Film - Guszev az Albionban - Saul Dibb: A hercegnő

  • - ts -
  • 2009. január 22.

Zene

"Az angolok kosztümben verhetetlenek" - írtuk két hete, más ügyek kapcsán. Nos, némileg meginogtunk bár, de nem vonjuk vissza: a díszletek, a jelmezek s a látvány rendben - büszkék is lehetünk akár Pados Gyula operatőri közreműködésére. - ts -

"Az angolok kosztümben verhetetlenek" - írtuk két hete, más ügyek kapcsán. Nos, némileg meginogtunk bár, de nem vonjuk vissza: a díszletek, a jelmezek s a látvány rendben - büszkék is lehetünk akár Pados Gyula operatőri közreműködésére. S ennyi, ha nem is lenne mellette semmi más, egészen nagy dolog. Gondoljunk csak a brit filmkészítés tán utolsó dicsőséges korszakának erősen manierizmusba hajló, mégis roppant innovatív ágazatára! Peter Greenaway (Prospero könyvei, 1991), Derek Jarman (Caravaggio, 1986) vagy éppenséggel Stephen Frears (Veszedelmes viszonyok, 1988) filmjei máig nem teljesen felmérhető erővel befolyásolták az utánuk jövők mozgóképes látásmódját. De még a felsoroltak farvizén vígan és szemtelenül ladikázó Orlando (Sally Potter, 1992) is bírt érvényesnek elfogadható közlést tenni, puszta megjelenésével.

Nos, A hercegnő javára alkalmasint csak a tisztes (jelen korunkhoz hűbben visszafogott) kiszerelést írhatjuk. Azon felül semmit. Kikeresték a történelem pletykarovatából a valaha élt legélethűbb kapitánká Guszevovát - konzumtévék, konzumlapocskák tizennyolcadik század végére visszavetített kis kedvencét, az "előspencert". De továbbra sem bíztak magukban, Lady Diana krinolinos preinkarnációját is soványkának találták valamiért (hacsak nem mert Keira Knightley játssza), így pakoltak mellé (bele inkább) a Pankhurst család számos nőtagjából is néhány evőkanállal. Meg csipetnyi fashion tv-t. Hisz feltehetőleg Diana, ha úgy nyolcvan évvel Emmeline (a mondott Pankhurst) születése előtt él, bizonyára szüfrazsett lett volna, vagy nemtörődöm divatdiktátor (manekeni csontozattal, úgy is mint kollekció). Ám ha Guszev kapitány és Pados Gyula révén a szittyavér így befurakodott a Hannover-házba, szólni kell Benedek Miklósról, aki például a Pogány Madonna című filmben adott rezervált szigetországi orgazdát, némileg szélesebb repertoárral, mint esetünkben Ralph Fiennes, noha a szájrángatást nevezhetjük épp minimalista színjátszásnak. Ugyan egyes obskúrus források szerint a műkincscsórás kifejezetten a brit főrendi sport, loptak már kariatidákat is, de A hercegnő távolról sem egy műkincs. Talán, ha el merné vállalni, ami körül csak riszál, miszerint a tabloid sajtónál nem született hatékonyabb forradalmár a világtörténelemben, hisz az időnként arisztokratákat öl, taszajt nyomorba vagy csinál legalább bohócot belőlük. S lévén a mozi is virtigli proli műfaj, a kettőből csak illett volna kihozni valamit.

Nem sikerült, de ki bánja.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.