koncert

Dieb13, Mussurunga, N.O.M.

  • - kyt -
  • 2012. július 7.

Zene

Dieb13, vagyis a bécsi illetőségű Dieter Kovacic produkciója volt az este látványban legszürkébb, zeneileg viszont a legigényesebb, habár nem éppen könnyen befogadható produkciója. Az osztrák avantgárd már vagy másfél évtizede magasan jegyzett számítógépes zenésze, dj-je három lemezjátszón formálta meg egyetlen, mintegy félórás, okosan, folyamatosan építkező zajközpontú összeállítását.

Ezután következett az ugyancsak osztrák Fuckhead duóra szűkített verziója, a Mussurunga. A csoport lelke Didi Bruckmayr, a 60-as és 70-es évek bécsi akcionista performereinek (ilyen pl. az annak idején nálunk is dühödten buta reakciókat kiváltó Hermann Nitsch) egyenes ági örököse, aki olykor például elmélyült meditációt követően a testébe akasztott kampókra függesztve, úgymond lebegve szokta mulattatni közönségét. Erre ezúttal nem került sor, szintipopalapokra helyezett, olykor improvizatívnak tűnő éneke viszont kiváló hangi adottságokról tanúskodott, és miközben kétségkívül szuggesztív előadónak mutatkozott, sűrű tetoválásának részleteit is megszemlélhettük.

A N.O.M. (= Informális Ifjúsági Szervezet) aligha venné jó néven a szintipop megjelölést, a szentpétervári ősunderground zenekar dalainak hangulatát mindenesetre a billentyűkön egy kézzel lepöntyöghető zenei ívek határozták meg - de természetesen az ő esetükben sem annyira zenei, mint inkább összbenyomás típusú élményre készültünk; mégpedig igencsak szórakoztatóra, amit meg is kaptunk, bár orosz nyelvi ismereteink szűkössége meggátolta az állítólag erősen szarkasztikus szövegek élvezetét. A többnyire zord hangvételű, olykor a pöffeszkedő szovjet menetdalstílust idéző, máskor komoly- vagy népzenei motívumokkal játszó számokat itt is bőségesen kísérték színpadi látványelemek, mint fizikai munkavégzés, részeg dulakodás, sőt majomcsapat imitálása, amit jól ellentételezett az egyik operaénekes-tag iskolázott kontrabasszusa.

A38, június 1.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.