film - Téli utazás

  • - kg -
  • 2009. március 12.

Zene

film - Téli utazás Nagyjából a film eleji cirill betűs stáblista az utolsó fogódzó, bár aki nem ért oroszul, már itt elveszítheti a fonalat (segítünk: a rendező Kirill Szerebrenyikov, aki Az áldozatkaszkadőr című filmjével jelentkezett legutóbb). A szűkmarkúan kimért fonalat hamarosan Ljuba is elveszíti: a világhíres énekesnő, aki a világból rándul vissza a rég látott orosz szülőföldre, nem csak unott képű édes fiát veszíti el a káposztaszagú ködben, de minél hosszabban kénytelen időzni e tájon, annál kevésbé tud (végül már nem is akar) kitérni a helyi erők marasztalása elől.

film - Téli utazás Nagyjából a film eleji cirill betûs stáblista az utolsó fogódzó, bár aki nem ért oroszul, már itt elveszítheti a fonalat (segítünk: a rendezõ Kirill Szerebrenyikov, aki Az áldozatkaszkadõr címû filmjével jelentkezett legutóbb). A szûkmarkúan kimért fonalat hamarosan Ljuba is elveszíti: a világhíres énekesnõ, aki a világból rándul vissza a rég látott orosz szülõföldre, nem csak unott képû édes fiát veszíti el a káposztaszagú ködben, de minél hosszabban kénytelen idõzni e tájon, annál kevésbé tud (végül már nem is akar) kitérni a helyi erõk marasztalása elõl. Fiát, mobiltelefonját és autóját (majd hangját, hajszínét stb.) vesztett hõsnõnk hamar lekanyarodik az útról, mely a konkrét megoldásokat kedvelõ, fejlett Nyugat felé visz: egészen más elbeszélés az övé, melyet legkevésbé az elveszett gyerek, annál inkább az orosz néplélek (a továbbiakban ONL) könyvtárnyi szakirodalommal bíró személyleírása érdekel. Szerebrenyikov rendesen megsátántangóztatja a mi Ljubánkat, aki dehogyis a fiát (ha volt neki egyáltalán) indul keresni a ködben, hanem saját, szépen csengõ láncai után kutat, melyeket a megváltás halvány reményében újra magára vehet. Ennél azért sokkal jobb ez a film, például nem akarja lépten-nyomon megmagyarázni magát: teheti, hiszen olyan erõs családi háttérrel, mint amilyen az ONL-nek van, bátran támaszkodhat a nagy irodalmi/filmmûvészeti elõdökre. Támaszkodok, tehát vagyok - állapíthatjuk meg az évszázados orosz home-movie e legújabb epizódja láttán: igazi nagycsaládos film, egy több mint százmilliós titkos társasággal a fõszerepben.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.