D., a komisz - Midfield General: General Disarray (Lemez)

  • - minek -
  • 2008. június 5.

Zene

Midfield General, alias Damian Harris régről ismert kedves mackó az angol zenei, klub- és partiéletben, aki saját munkái mellett legalább annyira nevezetes arról is, hogy mennyit bír kihozni mások dolgaiból. Egyik legnagyobb dobásaként a kilencvenes évek közepén létrehozta a Skint kiadót (ez tulajtársai, JC Reid és Tim Jeffery Loaded kiadójának édesgyermeke, s ez a két elnevezésben - kb. "vastag" vs. "csóró" - is tökéletesen tükröződik), amelynek első kiadványa a debütáló Fatboy Slim-maxi (Santa Cruz) volt. Igen, Norman Cookból is Damian csinált embert, mármint olyan szupersztárt, amilyennek az utóbbi bő évtizedben megismertük.

Midfield General, alias Damian Harris régről ismert kedves mackó az angol zenei, klub- és partiéletben, aki saját munkái mellett legalább annyira nevezetes arról is, hogy mennyit bír kihozni mások dolgaiból. Egyik legnagyobb dobásaként a kilencvenes évek közepén létrehozta a Skint kiadót (ez tulajtársai, JC Reid és Tim Jeffery Loaded kiadójának édesgyermeke, s ez a két elnevezésben - kb. "vastag" vs. "csóró" - is tökéletesen tükröződik), amelynek első kiadványa a debütáló Fatboy Slim-maxi (Santa Cruz) volt. Igen, Norman Cookból is Damian csinált embert, mármint olyan szupersztárt, amilyennek az utóbbi bő évtizedben megismertük. Emellett maga is gyártotta a kifejezetten szórakoztató maxikat - közülük kiemelnénk a Devil In Sports Casual című korongot, mely módot adott a futballbolond Harris (művészneve ugyebár annyit tesz: irányító középpályás) Arsenal és Dennis Bergkamp iránti olthatatlan rajongásának kifejezésére - utóbbinak egy komplett számot is szentelt: mint látni fogjuk, nem utoljára. Azután Midfield Generalt elnyelte a munka: 2000-ben még kiadta debütáló, összefoglaló nagylemezét (Generalisation), majd hosszú éveken keresztül csak kiadójának menedzselésével törődött. Szerencsénkre néhány éve ráunt erre is, feladta teljes életet felemésztő kiadóvezetői állását, s Párizsba utazott inspirációért, ahol természetesen összehaverkodott a Justice duó tagjaival. Mindebből tartós és kölcsönös munkakapcsolat született: Harris volt az egyik producere a bolond franciák D.A.N.C.E. című slágerének, cserébe Xavier De Rosnay (Justice) és nem mellesleg a Soulwax testvérek segedelmével elkészült az új MG-album első elektroslágere, a Disco Sirens, amelyben a Bumblebeez elektroduó beltagja, Vila vallja be a "diszkószirénák" iránti mély érzelmeit.

A General Disarray című új Midfield General-anyag amúgy sem a rosszkedv fokozása végett készült: jókedvű, ropogós darabok sorakoznak rajta, s az összeállítás mintegy tükrözi is a szerző enciklopédikus igényét. Éppúgy találunk rajta taposós-őrjöngős tánczenéket (mint a technoid Bass Mechanic vagy a Robots In Disguise-zal készült elektrobugi On The Road), mint finoman hömpölygó pszichedéliát (Loving Laughter), vagy éppen spoken word betéttel kibélelt kis meditatív downtempo műdarabot (Teddy Bear). A lemez csúcspontja viszont kétségtelenül a Dennis and My Sister című tiszteletkör, ahol a finoman pilinckázó, analóg elektropoptémára váratlanul beúszik a híres holland futballkommentátor, Jack Van Gelder hangja, hogy újra átélhessük D. Bergkamp egyik csodás gólját - alkalmasint azt, amit a 98-as vb negyeddöntőjében rúgott az argentinoknak (a zenéhez érdemes a YouTube-on kikeresni a gólt is). Azért jó hallani, hogy Harris sem a humorát, sem a fonalat nem bírta elveszíteni a fárasztó munkásévek során.

Skint/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.