D., a komisz - Midfield General: General Disarray (Lemez)

  • - minek -
  • 2008. június 5.

Zene

Midfield General, alias Damian Harris régről ismert kedves mackó az angol zenei, klub- és partiéletben, aki saját munkái mellett legalább annyira nevezetes arról is, hogy mennyit bír kihozni mások dolgaiból. Egyik legnagyobb dobásaként a kilencvenes évek közepén létrehozta a Skint kiadót (ez tulajtársai, JC Reid és Tim Jeffery Loaded kiadójának édesgyermeke, s ez a két elnevezésben - kb. "vastag" vs. "csóró" - is tökéletesen tükröződik), amelynek első kiadványa a debütáló Fatboy Slim-maxi (Santa Cruz) volt. Igen, Norman Cookból is Damian csinált embert, mármint olyan szupersztárt, amilyennek az utóbbi bő évtizedben megismertük.

Midfield General, alias Damian Harris régről ismert kedves mackó az angol zenei, klub- és partiéletben, aki saját munkái mellett legalább annyira nevezetes arról is, hogy mennyit bír kihozni mások dolgaiból. Egyik legnagyobb dobásaként a kilencvenes évek közepén létrehozta a Skint kiadót (ez tulajtársai, JC Reid és Tim Jeffery Loaded kiadójának édesgyermeke, s ez a két elnevezésben - kb. "vastag" vs. "csóró" - is tökéletesen tükröződik), amelynek első kiadványa a debütáló Fatboy Slim-maxi (Santa Cruz) volt. Igen, Norman Cookból is Damian csinált embert, mármint olyan szupersztárt, amilyennek az utóbbi bő évtizedben megismertük. Emellett maga is gyártotta a kifejezetten szórakoztató maxikat - közülük kiemelnénk a Devil In Sports Casual című korongot, mely módot adott a futballbolond Harris (művészneve ugyebár annyit tesz: irányító középpályás) Arsenal és Dennis Bergkamp iránti olthatatlan rajongásának kifejezésére - utóbbinak egy komplett számot is szentelt: mint látni fogjuk, nem utoljára. Azután Midfield Generalt elnyelte a munka: 2000-ben még kiadta debütáló, összefoglaló nagylemezét (Generalisation), majd hosszú éveken keresztül csak kiadójának menedzselésével törődött. Szerencsénkre néhány éve ráunt erre is, feladta teljes életet felemésztő kiadóvezetői állását, s Párizsba utazott inspirációért, ahol természetesen összehaverkodott a Justice duó tagjaival. Mindebből tartós és kölcsönös munkakapcsolat született: Harris volt az egyik producere a bolond franciák D.A.N.C.E. című slágerének, cserébe Xavier De Rosnay (Justice) és nem mellesleg a Soulwax testvérek segedelmével elkészült az új MG-album első elektroslágere, a Disco Sirens, amelyben a Bumblebeez elektroduó beltagja, Vila vallja be a "diszkószirénák" iránti mély érzelmeit.

A General Disarray című új Midfield General-anyag amúgy sem a rosszkedv fokozása végett készült: jókedvű, ropogós darabok sorakoznak rajta, s az összeállítás mintegy tükrözi is a szerző enciklopédikus igényét. Éppúgy találunk rajta taposós-őrjöngős tánczenéket (mint a technoid Bass Mechanic vagy a Robots In Disguise-zal készült elektrobugi On The Road), mint finoman hömpölygó pszichedéliát (Loving Laughter), vagy éppen spoken word betéttel kibélelt kis meditatív downtempo műdarabot (Teddy Bear). A lemez csúcspontja viszont kétségtelenül a Dennis and My Sister című tiszteletkör, ahol a finoman pilinckázó, analóg elektropoptémára váratlanul beúszik a híres holland futballkommentátor, Jack Van Gelder hangja, hogy újra átélhessük D. Bergkamp egyik csodás gólját - alkalmasint azt, amit a 98-as vb negyeddöntőjében rúgott az argentinoknak (a zenéhez érdemes a YouTube-on kikeresni a gólt is). Azért jó hallani, hogy Harris sem a humorát, sem a fonalat nem bírta elveszíteni a fárasztó munkásévek során.

Skint/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.