Lemez

Dereng: A műsorellen­őrzés egyik formája feltűnően ritka

  • - vincze -
  • 2016. november 28.

Zene

A Derenget az Isten Háta Mögöttből a Kényelmetlen lemez után kiszálló Bokros Csaba gitáros alapította pár éve, mégpedig a Vágtázó Halottkémekből és a Yavából ismert Mestyán Ádám basszusgitárossal, aki már nincs a zenekarban csakúgy, ahogy Máris Viktor, a Dereng első énekese sem – de Bokros csak-csak elrugdalta a zenekart a vízválasztót jelentő első lemezig, ameddig jó néhány kislemezen és itt-ott elpotyogtatott dalon át vezetett az út. Az énekesi pozícióra végül azt a Siklósi Örsöt találta meg, aki zenekarával, az AWS-sel az egyik legnagyobb hazai pop-rock ígéretnek számít mostanság.

A Mestyán–Bokros duó előéletét ismerve az ember valami igazán elvetemült zenét várt volna a Derengtől, de az első dalok jóval fogyaszthatóbbak lettek, és a debütáló nagylemez sem változtat sokat a formulán. Az elődzenekarokhoz képest kimondottan gördülékeny modern rockzenéről beszélünk, amelyből ugyan egy-két epizódtól eltekintve (ilyen például az Önmaga számára is váratlanul nemet mond című dal szaggatott, disszonáns menetelése) hiányzik az IHM vagy a VHK megátalkodottsága, de az okos zenei megoldásoknak, a rockkliséktől jótékonyan elhatárolódó gitármunkának és a trükkös ritmusoknak köszönhetően mégis hosszú távon is érdekes tud maradni. Siklósi énekdallamai mindemellett imádnivalóan ragadósak, és a lemez végére rejtett Felfelé végződik vagy a klipes Golfjátékos olyasfajta, jó értelemben vett slágerességet hordoznak magukban, amire már nagyon nagy szüksége volt itthon a műfajnak.

Szerzői, 2016; a lemez a zenekar SoundCloud-oldalán egészében végighallgatható

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.