Film - Pite-Man - Matthew Vaughn: HA/VER

  • - köves -
  • 2010. június 17.

Zene

A kamaszkor gyötrelmeinek orvoslására sok mindent kitaláltak már: ezek közül egy régi és egy újabb vívmány, az önkielégítés és a nagybani képregényfogyasztás segíti elviselni a gimnazista Dave Lizewskinek a hétköznapok lúzerkedéseit. Egyetlen képregényhőshöz méltó tulajdonsága, mint azt kellő öniróniával meg is jegyzi, a high-school-folyosókon rátörő láthatatlanság. Igaz, sok haszna nem származik belőle, mert csak a csajok szemében láthatatlan.

A kamaszkor gyötrelmeinek orvoslására sok mindent kitaláltak már: ezek közül egy régi és egy újabb vívmány, az önkielégítés és a nagybani képregényfogyasztás segíti elviselni a gimnazista Dave Lizewskinek a hétköznapok lúzerkedéseit. Egyetlen képregényhőshöz méltó tulajdonsága, mint azt kellő öniróniával meg is jegyzi, a high-school-folyosókon rátörő láthatatlanság. Igaz, sok haszna nem származik belőle, mert csak a csajok szemében láthatatlan. Az amerikai filmművészet arra az esetre is őriz szerzői filmes talentumot, ha Dave megmaradna az elidegenedéssel vegyes önkielégítés útján (ez esetben Larry Clark elérhetőségeit szokás keresni), de mivel hősünk képregényből (Mark Millar sorozatából) vétetett, és maga is képregényes életre vágyik, egy vérontásra vizuálisan fogékonyabb és képregénytudatúbb rendező kellett a filmre vitelhez. Matthew Vaughnnak mindkét tekintetben jók az ajánlólevelei (vérontás: Torta, képregény: Csillagpor), és ezeken a frontokon hozza is a formáját. Az már félig megnyert csata, hogy ezúttal nem egy virtigli képregényhős munkásököl-vasököl logikája mozgatja a történetet, hanem azoké a kamaszkorú fogyasztóké, akikre maga a képregényipar is épít. Közülük egy hétköznapi példány a Lizewski gyerek, akit a műfaji szerencse nem egy könnyen deflorálható pitével hozott össze, hanem egy interneten rendelhető kezeslábassal és hozzá az otthon eszkábált igazságosztó-identitással. A hasonló, gyors kezű kamasz hősöknek eddig jobbára a konyha és az ott sülő pite volt a bevetési terepe, a Millar-Vaughn-vonal szerint viszont a comic book store-ból is vezet út a hormontúltengő kamaszabszurdba. Egy olyanba, melyben a YouTube-hírnévre, a tanárnői csecsekre és az igazságosztásra egyenlő mértékben vágyakozó kamasz fiúk mellett vérengző kiskorúak és apukányi igazságosztók is működnek. 'k Vaughn filmjének igazi sztárjai; ha úgy tetszik, két lábon járó képregény-paródiák, ha máshogy, gyakorló elmebetegek cuki kis diáklányos és középkorú apukás kiszerelésben.

A HA/VER saját legjobb szándékai ellenére mégis pitefilm: a legmenőbb pie-shot, amikor Hit-Girl, a diáklányos csöppség Morriconéra mészároskodik.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.