Film - Guszev az Albionban - Saul Dibb: A hercegnő

  • - ts -
  • 2009. január 22.

Zene

"Az angolok kosztümben verhetetlenek" - írtuk két hete, más ügyek kapcsán. Nos, némileg meginogtunk bár, de nem vonjuk vissza: a díszletek, a jelmezek s a látvány rendben - büszkék is lehetünk akár Pados Gyula operatőri közreműködésére. - ts -

"Az angolok kosztümben verhetetlenek" - írtuk két hete, más ügyek kapcsán. Nos, némileg meginogtunk bár, de nem vonjuk vissza: a díszletek, a jelmezek s a látvány rendben - büszkék is lehetünk akár Pados Gyula operatőri közreműködésére. S ennyi, ha nem is lenne mellette semmi más, egészen nagy dolog. Gondoljunk csak a brit filmkészítés tán utolsó dicsőséges korszakának erősen manierizmusba hajló, mégis roppant innovatív ágazatára! Peter Greenaway (Prospero könyvei, 1991), Derek Jarman (Caravaggio, 1986) vagy éppenséggel Stephen Frears (Veszedelmes viszonyok, 1988) filmjei máig nem teljesen felmérhető erővel befolyásolták az utánuk jövők mozgóképes látásmódját. De még a felsoroltak farvizén vígan és szemtelenül ladikázó Orlando (Sally Potter, 1992) is bírt érvényesnek elfogadható közlést tenni, puszta megjelenésével.

Nos, A hercegnő javára alkalmasint csak a tisztes (jelen korunkhoz hűbben visszafogott) kiszerelést írhatjuk. Azon felül semmit. Kikeresték a történelem pletykarovatából a valaha élt legélethűbb kapitánká Guszevovát - konzumtévék, konzumlapocskák tizennyolcadik század végére visszavetített kis kedvencét, az "előspencert". De továbbra sem bíztak magukban, Lady Diana krinolinos preinkarnációját is soványkának találták valamiért (hacsak nem mert Keira Knightley játssza), így pakoltak mellé (bele inkább) a Pankhurst család számos nőtagjából is néhány evőkanállal. Meg csipetnyi fashion tv-t. Hisz feltehetőleg Diana, ha úgy nyolcvan évvel Emmeline (a mondott Pankhurst) születése előtt él, bizonyára szüfrazsett lett volna, vagy nemtörődöm divatdiktátor (manekeni csontozattal, úgy is mint kollekció). Ám ha Guszev kapitány és Pados Gyula révén a szittyavér így befurakodott a Hannover-házba, szólni kell Benedek Miklósról, aki például a Pogány Madonna című filmben adott rezervált szigetországi orgazdát, némileg szélesebb repertoárral, mint esetünkben Ralph Fiennes, noha a szájrángatást nevezhetjük épp minimalista színjátszásnak. Ugyan egyes obskúrus források szerint a műkincscsórás kifejezetten a brit főrendi sport, loptak már kariatidákat is, de A hercegnő távolról sem egy műkincs. Talán, ha el merné vállalni, ami körül csak riszál, miszerint a tabloid sajtónál nem született hatékonyabb forradalmár a világtörténelemben, hisz az időnként arisztokratákat öl, taszajt nyomorba vagy csinál legalább bohócot belőlük. S lévén a mozi is virtigli proli műfaj, a kettőből csak illett volna kihozni valamit.

Nem sikerült, de ki bánja.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.