Lemez

Powell: Sport

  • - minek -
  • 2016. november 28.

Zene

Oscar Powell az elektronikus tánczenei szcéna szabálytalan zsenije, ha úgy tetszik, rút kiskacsája, aki magasról tesz az éppen futó trendekre, s akit némelyek – igaztalanul! – hajlamosak afféle blöffölő sarlatánnak tekinteni. Az ő feszes, kissé absztrakt, technoszerű kompozíciói nagyfokú rokonságot mutatnak a késő hetvenes, illetve a nyolcvanas évek posztpunk, cold wave és kifejezetten indusztriá­lis zenéivel – köszönhetően a kollázstechnikának, amellyel a talált, sokszor jeles elődöktől és példaképektől származó hangmintákat összebarkácsolja. Az album még leg­inkább a Jonnine Standish által fel­énekelt, elsősorban a Suicide emléke előtt tisztelgő (és a néhai electro­clasht is felidéző) számok (Frankie, illetve Jonny) révén kerül közel a hagyományos értelemben vett dalszerűséghez. De az inkább punkos, mint technós basszus- és dobhangokból, mocskos gitár- és szintiriffekből, nyolcbites puttyogásokból összerakott, a hagyományos elektronikus klubzene minden megcsontosodott rutinját és kötelező kellékét mellőző szerzemények akkor is ütnek, sőt a maguk barbár módján szórakoztatnak, ha vajmi kevés maradt is bennük a hagyományos muzikalitásból. Ugyanakkor például a Fuck You, Oscar, a Junk vagy a Her Face is hibátlan posztpunk döngölés: bennük van minden, amiért érdemes csontig tekerni a hangerőt, míg le nem jár a szokásos 3-4 perc. Mert Powell ebben is konzekvens: roncsolt hangképeiből lehetőleg csak annyit villant fel, hogy a befogadó pont jól – vagy éppen kényelmetlenül – érezze magát.

XL/Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.