Cyborg vagyok, amúgy minden oké (Film)

  • - dercsényi -
  • 2008. június 5.

Zene

Cyborg vagyok, amúgy minden oké Dél-Korea európai szemmel érdekes valami, az ázsiai munkamorál párosodva az amerikai fogyasztói kultúrával néha szörnyszülötteket hoz létre, de a filmművészet dúsan profitál az efféle jelenségekből. A test instrumentalizálásáról Kim Ki-duk csinált filmet (Az idő), a lélek viszontagságairól épp most Park Chan-wook.

Cyborg vagyok, amúgy minden oké Dél-Korea európai szemmel érdekes valami, az ázsiai munkamorál párosodva az amerikai fogyasztói kultúrával néha szörnyszülötteket hoz létre, de a filmmûvészet dúsan profitál az efféle jelenségekbõl. A test instrumentalizálásáról Kim Ki-duk csinált filmet (Az idõ), a lélek viszontagságairól épp most Park Chan-wook. Hõsnõje, Young-goon fura családból származik, a nagyanyja egérnek képzeli magát, amíg a zárt osztályra nem kerül. Unokája sem jár jobban: a lány lenne az a bizonyos cyborg. Vele is a zárt osztályon futunk össze, szívélyesen társalog a kávéautomatával, viszont nem hajlandó enni, hisz egy igazi gép, nos, elemmel megy. Amúgy van hozzá egy használati kézikönyv is, mint minden elidegenedett lélekhez, és titkos küldetéssel is rendelkezik: ki kell nyírnia a fehér köpenyeseket. A bosszú motívuma így némileg önironikusan jelenik meg a Bosszú-trilógia rendezõjétõl, akinek hõsei leginkább felsõbb hatalmaktól ûzve kényszerülnek szélsõséges szituációba - sorstragédia egy számítógépes játékban. Mindeközben az (amúgy 2006-os) év egyik legeredetibb filmnyelven megszólaló darabja a Cyborg. Élénk és mégis bársonyos színei negédes álomvilágot idéznek, beállításai, nézõpontváltásai, humora (pl. a svájci jódlikórusról álmodozó pár), ezernyi hatást, utalást magába építõ világa roppant gazdag, s épp csak egy kicsit nagyobb, vagyis hosszabb a kelleténél. A története pedig minden egzotikuma dacára tök európai, rendesen klasszikus, ám ez távolról sem ritkaság a kelet-ázsiai mûhelyek munkái közt.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.