Cyborg vagyok, amúgy minden oké (Film)

  • - dercsényi -
  • 2008. június 5.

Zene

Cyborg vagyok, amúgy minden oké Dél-Korea európai szemmel érdekes valami, az ázsiai munkamorál párosodva az amerikai fogyasztói kultúrával néha szörnyszülötteket hoz létre, de a filmművészet dúsan profitál az efféle jelenségekből. A test instrumentalizálásáról Kim Ki-duk csinált filmet (Az idő), a lélek viszontagságairól épp most Park Chan-wook.

Cyborg vagyok, amúgy minden oké Dél-Korea európai szemmel érdekes valami, az ázsiai munkamorál párosodva az amerikai fogyasztói kultúrával néha szörnyszülötteket hoz létre, de a filmmûvészet dúsan profitál az efféle jelenségekbõl. A test instrumentalizálásáról Kim Ki-duk csinált filmet (Az idõ), a lélek viszontagságairól épp most Park Chan-wook. Hõsnõje, Young-goon fura családból származik, a nagyanyja egérnek képzeli magát, amíg a zárt osztályra nem kerül. Unokája sem jár jobban: a lány lenne az a bizonyos cyborg. Vele is a zárt osztályon futunk össze, szívélyesen társalog a kávéautomatával, viszont nem hajlandó enni, hisz egy igazi gép, nos, elemmel megy. Amúgy van hozzá egy használati kézikönyv is, mint minden elidegenedett lélekhez, és titkos küldetéssel is rendelkezik: ki kell nyírnia a fehér köpenyeseket. A bosszú motívuma így némileg önironikusan jelenik meg a Bosszú-trilógia rendezõjétõl, akinek hõsei leginkább felsõbb hatalmaktól ûzve kényszerülnek szélsõséges szituációba - sorstragédia egy számítógépes játékban. Mindeközben az (amúgy 2006-os) év egyik legeredetibb filmnyelven megszólaló darabja a Cyborg. Élénk és mégis bársonyos színei negédes álomvilágot idéznek, beállításai, nézõpontváltásai, humora (pl. a svájci jódlikórusról álmodozó pár), ezernyi hatást, utalást magába építõ világa roppant gazdag, s épp csak egy kicsit nagyobb, vagyis hosszabb a kelleténél. A története pedig minden egzotikuma dacára tök európai, rendesen klasszikus, ám ez távolról sem ritkaság a kelet-ázsiai mûhelyek munkái közt.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”