Fekete epehólyag - Gergye Krisztián Társulata: Melankólia (Táncszínház)

  • - sisso -
  • 2008. június 5.

Zene

Gergye Krisztián, az utóbbi évtized kiemelkedő hazai kortárs táncalkotója egy ideje ráérzett arra, hogy micsoda távlatokat kínál ez az európai kultúrában tulajdonképpen a mai napig tisztázatlan, sőt egyre misztikusabbá váló hangulatú valami. A melankólia nevű esztétikai kategóriát vagy pszichés állapotot eleinte ösztönösen járta körül, most egyre intellektuálisabban méregeti. A T.E.S.T. I. című produkciójában hét női szólóval maradéktalanul sikerült a dologra ráéreznie.

Gergye Krisztián, az utóbbi évtized kiemelkedő hazai kortárs táncalkotója egy ideje ráérzett arra, hogy micsoda távlatokat kínál ez az európai kultúrában tulajdonképpen a mai napig tisztázatlan, sőt egyre misztikusabbá váló hangulatú valami. A melankólia nevű esztétikai kategóriát vagy pszichés állapotot eleinte ösztönösen járta körül, most egyre intellektuálisabban méregeti. A T.E.S.T. I. című produkciójában hét női szólóval maradéktalanul sikerült a dologra ráéreznie. Legutóbbi darabját már teljesen áthatják a kapcsolódó, leginkább középkori képzőművészeti és zenei áthallások, fülledten zsúfolt a látvány, amelybe az első húsz percben teljesen bele lehet fürödni, miközben gyanútlanul elhinni, hogy összegző megamű tárul majd a szemünk elé. Végül mindez erős és megtörhetetlen pátoszba fordul. A lassú, szertartásszerűen ismétlődő gesztusok kiüresednek, mintha a végső frusztráltság volna a cél, esetleg a divatipari kifutók gótikus magányosságának érzékeltetése, valamiféle modern kori dekadencia egy antik tükörben. Túl nagy a súly a középkori misztikusokat idéző, hamar funkciótlanná váló díszletelemeken és a nem táncos szereplőkön, mint például Tárnok Mariann, aki Gergye darabjaiban a maga átlagostól eltérő testével mindig felejthetetlen, elemi rezonőr, most pedig mint ijedt kötélpányva kevéssé megjegyezhető. Az élőben is éneklő két operaénekes, Philip György és Szakács Ildikó nyomasztóan középre törekszik, Purcell- vagy népikaddis-előadásaikban. Ki van zárva a rakoncátlan amplitúdó. Van itt még hajtogatható, organikusan együttmozgó padló, két monstre, pálcikákkal mozgatható báb, hoszszú fehér asztal, rajta bor-vér-mocsok meg a halál menyasszonya, és számos meglepetés, amitől nyitva marad a száj, mint amikor először nézzük az Adams Familyt, de akadozva működik, és nem jön a megváltó vigyor, vagy vicsor legalább. Béres Móni már egészen önálló éltet élő, stiches neogót jelmezei kacsintanak ki vigasztalón a nézőre egyedül, csavarnak egyet a mondanivalón, hogy lám, az elmúlásban is van valami fájdalmasan tréfás és kegyetlenül természetes. Meg a koreográfus maga, amikor egy rövid időre udvari bolond sipkában gyűri a jól ismert, álomszerűen kifacsart mozdulatait, belőle sem hiányzik a kortárs melankólia, amiről azt képzelem, hogy képes kilépni azokból a sztereotípiákból, amit rányomtak az évszázadok képzőművészei vagy egyházi énekei, és nyugodtan lehet absztrakt és kitekinthet rám, sőt nevethet önmagán.

Mert középkori képeket nézve néha ijedten mosolygok, de egy formátlan, mélabús vérfolt láttán simán át tudom érezni a létezés kilátástalanságát és könnyűségét is.

Trafó, május 23.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”