Fekete epehólyag - Gergye Krisztián Társulata: Melankólia (Táncszínház)

  • - sisso -
  • 2008. június 5.

Zene

Gergye Krisztián, az utóbbi évtized kiemelkedő hazai kortárs táncalkotója egy ideje ráérzett arra, hogy micsoda távlatokat kínál ez az európai kultúrában tulajdonképpen a mai napig tisztázatlan, sőt egyre misztikusabbá váló hangulatú valami. A melankólia nevű esztétikai kategóriát vagy pszichés állapotot eleinte ösztönösen járta körül, most egyre intellektuálisabban méregeti. A T.E.S.T. I. című produkciójában hét női szólóval maradéktalanul sikerült a dologra ráéreznie.

Gergye Krisztián, az utóbbi évtized kiemelkedő hazai kortárs táncalkotója egy ideje ráérzett arra, hogy micsoda távlatokat kínál ez az európai kultúrában tulajdonképpen a mai napig tisztázatlan, sőt egyre misztikusabbá váló hangulatú valami. A melankólia nevű esztétikai kategóriát vagy pszichés állapotot eleinte ösztönösen járta körül, most egyre intellektuálisabban méregeti. A T.E.S.T. I. című produkciójában hét női szólóval maradéktalanul sikerült a dologra ráéreznie. Legutóbbi darabját már teljesen áthatják a kapcsolódó, leginkább középkori képzőművészeti és zenei áthallások, fülledten zsúfolt a látvány, amelybe az első húsz percben teljesen bele lehet fürödni, miközben gyanútlanul elhinni, hogy összegző megamű tárul majd a szemünk elé. Végül mindez erős és megtörhetetlen pátoszba fordul. A lassú, szertartásszerűen ismétlődő gesztusok kiüresednek, mintha a végső frusztráltság volna a cél, esetleg a divatipari kifutók gótikus magányosságának érzékeltetése, valamiféle modern kori dekadencia egy antik tükörben. Túl nagy a súly a középkori misztikusokat idéző, hamar funkciótlanná váló díszletelemeken és a nem táncos szereplőkön, mint például Tárnok Mariann, aki Gergye darabjaiban a maga átlagostól eltérő testével mindig felejthetetlen, elemi rezonőr, most pedig mint ijedt kötélpányva kevéssé megjegyezhető. Az élőben is éneklő két operaénekes, Philip György és Szakács Ildikó nyomasztóan középre törekszik, Purcell- vagy népikaddis-előadásaikban. Ki van zárva a rakoncátlan amplitúdó. Van itt még hajtogatható, organikusan együttmozgó padló, két monstre, pálcikákkal mozgatható báb, hoszszú fehér asztal, rajta bor-vér-mocsok meg a halál menyasszonya, és számos meglepetés, amitől nyitva marad a száj, mint amikor először nézzük az Adams Familyt, de akadozva működik, és nem jön a megváltó vigyor, vagy vicsor legalább. Béres Móni már egészen önálló éltet élő, stiches neogót jelmezei kacsintanak ki vigasztalón a nézőre egyedül, csavarnak egyet a mondanivalón, hogy lám, az elmúlásban is van valami fájdalmasan tréfás és kegyetlenül természetes. Meg a koreográfus maga, amikor egy rövid időre udvari bolond sipkában gyűri a jól ismert, álomszerűen kifacsart mozdulatait, belőle sem hiányzik a kortárs melankólia, amiről azt képzelem, hogy képes kilépni azokból a sztereotípiákból, amit rányomtak az évszázadok képzőművészei vagy egyházi énekei, és nyugodtan lehet absztrakt és kitekinthet rám, sőt nevethet önmagán.

Mert középkori képeket nézve néha ijedten mosolygok, de egy formátlan, mélabús vérfolt láttán simán át tudom érezni a létezés kilátástalanságát és könnyűségét is.

Trafó, május 23.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.