Film - Guszev az Albionban - Saul Dibb: A hercegnő

  • - ts -
  • 2009. január 22.

Zene

"Az angolok kosztümben verhetetlenek" - írtuk két hete, más ügyek kapcsán. Nos, némileg meginogtunk bár, de nem vonjuk vissza: a díszletek, a jelmezek s a látvány rendben - büszkék is lehetünk akár Pados Gyula operatőri közreműködésére. - ts -

"Az angolok kosztümben verhetetlenek" - írtuk két hete, más ügyek kapcsán. Nos, némileg meginogtunk bár, de nem vonjuk vissza: a díszletek, a jelmezek s a látvány rendben - büszkék is lehetünk akár Pados Gyula operatőri közreműködésére. S ennyi, ha nem is lenne mellette semmi más, egészen nagy dolog. Gondoljunk csak a brit filmkészítés tán utolsó dicsőséges korszakának erősen manierizmusba hajló, mégis roppant innovatív ágazatára! Peter Greenaway (Prospero könyvei, 1991), Derek Jarman (Caravaggio, 1986) vagy éppenséggel Stephen Frears (Veszedelmes viszonyok, 1988) filmjei máig nem teljesen felmérhető erővel befolyásolták az utánuk jövők mozgóképes látásmódját. De még a felsoroltak farvizén vígan és szemtelenül ladikázó Orlando (Sally Potter, 1992) is bírt érvényesnek elfogadható közlést tenni, puszta megjelenésével.

Nos, A hercegnő javára alkalmasint csak a tisztes (jelen korunkhoz hűbben visszafogott) kiszerelést írhatjuk. Azon felül semmit. Kikeresték a történelem pletykarovatából a valaha élt legélethűbb kapitánká Guszevovát - konzumtévék, konzumlapocskák tizennyolcadik század végére visszavetített kis kedvencét, az "előspencert". De továbbra sem bíztak magukban, Lady Diana krinolinos preinkarnációját is soványkának találták valamiért (hacsak nem mert Keira Knightley játssza), így pakoltak mellé (bele inkább) a Pankhurst család számos nőtagjából is néhány evőkanállal. Meg csipetnyi fashion tv-t. Hisz feltehetőleg Diana, ha úgy nyolcvan évvel Emmeline (a mondott Pankhurst) születése előtt él, bizonyára szüfrazsett lett volna, vagy nemtörődöm divatdiktátor (manekeni csontozattal, úgy is mint kollekció). Ám ha Guszev kapitány és Pados Gyula révén a szittyavér így befurakodott a Hannover-házba, szólni kell Benedek Miklósról, aki például a Pogány Madonna című filmben adott rezervált szigetországi orgazdát, némileg szélesebb repertoárral, mint esetünkben Ralph Fiennes, noha a szájrángatást nevezhetjük épp minimalista színjátszásnak. Ugyan egyes obskúrus források szerint a műkincscsórás kifejezetten a brit főrendi sport, loptak már kariatidákat is, de A hercegnő távolról sem egy műkincs. Talán, ha el merné vállalni, ami körül csak riszál, miszerint a tabloid sajtónál nem született hatékonyabb forradalmár a világtörténelemben, hisz az időnként arisztokratákat öl, taszajt nyomorba vagy csinál legalább bohócot belőlük. S lévén a mozi is virtigli proli műfaj, a kettőből csak illett volna kihozni valamit.

Nem sikerült, de ki bánja.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.