film - Nők

  • Bánky Bea
  • 2009. január 8.

Zene

"Hogyan egyezteti össze az anyaságot és a karriert?" - adja a filmjében felvonultatott nők egyikének a szájába Diane English a sablonkérdést, amire az őszinte és nyilván szellemes válasz a tengerentúlon: Ritalinnal. A hősnő replikája sajnálatunkra kissé hamis, hisz' lánya nem igényel állandó gondoskodást, legfeljebb gyermekpszichiátert, mivel rituálisan tamponokat éget; a karrier pedig kimerül a kertiparti-szervezésben.
"Hogyan egyezteti össze az anyaságot és a karriert?" - adja a filmjében felvonultatott nõk egyikének a szájába Diane English a sablonkérdést, amire az õszinte és nyilván szellemes válasz a tengerentúlon: Ritalinnal. A hõsnõ replikája sajnálatunkra kissé hamis, hisz' lánya nem igényel állandó gondoskodást, legfeljebb gyermekpszichiátert, mivel rituálisan tamponokat éget; a karrier pedig kimerül a kertiparti-szervezésben.

Az 1936-ban színre vitt Broadway-darab írónõje, Clare Boothe Luce állítólag olyan kegyetlenül ment neki nõtársainak, hogy a színmû három évvel késõbb elkészített filmváltozatában George Cukornak le kellett egy kicsit csiszolnia a mû éleit. Hét évtized múlva English mûve ugyanabból az anyagból már teljesen ment' a társadalmi észrevételektõl, ellenben hemzseg az ellenszenves hárpiáktól. A fellépõk viszontagságos napjai nagyjából hasonlítanak a Szex és New York asszonykáinak válogatott kínjaira. A tûsarkúban tipegõ nõtípusok személyiség nélküli reprezentánsai társadalmi vagy professzionális státuszuknak; közös nevezõjük pedig az élõsködés a lesajnált és gyûlölt férfiakon. Mégsem a férfiúi önkény vagy a társadalmi elvárások akadályozzák nõink önkiteljesedését - mármint a jógatáborban elnyert belsõ megtisztulást -, hanem a luxus kényelme. Kérdezhetnénk, hogy Mick Jagger miért nem talált magának értelmesebb passziót, mint hogy producerként nevét adja a produkcióhoz; de õszintén szólva kit érdekel ez? Persze van egy tippünk: a szereplõgárdában egyetlen férfi sincs. Szerintünk a nézõtéren sem lesz.

Forgalmazza a Fórum Hungary

*

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.