Lemez

Powell: Sport

  • - minek -
  • 2016. november 28.

Zene

Oscar Powell az elektronikus tánczenei szcéna szabálytalan zsenije, ha úgy tetszik, rút kiskacsája, aki magasról tesz az éppen futó trendekre, s akit némelyek – igaztalanul! – hajlamosak afféle blöffölő sarlatánnak tekinteni. Az ő feszes, kissé absztrakt, technoszerű kompozíciói nagyfokú rokonságot mutatnak a késő hetvenes, illetve a nyolcvanas évek posztpunk, cold wave és kifejezetten indusztriá­lis zenéivel – köszönhetően a kollázstechnikának, amellyel a talált, sokszor jeles elődöktől és példaképektől származó hangmintákat összebarkácsolja. Az album még leg­inkább a Jonnine Standish által fel­énekelt, elsősorban a Suicide emléke előtt tisztelgő (és a néhai electro­clasht is felidéző) számok (Frankie, illetve Jonny) révén kerül közel a hagyományos értelemben vett dalszerűséghez. De az inkább punkos, mint technós basszus- és dobhangokból, mocskos gitár- és szintiriffekből, nyolcbites puttyogásokból összerakott, a hagyományos elektronikus klubzene minden megcsontosodott rutinját és kötelező kellékét mellőző szerzemények akkor is ütnek, sőt a maguk barbár módján szórakoztatnak, ha vajmi kevés maradt is bennük a hagyományos muzikalitásból. Ugyanakkor például a Fuck You, Oscar, a Junk vagy a Her Face is hibátlan posztpunk döngölés: bennük van minden, amiért érdemes csontig tekerni a hangerőt, míg le nem jár a szokásos 3-4 perc. Mert Powell ebben is konzekvens: roncsolt hangképeiből lehetőleg csak annyit villant fel, hogy a befogadó pont jól – vagy éppen kényelmetlenül – érezze magát.

XL/Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.