koncert

Dieb13, Mussurunga, N.O.M.

  • - kyt -
  • 2012. július 7.

Zene

Dieb13, vagyis a bécsi illetőségű Dieter Kovacic produkciója volt az este látványban legszürkébb, zeneileg viszont a legigényesebb, habár nem éppen könnyen befogadható produkciója. Az osztrák avantgárd már vagy másfél évtizede magasan jegyzett számítógépes zenésze, dj-je három lemezjátszón formálta meg egyetlen, mintegy félórás, okosan, folyamatosan építkező zajközpontú összeállítását.

Ezután következett az ugyancsak osztrák Fuckhead duóra szűkített verziója, a Mussurunga. A csoport lelke Didi Bruckmayr, a 60-as és 70-es évek bécsi akcionista performereinek (ilyen pl. az annak idején nálunk is dühödten buta reakciókat kiváltó Hermann Nitsch) egyenes ági örököse, aki olykor például elmélyült meditációt követően a testébe akasztott kampókra függesztve, úgymond lebegve szokta mulattatni közönségét. Erre ezúttal nem került sor, szintipopalapokra helyezett, olykor improvizatívnak tűnő éneke viszont kiváló hangi adottságokról tanúskodott, és miközben kétségkívül szuggesztív előadónak mutatkozott, sűrű tetoválásának részleteit is megszemlélhettük.

A N.O.M. (= Informális Ifjúsági Szervezet) aligha venné jó néven a szintipop megjelölést, a szentpétervári ősunderground zenekar dalainak hangulatát mindenesetre a billentyűkön egy kézzel lepöntyöghető zenei ívek határozták meg - de természetesen az ő esetükben sem annyira zenei, mint inkább összbenyomás típusú élményre készültünk; mégpedig igencsak szórakoztatóra, amit meg is kaptunk, bár orosz nyelvi ismereteink szűkössége meggátolta az állítólag erősen szarkasztikus szövegek élvezetét. A többnyire zord hangvételű, olykor a pöffeszkedő szovjet menetdalstílust idéző, máskor komoly- vagy népzenei motívumokkal játszó számokat itt is bőségesen kísérték színpadi látványelemek, mint fizikai munkavégzés, részeg dulakodás, sőt majomcsapat imitálása, amit jól ellentételezett az egyik operaénekes-tag iskolázott kontrabasszusa.

A38, június 1.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.