Csak úgy írom ide (Tom Waits: Mule Variations)

  • 1999. április 15.

Zene

Hát nagyon ideje volt. Hat év múltán újabb stúdióalbum, Variációk egy öszvérre, csupa friss szerzemény. Úgyhogy ha a kedves olvasó itt leteszi a lapot, és húz a legközelebbi boltba, részemrõl rendben, semmi harag.

Tom Waitsrõl az augusztus 20-i MaNcsban írtam legutóbb. Akkor a Beautiful Maladies címû válogatástól fakadtam ki: "Tom Waitsben az a legjobb, hogy pontosan úgy szeret, mint jó tíz évvel ezelõtt. Beleborzongtam az elsõ érintésébe, nem is értem, miért jegeltem annyi éven át. Amúgy is, az efféle sztárok az én eseteim: csak akkor mennek stúdióba vagy koncertre, ha már nagyon muszáj; gyakorlatilag semmi hír, és mégis vannak, sõt õk vannak úgy igazán."

Azóta is. Mindenesetre a történeti hûség megkívánja, hogy korrigáljam magam, hiszen augusztus magasságában mégiscsak felreppent egy hír: az Islandtõl távozó Waits az Epitaph Recordshoz szerzõdött, ha csak egyetlen albumra is. Egy július 30-án kiadott kiadói közlemény szerint így vélekedett: itt a kiadó és a zenekarok viszonyát "nem a gyarmatosítás, hanem az együttmûködés" jellemzi. Az Epitaphról még annyit: öt-hat évvel ezelõtt tetõzött a Bad Religion-, Offspring-, Rancid-féle posztpunk futtatásával, mostanában inkább a ska és a blues újabb hullámait egyengeti; R. L. Burnside-tól pedig simán Waitshez lehet(ett) jutni, és viszont. Hát így.

Na most a jelek szerint a Beautiful Maladies a mestert is megérintette. Legalábbis nekem az szúrt szemet a Mule Variations bekajálása során, hogy az Island-fénykor, a Swordfishtrombones-Rain Dogs-Frank´s Wild Year trilógia hangvétele uralja. Ez jelenthet némi déja vu-fílinget is, de hangsúlyosabb az öröm és az elismerés: ennek a hetven percnek minimum a fele kimondott Waits-sláger, és nemcsak a ´92-es Bone Machine szikár-kopár kollázsaihoz képest. Talán megkockáztatható: jobbára konvencionális dalokról van szó, melyeknek a bluesból, folkból, gospelbõl, bárzenékbõl eredõ gyökerei, valamint elõadói (Larry Taylor, Marc Ribot, Greg Cohen, Ralph Carney estébé) ugyancsak régi ismerõseink. A jellemzõen nyers, csörgõ-zörgõ hangszerelésen belül a zongora vezetõ szerepe tûnik ki.

Waitsrõl tudjuk, hogy redõny leeresztve, az odahazát szépen kitölti a család, ha meg muszáj kimozdulni, azokat a helyeket preferálja, ahol a madár sem jár. Hogy ebben mennyi a keserûség, mennyi a kényszer, mennyi a megvilágosodás, az persze meg nem mondható. Én is "csak úgy" írom ide: azért olyan gyönyörûen lepattant dalokat, mint a Black Market Baby vagy a Chocolate Jesus, nem emlékszem, hallottam-e tõle. Amúgy a szövegekbõl is a Frenkie-éra outsiderei köszönnek elõ, mondhatni hagyományosan nem nagyon van miben megkapaszkodni, de ebbõl megint csak (végképp) hiba volna bármiféle következtetést levonni. Még akkor sem, ha Waits egyik-másik dalba beleszövi a születési dátumát (Eyeball Kid) vagy a felesége nevét (Filipino Box Spring Hog).

A Mule Variations címért egyébként az asszony felelõs: "Úgy tûnik, egy öszvérhez mentem hozzá" - sopánkodott. Ennyit a személyességrõl. De mint Waits nyilatkozataiból kiolvasható, inkább azokban a bizarr hírekben érdekelt, amelyeket a sajtóból gyûjtöget. S mintha ezekhez igazodnának újabb filmszerepei is: az augusztusban bemutatandó Mystery Menben például egy "beteges" fegyvertervezõt alakít. De ez még semmi. A legnagyobb meglepetést azzal keltette a mi emberünk, hogy meglebegtette: nem tartja kizártnak, hogy bevállal néhány koncertet is.

Marton László Távolodó

Epitaph/HMK, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.