film - Téli utazás

  • - kg -
  • 2009. március 12.

Zene

film - Téli utazás Nagyjából a film eleji cirill betűs stáblista az utolsó fogódzó, bár aki nem ért oroszul, már itt elveszítheti a fonalat (segítünk: a rendező Kirill Szerebrenyikov, aki Az áldozatkaszkadőr című filmjével jelentkezett legutóbb). A szűkmarkúan kimért fonalat hamarosan Ljuba is elveszíti: a világhíres énekesnő, aki a világból rándul vissza a rég látott orosz szülőföldre, nem csak unott képű édes fiát veszíti el a káposztaszagú ködben, de minél hosszabban kénytelen időzni e tájon, annál kevésbé tud (végül már nem is akar) kitérni a helyi erők marasztalása elől.

film - Téli utazás Nagyjából a film eleji cirill betûs stáblista az utolsó fogódzó, bár aki nem ért oroszul, már itt elveszítheti a fonalat (segítünk: a rendezõ Kirill Szerebrenyikov, aki Az áldozatkaszkadõr címû filmjével jelentkezett legutóbb). A szûkmarkúan kimért fonalat hamarosan Ljuba is elveszíti: a világhíres énekesnõ, aki a világból rándul vissza a rég látott orosz szülõföldre, nem csak unott képû édes fiát veszíti el a káposztaszagú ködben, de minél hosszabban kénytelen idõzni e tájon, annál kevésbé tud (végül már nem is akar) kitérni a helyi erõk marasztalása elõl. Fiát, mobiltelefonját és autóját (majd hangját, hajszínét stb.) vesztett hõsnõnk hamar lekanyarodik az útról, mely a konkrét megoldásokat kedvelõ, fejlett Nyugat felé visz: egészen más elbeszélés az övé, melyet legkevésbé az elveszett gyerek, annál inkább az orosz néplélek (a továbbiakban ONL) könyvtárnyi szakirodalommal bíró személyleírása érdekel. Szerebrenyikov rendesen megsátántangóztatja a mi Ljubánkat, aki dehogyis a fiát (ha volt neki egyáltalán) indul keresni a ködben, hanem saját, szépen csengõ láncai után kutat, melyeket a megváltás halvány reményében újra magára vehet. Ennél azért sokkal jobb ez a film, például nem akarja lépten-nyomon megmagyarázni magát: teheti, hiszen olyan erõs családi háttérrel, mint amilyen az ONL-nek van, bátran támaszkodhat a nagy irodalmi/filmmûvészeti elõdökre. Támaszkodok, tehát vagyok - állapíthatjuk meg az évszázados orosz home-movie e legújabb epizódja láttán: igazi nagycsaládos film, egy több mint százmilliós titkos társasággal a fõszerepben.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.