Lemez

Powell: Sport

  • - minek -
  • 2016. november 28.

Zene

Oscar Powell az elektronikus tánczenei szcéna szabálytalan zsenije, ha úgy tetszik, rút kiskacsája, aki magasról tesz az éppen futó trendekre, s akit némelyek – igaztalanul! – hajlamosak afféle blöffölő sarlatánnak tekinteni. Az ő feszes, kissé absztrakt, technoszerű kompozíciói nagyfokú rokonságot mutatnak a késő hetvenes, illetve a nyolcvanas évek posztpunk, cold wave és kifejezetten indusztriá­lis zenéivel – köszönhetően a kollázstechnikának, amellyel a talált, sokszor jeles elődöktől és példaképektől származó hangmintákat összebarkácsolja. Az album még leg­inkább a Jonnine Standish által fel­énekelt, elsősorban a Suicide emléke előtt tisztelgő (és a néhai electro­clasht is felidéző) számok (Frankie, illetve Jonny) révén kerül közel a hagyományos értelemben vett dalszerűséghez. De az inkább punkos, mint technós basszus- és dobhangokból, mocskos gitár- és szintiriffekből, nyolcbites puttyogásokból összerakott, a hagyományos elektronikus klubzene minden megcsontosodott rutinját és kötelező kellékét mellőző szerzemények akkor is ütnek, sőt a maguk barbár módján szórakoztatnak, ha vajmi kevés maradt is bennük a hagyományos muzikalitásból. Ugyanakkor például a Fuck You, Oscar, a Junk vagy a Her Face is hibátlan posztpunk döngölés: bennük van minden, amiért érdemes csontig tekerni a hangerőt, míg le nem jár a szokásos 3-4 perc. Mert Powell ebben is konzekvens: roncsolt hangképeiből lehetőleg csak annyit villant fel, hogy a befogadó pont jól – vagy éppen kényelmetlenül – érezze magát.

XL/Neon Music, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.