D., a komisz - Midfield General: General Disarray (Lemez)

  • - minek -
  • 2008. június 5.

Zene

Midfield General, alias Damian Harris régről ismert kedves mackó az angol zenei, klub- és partiéletben, aki saját munkái mellett legalább annyira nevezetes arról is, hogy mennyit bír kihozni mások dolgaiból. Egyik legnagyobb dobásaként a kilencvenes évek közepén létrehozta a Skint kiadót (ez tulajtársai, JC Reid és Tim Jeffery Loaded kiadójának édesgyermeke, s ez a két elnevezésben - kb. "vastag" vs. "csóró" - is tökéletesen tükröződik), amelynek első kiadványa a debütáló Fatboy Slim-maxi (Santa Cruz) volt. Igen, Norman Cookból is Damian csinált embert, mármint olyan szupersztárt, amilyennek az utóbbi bő évtizedben megismertük.

Midfield General, alias Damian Harris régről ismert kedves mackó az angol zenei, klub- és partiéletben, aki saját munkái mellett legalább annyira nevezetes arról is, hogy mennyit bír kihozni mások dolgaiból. Egyik legnagyobb dobásaként a kilencvenes évek közepén létrehozta a Skint kiadót (ez tulajtársai, JC Reid és Tim Jeffery Loaded kiadójának édesgyermeke, s ez a két elnevezésben - kb. "vastag" vs. "csóró" - is tökéletesen tükröződik), amelynek első kiadványa a debütáló Fatboy Slim-maxi (Santa Cruz) volt. Igen, Norman Cookból is Damian csinált embert, mármint olyan szupersztárt, amilyennek az utóbbi bő évtizedben megismertük. Emellett maga is gyártotta a kifejezetten szórakoztató maxikat - közülük kiemelnénk a Devil In Sports Casual című korongot, mely módot adott a futballbolond Harris (művészneve ugyebár annyit tesz: irányító középpályás) Arsenal és Dennis Bergkamp iránti olthatatlan rajongásának kifejezésére - utóbbinak egy komplett számot is szentelt: mint látni fogjuk, nem utoljára. Azután Midfield Generalt elnyelte a munka: 2000-ben még kiadta debütáló, összefoglaló nagylemezét (Generalisation), majd hosszú éveken keresztül csak kiadójának menedzselésével törődött. Szerencsénkre néhány éve ráunt erre is, feladta teljes életet felemésztő kiadóvezetői állását, s Párizsba utazott inspirációért, ahol természetesen összehaverkodott a Justice duó tagjaival. Mindebből tartós és kölcsönös munkakapcsolat született: Harris volt az egyik producere a bolond franciák D.A.N.C.E. című slágerének, cserébe Xavier De Rosnay (Justice) és nem mellesleg a Soulwax testvérek segedelmével elkészült az új MG-album első elektroslágere, a Disco Sirens, amelyben a Bumblebeez elektroduó beltagja, Vila vallja be a "diszkószirénák" iránti mély érzelmeit.

A General Disarray című új Midfield General-anyag amúgy sem a rosszkedv fokozása végett készült: jókedvű, ropogós darabok sorakoznak rajta, s az összeállítás mintegy tükrözi is a szerző enciklopédikus igényét. Éppúgy találunk rajta taposós-őrjöngős tánczenéket (mint a technoid Bass Mechanic vagy a Robots In Disguise-zal készült elektrobugi On The Road), mint finoman hömpölygó pszichedéliát (Loving Laughter), vagy éppen spoken word betéttel kibélelt kis meditatív downtempo műdarabot (Teddy Bear). A lemez csúcspontja viszont kétségtelenül a Dennis and My Sister című tiszteletkör, ahol a finoman pilinckázó, analóg elektropoptémára váratlanul beúszik a híres holland futballkommentátor, Jack Van Gelder hangja, hogy újra átélhessük D. Bergkamp egyik csodás gólját - alkalmasint azt, amit a 98-as vb negyeddöntőjében rúgott az argentinoknak (a zenéhez érdemes a YouTube-on kikeresni a gólt is). Azért jó hallani, hogy Harris sem a humorát, sem a fonalat nem bírta elveszíteni a fárasztó munkásévek során.

Skint/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”