Lemez

Dereng: A műsorellen­őrzés egyik formája feltűnően ritka

  • - vincze -
  • 2016. november 28.

Zene

A Derenget az Isten Háta Mögöttből a Kényelmetlen lemez után kiszálló Bokros Csaba gitáros alapította pár éve, mégpedig a Vágtázó Halottkémekből és a Yavából ismert Mestyán Ádám basszusgitárossal, aki már nincs a zenekarban csakúgy, ahogy Máris Viktor, a Dereng első énekese sem – de Bokros csak-csak elrugdalta a zenekart a vízválasztót jelentő első lemezig, ameddig jó néhány kislemezen és itt-ott elpotyogtatott dalon át vezetett az út. Az énekesi pozícióra végül azt a Siklósi Örsöt találta meg, aki zenekarával, az AWS-sel az egyik legnagyobb hazai pop-rock ígéretnek számít mostanság.

A Mestyán–Bokros duó előéletét ismerve az ember valami igazán elvetemült zenét várt volna a Derengtől, de az első dalok jóval fogyaszthatóbbak lettek, és a debütáló nagylemez sem változtat sokat a formulán. Az elődzenekarokhoz képest kimondottan gördülékeny modern rockzenéről beszélünk, amelyből ugyan egy-két epizódtól eltekintve (ilyen például az Önmaga számára is váratlanul nemet mond című dal szaggatott, disszonáns menetelése) hiányzik az IHM vagy a VHK megátalkodottsága, de az okos zenei megoldásoknak, a rockkliséktől jótékonyan elhatárolódó gitármunkának és a trükkös ritmusoknak köszönhetően mégis hosszú távon is érdekes tud maradni. Siklósi énekdallamai mindemellett imádnivalóan ragadósak, és a lemez végére rejtett Felfelé végződik vagy a klipes Golfjátékos olyasfajta, jó értelemben vett slágerességet hordoznak magukban, amire már nagyon nagy szüksége volt itthon a műfajnak.

Szerzői, 2016; a lemez a zenekar SoundCloud-oldalán egészében végighallgatható

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.