film - Nők

  • Bánky Bea
  • 2009. január 8.

Zene

"Hogyan egyezteti össze az anyaságot és a karriert?" - adja a filmjében felvonultatott nők egyikének a szájába Diane English a sablonkérdést, amire az őszinte és nyilván szellemes válasz a tengerentúlon: Ritalinnal. A hősnő replikája sajnálatunkra kissé hamis, hisz' lánya nem igényel állandó gondoskodást, legfeljebb gyermekpszichiátert, mivel rituálisan tamponokat éget; a karrier pedig kimerül a kertiparti-szervezésben.
"Hogyan egyezteti össze az anyaságot és a karriert?" - adja a filmjében felvonultatott nõk egyikének a szájába Diane English a sablonkérdést, amire az õszinte és nyilván szellemes válasz a tengerentúlon: Ritalinnal. A hõsnõ replikája sajnálatunkra kissé hamis, hisz' lánya nem igényel állandó gondoskodást, legfeljebb gyermekpszichiátert, mivel rituálisan tamponokat éget; a karrier pedig kimerül a kertiparti-szervezésben.

Az 1936-ban színre vitt Broadway-darab írónõje, Clare Boothe Luce állítólag olyan kegyetlenül ment neki nõtársainak, hogy a színmû három évvel késõbb elkészített filmváltozatában George Cukornak le kellett egy kicsit csiszolnia a mû éleit. Hét évtized múlva English mûve ugyanabból az anyagból már teljesen ment' a társadalmi észrevételektõl, ellenben hemzseg az ellenszenves hárpiáktól. A fellépõk viszontagságos napjai nagyjából hasonlítanak a Szex és New York asszonykáinak válogatott kínjaira. A tûsarkúban tipegõ nõtípusok személyiség nélküli reprezentánsai társadalmi vagy professzionális státuszuknak; közös nevezõjük pedig az élõsködés a lesajnált és gyûlölt férfiakon. Mégsem a férfiúi önkény vagy a társadalmi elvárások akadályozzák nõink önkiteljesedését - mármint a jógatáborban elnyert belsõ megtisztulást -, hanem a luxus kényelme. Kérdezhetnénk, hogy Mick Jagger miért nem talált magának értelmesebb passziót, mint hogy producerként nevét adja a produkcióhoz; de õszintén szólva kit érdekel ez? Persze van egy tippünk: a szereplõgárdában egyetlen férfi sincs. Szerintünk a nézõtéren sem lesz.

Forgalmazza a Fórum Hungary

*

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.