Nekrológ

Festő és filozófus

Wayne Shorter (1933–2023)

Zene

Miles Davisről szokták mondani, hogy zenekaraival meghatározta a jazztörténeti stílusok irányát. Aktuális zenekarához 1964-ben csatlakozott Wayne Shorter szaxofonos, aki abban is felzárkózott a mesterhez, hogy a járatlan utat kereste.

A jazz-zenekar vezetőjének szerepfelfogásában a személyiség a meghatározó: mit mond és hogyan, miután leteszi kompozíciójának kottáját a pultra. Shorter ultraszerény és végtelenül toleráns személyisége ebben is érződött. Mi sem állt tőle távolabb, mint az alfahím-viselkedés, ő költő, rezonőr és segítő volt egy személyben. Már a korai Blue Note lemezeivel, akár vendégszólistaként is, beírta magát a jazztörténetbe. Témái nem avulnak el, a Footprints, a Nefertiti és még legalább kéttucatnyi klasszikus frissek és inspiratívak az újabb generációknak is.

Shorter eleinte csak tenoron játszott, de szopránszaxofonon vált páratlan hatású előadóvá. Dallamai nagy, bővített hangközökkel lépegetnek, gyakran szapora aszimmetrikus ritmusok következnek és ritka skálák, közte líd és dór. Minden hangja a kontraszt jegyében áll, a dallam és a gondolat kimenetele váratlan. Megszólalása általában töredékes, a végső válaszokhoz közeledve egyre inkább az. Kései operája (Iphigenia, 2021), valamint háromlemezes kozmikus-szimfonikus opusa (Emanon, 2018) átfogó válaszokat kíséreltek adni. De azért ő mindig megmaradt kérdezőnek, nem érte be felszínes gondolatkísérletekkel. Filozófus volt: szaxofonjának hangja olyan érzést kelt, mintha szóló közben intim közelségbe engedné magához a hallgatót, jöjjön vele töprengésének indázó útján. Játéka komplex érzelmeket keltett, fénnyel és árnyékkal egyszerre dolgozott. Nem véletlenül nevezte Joni Mitchell festőnek, utalva az egyetlen pályára, ami a zenélésen kívül felmerült az életében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."