esemény - Francia utcabál

  • - kyt -
  • 2009. július 16.

Zene

Esetlenül múltba révedő, halálosan unalmas fontolkodások, aggályosan méricskélt közhelyek, borongós magaszt, percpolitikai baszakodás - nálunk ezt jelentik a nemzeti ünnepek. Meg a törést-zúzást, rendőrök tömegét, útelzárásokat, semmi jót.
Esetlenül múltba révedõ, halálosan unalmas fontolkodások, aggályosan méricskélt közhelyek, borongós magaszt, percpolitikai baszakodás - nálunk ezt jelentik a nemzeti ünnepek. Meg a törést-zúzást, rendõrök tömegét, útelzárásokat, semmi jót. Talán ezért is szeretjük olyan sokan a Francia Intézet körüli sokadalmat: itt az irigységen túl át is élhetjük, hogy a szerencsés franciáknak a nemzeti ünnep egyszerûen csak vigalmat jelent.

Nem állíthatjuk, hogy különösebben gazdag lett volna a francia régiók étel- és italajánlata, amelyet magyar kínálat is kiegészített - már csak ezért is dacosan kóstoltuk a méregdrága borokat. A tûzijáték is volt már nagyobbszerû, és a végén nem bömbölt fel a hangszórókból a Marseillaise, így aztán nem harsoghattuk, hogy "ozááárm, szitoá-jeeen", viszont megkönnyebbülésünkre Jean-Michel Jarre akkordjai sem kísérték a szétszikrázó fényeket.

De aztán DJ Palotai lenyomott egy erõsen táncra kényszerítõ, lendületes szettet, majd pedig a Valiumvalse együttes következett, és így megismerhettünk egy újabb, igencsak rokonszenves francia csoportozatot, amely, mint megtudtuk, az elzászi Mulhouse városának szerezte a jó pontokat. A zenekar elsõ ránézésre akár utcazenészek alkalmi csapatának is tûnhetett, különösen a harmonikás és az ütõhangszeres arcát strukturálták rokonszenvesen kidolgozott, toxikomán életutat sejtetõ vonások. A megszólalásuk persze nem mutatott semmiféle esetlegességet, hiszen 1991 óta játszanak együtt, mégpedig azt az immár nálunk is elég jól ismert, jellegzetesen francia keverék mûfajt, aminek a hátterében ott bujkál egyfajta ábrándosan sanzonos-kocsmazenés alapérzés. Erre épülnek aztán a bekeményedõ ritmusok, a rock mellett egy kis reggae, a kisemberesen lázadó szövegek és a szívmelengetõ, enyhén szomorkás derû, az improvizációkkal színezett táncos lendület. Könnyed és vidám volt a hangulat, minden évben lehetne még egy-két július tizennegyedike.

Bem rakpart, július 11.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.