film - Téli utazás

  • - kg -
  • 2009. március 12.

Zene

film - Téli utazás Nagyjából a film eleji cirill betűs stáblista az utolsó fogódzó, bár aki nem ért oroszul, már itt elveszítheti a fonalat (segítünk: a rendező Kirill Szerebrenyikov, aki Az áldozatkaszkadőr című filmjével jelentkezett legutóbb). A szűkmarkúan kimért fonalat hamarosan Ljuba is elveszíti: a világhíres énekesnő, aki a világból rándul vissza a rég látott orosz szülőföldre, nem csak unott képű édes fiát veszíti el a káposztaszagú ködben, de minél hosszabban kénytelen időzni e tájon, annál kevésbé tud (végül már nem is akar) kitérni a helyi erők marasztalása elől.

film - Téli utazás Nagyjából a film eleji cirill betûs stáblista az utolsó fogódzó, bár aki nem ért oroszul, már itt elveszítheti a fonalat (segítünk: a rendezõ Kirill Szerebrenyikov, aki Az áldozatkaszkadõr címû filmjével jelentkezett legutóbb). A szûkmarkúan kimért fonalat hamarosan Ljuba is elveszíti: a világhíres énekesnõ, aki a világból rándul vissza a rég látott orosz szülõföldre, nem csak unott képû édes fiát veszíti el a káposztaszagú ködben, de minél hosszabban kénytelen idõzni e tájon, annál kevésbé tud (végül már nem is akar) kitérni a helyi erõk marasztalása elõl. Fiát, mobiltelefonját és autóját (majd hangját, hajszínét stb.) vesztett hõsnõnk hamar lekanyarodik az útról, mely a konkrét megoldásokat kedvelõ, fejlett Nyugat felé visz: egészen más elbeszélés az övé, melyet legkevésbé az elveszett gyerek, annál inkább az orosz néplélek (a továbbiakban ONL) könyvtárnyi szakirodalommal bíró személyleírása érdekel. Szerebrenyikov rendesen megsátántangóztatja a mi Ljubánkat, aki dehogyis a fiát (ha volt neki egyáltalán) indul keresni a ködben, hanem saját, szépen csengõ láncai után kutat, melyeket a megváltás halvány reményében újra magára vehet. Ennél azért sokkal jobb ez a film, például nem akarja lépten-nyomon megmagyarázni magát: teheti, hiszen olyan erõs családi háttérrel, mint amilyen az ONL-nek van, bátran támaszkodhat a nagy irodalmi/filmmûvészeti elõdökre. Támaszkodok, tehát vagyok - állapíthatjuk meg az évszázados orosz home-movie e legújabb epizódja láttán: igazi nagycsaládos film, egy több mint százmilliós titkos társasággal a fõszerepben.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.