Film - Pite-Man - Matthew Vaughn: HA/VER

  • - köves -
  • 2010. június 17.

Zene

A kamaszkor gyötrelmeinek orvoslására sok mindent kitaláltak már: ezek közül egy régi és egy újabb vívmány, az önkielégítés és a nagybani képregényfogyasztás segíti elviselni a gimnazista Dave Lizewskinek a hétköznapok lúzerkedéseit. Egyetlen képregényhőshöz méltó tulajdonsága, mint azt kellő öniróniával meg is jegyzi, a high-school-folyosókon rátörő láthatatlanság. Igaz, sok haszna nem származik belőle, mert csak a csajok szemében láthatatlan.

A kamaszkor gyötrelmeinek orvoslására sok mindent kitaláltak már: ezek közül egy régi és egy újabb vívmány, az önkielégítés és a nagybani képregényfogyasztás segíti elviselni a gimnazista Dave Lizewskinek a hétköznapok lúzerkedéseit. Egyetlen képregényhőshöz méltó tulajdonsága, mint azt kellő öniróniával meg is jegyzi, a high-school-folyosókon rátörő láthatatlanság. Igaz, sok haszna nem származik belőle, mert csak a csajok szemében láthatatlan. Az amerikai filmművészet arra az esetre is őriz szerzői filmes talentumot, ha Dave megmaradna az elidegenedéssel vegyes önkielégítés útján (ez esetben Larry Clark elérhetőségeit szokás keresni), de mivel hősünk képregényből (Mark Millar sorozatából) vétetett, és maga is képregényes életre vágyik, egy vérontásra vizuálisan fogékonyabb és képregénytudatúbb rendező kellett a filmre vitelhez. Matthew Vaughnnak mindkét tekintetben jók az ajánlólevelei (vérontás: Torta, képregény: Csillagpor), és ezeken a frontokon hozza is a formáját. Az már félig megnyert csata, hogy ezúttal nem egy virtigli képregényhős munkásököl-vasököl logikája mozgatja a történetet, hanem azoké a kamaszkorú fogyasztóké, akikre maga a képregényipar is épít. Közülük egy hétköznapi példány a Lizewski gyerek, akit a műfaji szerencse nem egy könnyen deflorálható pitével hozott össze, hanem egy interneten rendelhető kezeslábassal és hozzá az otthon eszkábált igazságosztó-identitással. A hasonló, gyors kezű kamasz hősöknek eddig jobbára a konyha és az ott sülő pite volt a bevetési terepe, a Millar-Vaughn-vonal szerint viszont a comic book store-ból is vezet út a hormontúltengő kamaszabszurdba. Egy olyanba, melyben a YouTube-hírnévre, a tanárnői csecsekre és az igazságosztásra egyenlő mértékben vágyakozó kamasz fiúk mellett vérengző kiskorúak és apukányi igazságosztók is működnek. 'k Vaughn filmjének igazi sztárjai; ha úgy tetszik, két lábon járó képregény-paródiák, ha máshogy, gyakorló elmebetegek cuki kis diáklányos és középkorú apukás kiszerelésben.

A HA/VER saját legjobb szándékai ellenére mégis pitefilm: a legmenőbb pie-shot, amikor Hit-Girl, a diáklányos csöppség Morriconéra mészároskodik.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.