mi a kotta?

Küzdelem a létért

  • mi a kotta
  • 2016. november 28.

Zene

„Az ő istene sohasem volt más, mint saját komor, szomorú »Én«-je. […] Bárcsak a jövendő művésze készségesen és örömmel lemondana arról, hogy azt az önhitt és egoista szerepet játssza, amelynek, reméljük, Paganini volt az utolsó ragyogó képviselője. Bárcsak önmagán belül, s nem kívül tűzné ki az elérendő célt, s lenne a virtuozitás csupán eszköze, nem pedig végcélja. Bárcsak mindig észben tartaná azt, hogy bár a mondás szerint »Noblesse oblige«, de legalább annyira, sőt sokkal inkább, mint a nemesség: GÉNIE OBLIGE!” 1840-ben, a Niccolò Paganiniről írt nekrológjában fogalmazta meg a 28 éves Liszt Ferenc saját pályafutásának mottóját, a zseni kötelez életformuláját, amely ilyesformán a mindig csodált és korábban részben utánzott Paganini művészalakjától elhatárolódva nyerte el végleges formáját. Paganinivel persze történt valami sokkal, de sokkal méltatlanabb is a halálát követő hetekben: az ördög hegedűsét ugyanis a római katolikus egyház képviselői nem engedték eltemetni. A bő hónapig temetetlenül hagyott Paganinit végül, az egyházi tilalommal dacolva, néhány csodálója temettette el egyikük birtokán, ám számos exhumálást követően a zeneszerző testi maradványai csak négy évtizeddel később kerülhettek végső nyugalomra, hála a Vatikán bámulatos felvilágosultságának.

Paganini darabjait, melyekben a virtuozitás persze akár eszköznek, akár végcélnak is tekinthető, most a Pestre visszatérő hegedűművész, Zalai Antal koncertjén hallhatjuk majd: Sarasate bravúrszámainak társaságában, Balog József zongorakísérete mellett (Nemzeti Hangversenyterem, november 2., fél nyolc). Liszt Ferencnek pedig a Concerto Budapest hangversenyein jut majd tetemes idő, hiszen ott felhangzik a mester utolsó, a sorban tizenharmadik szimfonikus költeménye, a Bölcsőtől a sírig (Zeneakadémia, november 1. és 2., fél nyolc). Liszt többi szimfonikus költeményétől eltérően ez háromtételes mű, s ahogy az címéből is kitetszhet, az emberi életet jelenetezi ilyesformán: A bölcső; Küzdelem a létért; A sír: a túlvilági élet bölcsője. E koncertek karmestere a zenekarhoz közkívánatra visszatérő idős orosz dirigens, Gennady Rozhdestvensky lesz, míg a Schubert és Liszt szerzőségével egyaránt ékes Wanderer-fantázia szólistája gyanánt a feleség, Viktoria Postnikova fog majd a pódiumra bevonulni.

Az Óbudai Danubia Zenekar vasárnapi programján a sír, de jószerint éppígy a bölcső is ugyancsak az eszünkbe juthat majd. Merthogy Hámori Máté és zenészei az életből teli bőrönddel távozó Bartók Béla utolsó befejezett, illetve majdnem teljesen befejezett kompozícióját, azaz a 3. zongoraversenyt is előadják majd, az e napokban a 18 esztendőt éppen betöltő angol tehetség, Julian Trevelyan (képünkön) szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, október 30., hat óra).

S ha már így alakult, hát tartsunk ki végig a fenti tematikánál, hiszen kedden Helmuth Rilling és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara a Mozart-Requiem megszólaltatására egyesíti erőit (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc). Méghozzá befejezésében azt a maximális hűségre törekvő verziót választva, amely a zongorista-zenetörténész Robert D. Levin nevéhez fűződik.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.