Nekrológ

Festő és filozófus

Wayne Shorter (1933–2023)

Zene

Miles Davisről szokták mondani, hogy zenekaraival meghatározta a jazztörténeti stílusok irányát. Aktuális zenekarához 1964-ben csatlakozott Wayne Shorter szaxofonos, aki abban is felzárkózott a mesterhez, hogy a járatlan utat kereste.

A jazz-zenekar vezetőjének szerepfelfogásában a személyiség a meghatározó: mit mond és hogyan, miután leteszi kompozíciójának kottáját a pultra. Shorter ultraszerény és végtelenül toleráns személyisége ebben is érződött. Mi sem állt tőle távolabb, mint az alfahím-viselkedés, ő költő, rezonőr és segítő volt egy személyben. Már a korai Blue Note lemezeivel, akár vendégszólistaként is, beírta magát a jazztörténetbe. Témái nem avulnak el, a Footprints, a Nefertiti és még legalább kéttucatnyi klasszikus frissek és inspiratívak az újabb generációknak is.

Shorter eleinte csak tenoron játszott, de szopránszaxofonon vált páratlan hatású előadóvá. Dallamai nagy, bővített hangközökkel lépegetnek, gyakran szapora aszimmetrikus ritmusok következnek és ritka skálák, közte líd és dór. Minden hangja a kontraszt jegyében áll, a dallam és a gondolat kimenetele váratlan. Megszólalása általában töredékes, a végső válaszokhoz közeledve egyre inkább az. Kései operája (Iphigenia, 2021), valamint háromlemezes kozmikus-szimfonikus opusa (Emanon, 2018) átfogó válaszokat kíséreltek adni. De azért ő mindig megmaradt kérdezőnek, nem érte be felszínes gondolatkísérletekkel. Filozófus volt: szaxofonjának hangja olyan érzést kelt, mintha szóló közben intim közelségbe engedné magához a hallgatót, jöjjön vele töprengésének indázó útján. Játéka komplex érzelmeket keltett, fénnyel és árnyékkal egyszerre dolgozott. Nem véletlenül nevezte Joni Mitchell festőnek, utalva az egyetlen pályára, ami a zenélésen kívül felmerült az életében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.