film - KÉJJEL-NAPPAL

  • - kg -
  • 2010. július 15.

Zene

Újságíró: Mindenki olyan akar lenni, mint Cary Grant. Cary Grant: Ezzel én is gyakran így vagyok - közismert anekdota.
Újságíró: Mindenki olyan akar lenni, mint Cary Grant. Cary Grant: Ezzel én is gyakran így vagyok - közismert anekdota. Azért a Cary Grant-i minõséghez mégiscsak Cary Grant jutott a legközelebb. Annak az eleganciának, ahogy õ tudott mozgó jármûvek útjából kitérni, mediterrán háztetõkön közlekedni vagy a párizsi metróban Audrey Hepburn után sietni, tényleg senki sem ért a közelébe, de jó tudni, hogy vannak, akik még nem adták fel. Vetõdik-pezsgõt bont-vetõdik-pezsgõt bont: megannyi ökölbe szorult nemzetmentõ után nagyon is helyes irány Tom Cruise részérõl a granti ritmus felvétele. Egyik kezemben tömeggyilkos fegyver, a másikban Cameron Diaz, bal vállam fölött naplemente, 17 óránál lövésre kész martalócok kisebb serege - 2010-ben így valahogy. És ha még egy mosoly is belefér, saját halhatatlanságunk önironikus beismerése meg egy kis zsörtölõdés - mert a nõnek jól áll ugyan a kiskosztüm, de vérzivatarban mégsem ez a praktikus viselet -, és csak ezután eresztek pár tárat az életemre törõ szövetségiekbe, õrült spanyolokba és a világ legjobb bérgyilkosába, akkor a kansasi nokedliszaggató nagymamáknak éppúgy kedvére vagyok, mint a vásárlóerõs 18-49-eseknek. Cruise nem született táncoskomikus, inkább olyan kicsihuszárosan hozza ezt a késdobálások közti kellem dolgot, Diaz viszont jobb egy fokkal, mint Ginger Rogers a vérzivatarban. Könnyed, nyári, elegáns - valószínûleg ez volt elõirányozva, amibõl a nyárit 100 százalékosan sikerült is teljesíteni, a másik kettõ meg olyan 60-on áll. Így legalább átjön, hogy Grant a lelke mindennek.

Az InterCom bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.