mindenesetre a történeti hûség megkívánja, hogy korrigáljam magam, hiszen augusztus magasságában mégiscsak felreppent egy hír: az Islandtõl távozó Waits az Epitaph Recordshoz szerzõdött, ha csak egyetlen albumra is. Egy július 30-án kiadott kiadói közlemény szerint így vélekedett: itt a kiadó és a zenekarok viszonyát "nem a gyarmatosítás, hanem az együttmûködés" jellemzi. Az Epitaphról még annyit: öt-hat évvel ezelõtt tetõzött a Bad Religion-, Offspring-, Rancid-féle posztpunk futtatásával, mostanában inkább a ska és a blues újabb hullámait egyengeti; R. L. Burnside-tól pedig simán Waitshez lehet(ett) jutni, és viszont. Hát így.

Na most a jelek szerint a Beautiful Maladies a mestert is megérintette. Legalábbis nekem az szúrt szemet a Mule Variations bekajálása során, hogy az Island-fénykor, a Swordfishtrombones-Rain Dogs-Frank´s Wild Year trilógia hangvétele uralja. Ez jelenthet némi déja vu-fílinget is, de hangsúlyosabb az öröm és az elismerés: ennek a hetven percnek minimum a fele kimondott Waits-sláger, és nemcsak a ´92-es Bone Machine szikár-kopár kollázsaihoz képest. Talán megkockáztatható: jobbára konvencionális dalokról van szó, melyeknek a bluesból, folkból, gospelbõl, bárzenékbõl eredõ gyökerei, valamint elõadói (Larry Taylor, Marc Ribot, Greg Cohen, Ralph Carney estébé) ugyancsak régi ismerõseink. A jellemzõen nyers, csörgõ-zörgõ hangszerelésen belül a zongora vezetõ szerepe tûnik ki.

Waitsrõl tudjuk, hogy redõny leeresztve, az odahazát szépen kitölti a család, ha meg muszáj kimozdulni, azokat a helyeket preferálja, ahol a madár sem jár. Hogy ebben mennyi a keserûség, mennyi a kényszer, mennyi a megvilágosodás, az persze meg nem mondható. Én is "csak úgy" írom ide: azért olyan gyönyörûen lepattant dalokat, mint a Black Market Baby vagy a Chocolate Jesus, nem emlékszem, hallottam-e tõle. Amúgy a szövegekbõl is a Frenkie-éra outsiderei köszönnek elõ, mondhatni hagyományosan nem nagyon van miben megkapaszkodni, de ebbõl megint csak (végképp) hiba volna bármiféle következtetést levonni. Még akkor sem, ha Waits egyik-másik dalba beleszövi a születési dátumát (Eyeball Kid) vagy a felesége nevét (Filipino Box Spring Hog).

A Mule Variations címért egyébként az asszony felelõs: "Úgy tûnik, egy öszvérhez mentem hozzá" - sopánkodott. Ennyit a személyességrõl. De mint Waits nyilatkozataiból kiolvasható, inkább azokban a bizarr hírekben érdekelt, amelyeket a sajtóból gyûjtöget. S mintha ezekhez igazodnának újabb filmszerepei is: az augusztusban bemutatandó Mystery Menben például egy "beteges" fegyvertervezõt alakít. De ez még semmi. A legnagyobb meglepetést azzal keltette a mi emberünk, hogy meglebegtette: nem tartja kizártnak, hogy bevállal néhány koncertet is.

Marton László Távolodó

Epitaph/HMK, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.