mi a kotta?

Küzdelem a létért

  • mi a kotta
  • 2016. november 28.

Zene

„Az ő istene sohasem volt más, mint saját komor, szomorú »Én«-je. […] Bárcsak a jövendő művésze készségesen és örömmel lemondana arról, hogy azt az önhitt és egoista szerepet játssza, amelynek, reméljük, Paganini volt az utolsó ragyogó képviselője. Bárcsak önmagán belül, s nem kívül tűzné ki az elérendő célt, s lenne a virtuozitás csupán eszköze, nem pedig végcélja. Bárcsak mindig észben tartaná azt, hogy bár a mondás szerint »Noblesse oblige«, de legalább annyira, sőt sokkal inkább, mint a nemesség: GÉNIE OBLIGE!” 1840-ben, a Niccolò Paganiniről írt nekrológjában fogalmazta meg a 28 éves Liszt Ferenc saját pályafutásának mottóját, a zseni kötelez életformuláját, amely ilyesformán a mindig csodált és korábban részben utánzott Paganini művészalakjától elhatárolódva nyerte el végleges formáját. Paganinivel persze történt valami sokkal, de sokkal méltatlanabb is a halálát követő hetekben: az ördög hegedűsét ugyanis a római katolikus egyház képviselői nem engedték eltemetni. A bő hónapig temetetlenül hagyott Paganinit végül, az egyházi tilalommal dacolva, néhány csodálója temettette el egyikük birtokán, ám számos exhumálást követően a zeneszerző testi maradványai csak négy évtizeddel később kerülhettek végső nyugalomra, hála a Vatikán bámulatos felvilágosultságának.

Paganini darabjait, melyekben a virtuozitás persze akár eszköznek, akár végcélnak is tekinthető, most a Pestre visszatérő hegedűművész, Zalai Antal koncertjén hallhatjuk majd: Sarasate bravúrszámainak társaságában, Balog József zongorakísérete mellett (Nemzeti Hangversenyterem, november 2., fél nyolc). Liszt Ferencnek pedig a Concerto Budapest hangversenyein jut majd tetemes idő, hiszen ott felhangzik a mester utolsó, a sorban tizenharmadik szimfonikus költeménye, a Bölcsőtől a sírig (Zeneakadémia, november 1. és 2., fél nyolc). Liszt többi szimfonikus költeményétől eltérően ez háromtételes mű, s ahogy az címéből is kitetszhet, az emberi életet jelenetezi ilyesformán: A bölcső; Küzdelem a létért; A sír: a túlvilági élet bölcsője. E koncertek karmestere a zenekarhoz közkívánatra visszatérő idős orosz dirigens, Gennady Rozhdestvensky lesz, míg a Schubert és Liszt szerzőségével egyaránt ékes Wanderer-fantázia szólistája gyanánt a feleség, Viktoria Postnikova fog majd a pódiumra bevonulni.

Az Óbudai Danubia Zenekar vasárnapi programján a sír, de jószerint éppígy a bölcső is ugyancsak az eszünkbe juthat majd. Merthogy Hámori Máté és zenészei az életből teli bőrönddel távozó Bartók Béla utolsó befejezett, illetve majdnem teljesen befejezett kompozícióját, azaz a 3. zongoraversenyt is előadják majd, az e napokban a 18 esztendőt éppen betöltő angol tehetség, Julian Trevelyan (képünkön) szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, október 30., hat óra).

S ha már így alakult, hát tartsunk ki végig a fenti tematikánál, hiszen kedden Helmuth Rilling és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara a Mozart-Requiem megszólaltatására egyesíti erőit (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc). Méghozzá befejezésében azt a maximális hűségre törekvő verziót választva, amely a zongorista-zenetörténész Robert D. Levin nevéhez fűződik.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.