Csak úgy írom ide (Tom Waits: Mule Variations)

  • 1999. április 15.

Zene

Hát nagyon ideje volt. Hat év múltán újabb stúdióalbum, Variációk egy öszvérre, csupa friss szerzemény. Úgyhogy ha a kedves olvasó itt leteszi a lapot, és húz a legközelebbi boltba, részemrõl rendben, semmi harag.

Tom Waitsrõl az augusztus 20-i MaNcsban írtam legutóbb. Akkor a Beautiful Maladies címû válogatástól fakadtam ki: "Tom Waitsben az a legjobb, hogy pontosan úgy szeret, mint jó tíz évvel ezelõtt. Beleborzongtam az elsõ érintésébe, nem is értem, miért jegeltem annyi éven át. Amúgy is, az efféle sztárok az én eseteim: csak akkor mennek stúdióba vagy koncertre, ha már nagyon muszáj; gyakorlatilag semmi hír, és mégis vannak, sõt õk vannak úgy igazán."

Azóta is. Mindenesetre a történeti hûség megkívánja, hogy korrigáljam magam, hiszen augusztus magasságában mégiscsak felreppent egy hír: az Islandtõl távozó Waits az Epitaph Recordshoz szerzõdött, ha csak egyetlen albumra is. Egy július 30-án kiadott kiadói közlemény szerint így vélekedett: itt a kiadó és a zenekarok viszonyát "nem a gyarmatosítás, hanem az együttmûködés" jellemzi. Az Epitaphról még annyit: öt-hat évvel ezelõtt tetõzött a Bad Religion-, Offspring-, Rancid-féle posztpunk futtatásával, mostanában inkább a ska és a blues újabb hullámait egyengeti; R. L. Burnside-tól pedig simán Waitshez lehet(ett) jutni, és viszont. Hát így.

Na most a jelek szerint a Beautiful Maladies a mestert is megérintette. Legalábbis nekem az szúrt szemet a Mule Variations bekajálása során, hogy az Island-fénykor, a Swordfishtrombones-Rain Dogs-Frank´s Wild Year trilógia hangvétele uralja. Ez jelenthet némi déja vu-fílinget is, de hangsúlyosabb az öröm és az elismerés: ennek a hetven percnek minimum a fele kimondott Waits-sláger, és nemcsak a ´92-es Bone Machine szikár-kopár kollázsaihoz képest. Talán megkockáztatható: jobbára konvencionális dalokról van szó, melyeknek a bluesból, folkból, gospelbõl, bárzenékbõl eredõ gyökerei, valamint elõadói (Larry Taylor, Marc Ribot, Greg Cohen, Ralph Carney estébé) ugyancsak régi ismerõseink. A jellemzõen nyers, csörgõ-zörgõ hangszerelésen belül a zongora vezetõ szerepe tûnik ki.

Waitsrõl tudjuk, hogy redõny leeresztve, az odahazát szépen kitölti a család, ha meg muszáj kimozdulni, azokat a helyeket preferálja, ahol a madár sem jár. Hogy ebben mennyi a keserûség, mennyi a kényszer, mennyi a megvilágosodás, az persze meg nem mondható. Én is "csak úgy" írom ide: azért olyan gyönyörûen lepattant dalokat, mint a Black Market Baby vagy a Chocolate Jesus, nem emlékszem, hallottam-e tõle. Amúgy a szövegekbõl is a Frenkie-éra outsiderei köszönnek elõ, mondhatni hagyományosan nem nagyon van miben megkapaszkodni, de ebbõl megint csak (végképp) hiba volna bármiféle következtetést levonni. Még akkor sem, ha Waits egyik-másik dalba beleszövi a születési dátumát (Eyeball Kid) vagy a felesége nevét (Filipino Box Spring Hog).

A Mule Variations címért egyébként az asszony felelõs: "Úgy tûnik, egy öszvérhez mentem hozzá" - sopánkodott. Ennyit a személyességrõl. De mint Waits nyilatkozataiból kiolvasható, inkább azokban a bizarr hírekben érdekelt, amelyeket a sajtóból gyûjtöget. S mintha ezekhez igazodnának újabb filmszerepei is: az augusztusban bemutatandó Mystery Menben például egy "beteges" fegyvertervezõt alakít. De ez még semmi. A legnagyobb meglepetést azzal keltette a mi emberünk, hogy meglebegtette: nem tartja kizártnak, hogy bevállal néhány koncertet is.

Marton László Távolodó

Epitaph/HMK, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.