koncert

Dieb13, Mussurunga, N.O.M.

  • - kyt -
  • 2012. július 7.

Zene

Dieb13, vagyis a bécsi illetőségű Dieter Kovacic produkciója volt az este látványban legszürkébb, zeneileg viszont a legigényesebb, habár nem éppen könnyen befogadható produkciója. Az osztrák avantgárd már vagy másfél évtizede magasan jegyzett számítógépes zenésze, dj-je három lemezjátszón formálta meg egyetlen, mintegy félórás, okosan, folyamatosan építkező zajközpontú összeállítását.

Ezután következett az ugyancsak osztrák Fuckhead duóra szűkített verziója, a Mussurunga. A csoport lelke Didi Bruckmayr, a 60-as és 70-es évek bécsi akcionista performereinek (ilyen pl. az annak idején nálunk is dühödten buta reakciókat kiváltó Hermann Nitsch) egyenes ági örököse, aki olykor például elmélyült meditációt követően a testébe akasztott kampókra függesztve, úgymond lebegve szokta mulattatni közönségét. Erre ezúttal nem került sor, szintipopalapokra helyezett, olykor improvizatívnak tűnő éneke viszont kiváló hangi adottságokról tanúskodott, és miközben kétségkívül szuggesztív előadónak mutatkozott, sűrű tetoválásának részleteit is megszemlélhettük.

A N.O.M. (= Informális Ifjúsági Szervezet) aligha venné jó néven a szintipop megjelölést, a szentpétervári ősunderground zenekar dalainak hangulatát mindenesetre a billentyűkön egy kézzel lepöntyöghető zenei ívek határozták meg - de természetesen az ő esetükben sem annyira zenei, mint inkább összbenyomás típusú élményre készültünk; mégpedig igencsak szórakoztatóra, amit meg is kaptunk, bár orosz nyelvi ismereteink szűkössége meggátolta az állítólag erősen szarkasztikus szövegek élvezetét. A többnyire zord hangvételű, olykor a pöffeszkedő szovjet menetdalstílust idéző, máskor komoly- vagy népzenei motívumokkal játszó számokat itt is bőségesen kísérték színpadi látványelemek, mint fizikai munkavégzés, részeg dulakodás, sőt majomcsapat imitálása, amit jól ellentételezett az egyik operaénekes-tag iskolázott kontrabasszusa.

A38, június 1.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.