koncert

Kyuss Lives!

  • - vincze -
  • 2012. július 7.

Zene

Azt, hogy a két eredeti Kyuss-tag, John Garcia énekes és Brant Björk dobos által gründolt társaságnak, amely lényegében önmaga tribute-zenekara, milyen gyorsan járt le a szavatossága, mi sem jelzi jobban, mint hogy a tavaly még Nick Oliveri ex-Kyuss/QOTSA basszusgitárossal súlyosbított felállás majdhogynem képes volt megtölteni a Petőfi Csarnokot, míg a zenekar most szerény négyszáz fős közönség kíséretében szorult ki a Barba Negra nevű relatíve friss helyre. Utóbbi egyébként pont olyan, mint a szépemlékű Wigwam, csak a szürreális indiános dizájn helyett pontosan ugyanennyire dadaista kalózmotívumokkal van ékítve.

Ezúttal az előzenekar mellett sem lehet szó nélkül elmenni, hiszen a hazai Shapat Terror itt is a zsáner legminőségibb csapatának tűnt a kicsit a COC-re, kicsit a Helmetre és a 90-es évek grunge-zenekaraira emlékeztető zenéjével. Az utánuk a színpadra slattyogó Kyuss Lives! pedig egyáltalán nem volt olyan keserűen rosszízű hakni, mint amilyennek a koncertet megelőző hónapokban a Garcia/Björk páros és a zenekar két másik eredeti tagja, Josh Homme gitáros és Scott Reeder basszusgitáros közti nyilatkozatháború predesztinálta. Az Oliveri helyére a Yawning Man soraiból importált Billy Cordell csúful lenőtt, csapzott fekete hajával és Rickenbacker basszusgitárjával negatívba forgatott Scott Reederre emlékeztetett, és hibátlanul hozta Reeder témáit, Bruno Fevery gitáros pedig még mindig úgy néz ki, mintha A három testőr forgatására indulna, de hangzásban sikerült a tavalyinál közelebb kerülnie Homme-éhoz. A tavalyi fellépéshez viszonyítva ugyanakkor mégis csalódás volt ez a koncert, hiszen tíz-egynéhány dal és bő egy óra játékidő után végleg levonult a zenekar, ami a tavalyi megakoncerthez képest mindenképp karcsú, ráadásul a Demon Cleanert idén sem voltak hajlandók eljátszani, és ezt még a zenészek érezhető jókedve, illetve a néhány igazán eltalált, borult jammelés sem tudta feledtetni.

Barba Negra, május 29.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.