Fekete epehólyag - Gergye Krisztián Társulata: Melankólia (Táncszínház)

  • - sisso -
  • 2008. június 5.

Zene

Gergye Krisztián, az utóbbi évtized kiemelkedő hazai kortárs táncalkotója egy ideje ráérzett arra, hogy micsoda távlatokat kínál ez az európai kultúrában tulajdonképpen a mai napig tisztázatlan, sőt egyre misztikusabbá váló hangulatú valami. A melankólia nevű esztétikai kategóriát vagy pszichés állapotot eleinte ösztönösen járta körül, most egyre intellektuálisabban méregeti. A T.E.S.T. I. című produkciójában hét női szólóval maradéktalanul sikerült a dologra ráéreznie.

Gergye Krisztián, az utóbbi évtized kiemelkedő hazai kortárs táncalkotója egy ideje ráérzett arra, hogy micsoda távlatokat kínál ez az európai kultúrában tulajdonképpen a mai napig tisztázatlan, sőt egyre misztikusabbá váló hangulatú valami. A melankólia nevű esztétikai kategóriát vagy pszichés állapotot eleinte ösztönösen járta körül, most egyre intellektuálisabban méregeti. A T.E.S.T. I. című produkciójában hét női szólóval maradéktalanul sikerült a dologra ráéreznie. Legutóbbi darabját már teljesen áthatják a kapcsolódó, leginkább középkori képzőművészeti és zenei áthallások, fülledten zsúfolt a látvány, amelybe az első húsz percben teljesen bele lehet fürödni, miközben gyanútlanul elhinni, hogy összegző megamű tárul majd a szemünk elé. Végül mindez erős és megtörhetetlen pátoszba fordul. A lassú, szertartásszerűen ismétlődő gesztusok kiüresednek, mintha a végső frusztráltság volna a cél, esetleg a divatipari kifutók gótikus magányosságának érzékeltetése, valamiféle modern kori dekadencia egy antik tükörben. Túl nagy a súly a középkori misztikusokat idéző, hamar funkciótlanná váló díszletelemeken és a nem táncos szereplőkön, mint például Tárnok Mariann, aki Gergye darabjaiban a maga átlagostól eltérő testével mindig felejthetetlen, elemi rezonőr, most pedig mint ijedt kötélpányva kevéssé megjegyezhető. Az élőben is éneklő két operaénekes, Philip György és Szakács Ildikó nyomasztóan középre törekszik, Purcell- vagy népikaddis-előadásaikban. Ki van zárva a rakoncátlan amplitúdó. Van itt még hajtogatható, organikusan együttmozgó padló, két monstre, pálcikákkal mozgatható báb, hoszszú fehér asztal, rajta bor-vér-mocsok meg a halál menyasszonya, és számos meglepetés, amitől nyitva marad a száj, mint amikor először nézzük az Adams Familyt, de akadozva működik, és nem jön a megváltó vigyor, vagy vicsor legalább. Béres Móni már egészen önálló éltet élő, stiches neogót jelmezei kacsintanak ki vigasztalón a nézőre egyedül, csavarnak egyet a mondanivalón, hogy lám, az elmúlásban is van valami fájdalmasan tréfás és kegyetlenül természetes. Meg a koreográfus maga, amikor egy rövid időre udvari bolond sipkában gyűri a jól ismert, álomszerűen kifacsart mozdulatait, belőle sem hiányzik a kortárs melankólia, amiről azt képzelem, hogy képes kilépni azokból a sztereotípiákból, amit rányomtak az évszázadok képzőművészei vagy egyházi énekei, és nyugodtan lehet absztrakt és kitekinthet rám, sőt nevethet önmagán.

Mert középkori képeket nézve néha ijedten mosolygok, de egy formátlan, mélabús vérfolt láttán simán át tudom érezni a létezés kilátástalanságát és könnyűségét is.

Trafó, május 23.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”