mi a kotta?

Küzdelem a létért

  • mi a kotta
  • 2016. november 28.

Zene

„Az ő istene sohasem volt más, mint saját komor, szomorú »Én«-je. […] Bárcsak a jövendő művésze készségesen és örömmel lemondana arról, hogy azt az önhitt és egoista szerepet játssza, amelynek, reméljük, Paganini volt az utolsó ragyogó képviselője. Bárcsak önmagán belül, s nem kívül tűzné ki az elérendő célt, s lenne a virtuozitás csupán eszköze, nem pedig végcélja. Bárcsak mindig észben tartaná azt, hogy bár a mondás szerint »Noblesse oblige«, de legalább annyira, sőt sokkal inkább, mint a nemesség: GÉNIE OBLIGE!” 1840-ben, a Niccolò Paganiniről írt nekrológjában fogalmazta meg a 28 éves Liszt Ferenc saját pályafutásának mottóját, a zseni kötelez életformuláját, amely ilyesformán a mindig csodált és korábban részben utánzott Paganini művészalakjától elhatárolódva nyerte el végleges formáját. Paganinivel persze történt valami sokkal, de sokkal méltatlanabb is a halálát követő hetekben: az ördög hegedűsét ugyanis a római katolikus egyház képviselői nem engedték eltemetni. A bő hónapig temetetlenül hagyott Paganinit végül, az egyházi tilalommal dacolva, néhány csodálója temettette el egyikük birtokán, ám számos exhumálást követően a zeneszerző testi maradványai csak négy évtizeddel később kerülhettek végső nyugalomra, hála a Vatikán bámulatos felvilágosultságának.

Paganini darabjait, melyekben a virtuozitás persze akár eszköznek, akár végcélnak is tekinthető, most a Pestre visszatérő hegedűművész, Zalai Antal koncertjén hallhatjuk majd: Sarasate bravúrszámainak társaságában, Balog József zongorakísérete mellett (Nemzeti Hangversenyterem, november 2., fél nyolc). Liszt Ferencnek pedig a Concerto Budapest hangversenyein jut majd tetemes idő, hiszen ott felhangzik a mester utolsó, a sorban tizenharmadik szimfonikus költeménye, a Bölcsőtől a sírig (Zeneakadémia, november 1. és 2., fél nyolc). Liszt többi szimfonikus költeményétől eltérően ez háromtételes mű, s ahogy az címéből is kitetszhet, az emberi életet jelenetezi ilyesformán: A bölcső; Küzdelem a létért; A sír: a túlvilági élet bölcsője. E koncertek karmestere a zenekarhoz közkívánatra visszatérő idős orosz dirigens, Gennady Rozhdestvensky lesz, míg a Schubert és Liszt szerzőségével egyaránt ékes Wanderer-fantázia szólistája gyanánt a feleség, Viktoria Postnikova fog majd a pódiumra bevonulni.

Az Óbudai Danubia Zenekar vasárnapi programján a sír, de jószerint éppígy a bölcső is ugyancsak az eszünkbe juthat majd. Merthogy Hámori Máté és zenészei az életből teli bőrönddel távozó Bartók Béla utolsó befejezett, illetve majdnem teljesen befejezett kompozícióját, azaz a 3. zongoraversenyt is előadják majd, az e napokban a 18 esztendőt éppen betöltő angol tehetség, Julian Trevelyan (képünkön) szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, október 30., hat óra).

S ha már így alakult, hát tartsunk ki végig a fenti tematikánál, hiszen kedden Helmuth Rilling és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara a Mozart-Requiem megszólaltatására egyesíti erőit (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc). Méghozzá befejezésében azt a maximális hűségre törekvő verziót választva, amely a zongorista-zenetörténész Robert D. Levin nevéhez fűződik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.