mi a kotta?

Küzdelem a létért

  • mi a kotta
  • 2016. november 28.

Zene

„Az ő istene sohasem volt más, mint saját komor, szomorú »Én«-je. […] Bárcsak a jövendő művésze készségesen és örömmel lemondana arról, hogy azt az önhitt és egoista szerepet játssza, amelynek, reméljük, Paganini volt az utolsó ragyogó képviselője. Bárcsak önmagán belül, s nem kívül tűzné ki az elérendő célt, s lenne a virtuozitás csupán eszköze, nem pedig végcélja. Bárcsak mindig észben tartaná azt, hogy bár a mondás szerint »Noblesse oblige«, de legalább annyira, sőt sokkal inkább, mint a nemesség: GÉNIE OBLIGE!” 1840-ben, a Niccolò Paganiniről írt nekrológjában fogalmazta meg a 28 éves Liszt Ferenc saját pályafutásának mottóját, a zseni kötelez életformuláját, amely ilyesformán a mindig csodált és korábban részben utánzott Paganini művészalakjától elhatárolódva nyerte el végleges formáját. Paganinivel persze történt valami sokkal, de sokkal méltatlanabb is a halálát követő hetekben: az ördög hegedűsét ugyanis a római katolikus egyház képviselői nem engedték eltemetni. A bő hónapig temetetlenül hagyott Paganinit végül, az egyházi tilalommal dacolva, néhány csodálója temettette el egyikük birtokán, ám számos exhumálást követően a zeneszerző testi maradványai csak négy évtizeddel később kerülhettek végső nyugalomra, hála a Vatikán bámulatos felvilágosultságának.

Paganini darabjait, melyekben a virtuozitás persze akár eszköznek, akár végcélnak is tekinthető, most a Pestre visszatérő hegedűművész, Zalai Antal koncertjén hallhatjuk majd: Sarasate bravúrszámainak társaságában, Balog József zongorakísérete mellett (Nemzeti Hangversenyterem, november 2., fél nyolc). Liszt Ferencnek pedig a Concerto Budapest hangversenyein jut majd tetemes idő, hiszen ott felhangzik a mester utolsó, a sorban tizenharmadik szimfonikus költeménye, a Bölcsőtől a sírig (Zeneakadémia, november 1. és 2., fél nyolc). Liszt többi szimfonikus költeményétől eltérően ez háromtételes mű, s ahogy az címéből is kitetszhet, az emberi életet jelenetezi ilyesformán: A bölcső; Küzdelem a létért; A sír: a túlvilági élet bölcsője. E koncertek karmestere a zenekarhoz közkívánatra visszatérő idős orosz dirigens, Gennady Rozhdestvensky lesz, míg a Schubert és Liszt szerzőségével egyaránt ékes Wanderer-fantázia szólistája gyanánt a feleség, Viktoria Postnikova fog majd a pódiumra bevonulni.

Az Óbudai Danubia Zenekar vasárnapi programján a sír, de jószerint éppígy a bölcső is ugyancsak az eszünkbe juthat majd. Merthogy Hámori Máté és zenészei az életből teli bőrönddel távozó Bartók Béla utolsó befejezett, illetve majdnem teljesen befejezett kompozícióját, azaz a 3. zongoraversenyt is előadják majd, az e napokban a 18 esztendőt éppen betöltő angol tehetség, Julian Trevelyan (képünkön) szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, október 30., hat óra).

S ha már így alakult, hát tartsunk ki végig a fenti tematikánál, hiszen kedden Helmuth Rilling és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara a Mozart-Requiem megszólaltatására egyesíti erőit (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc). Méghozzá befejezésében azt a maximális hűségre törekvő verziót választva, amely a zongorista-zenetörténész Robert D. Levin nevéhez fűződik.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.