Film: A nevelõ harmadik (Pedro Almodóvar: Rossz nevelés)

  • - sisso -
  • 2004. szeptember 16.

Zene

Doktorira készülõ pszichoanalitikusoknak egyenesen menynyei falat a rendezõ eddigi legszemélyesebb alkotása, amely, miközben a gyermekkorra tekint vissza, a katolikus egyház szexuális disznóságai közt matat.

Doktorira készülő pszichoanalitikusoknak egyenesen menynyei falat a rendező eddigi legszemélyesebb alkotása, amely, miközben a gyermekkorra tekint vissza, a katolikus egyház szexuális disznóságai közt matat.

Ignacio és Enrique története a hatvanas évek Spanyolországában, egy bentlakásos egyházi iskola falai közt kezdődik, ahol két gyermek homoerotikával terhes barátságába Manoló atya, a pedofil hajlamú nevelő kavar bele. A felnőtt fiúk aztán tizenhat év múlva találkoznak újra, Ignacio, aki időközben Ángel (Angyal) művésznéven színész lett, felkeresi Enriquét, a szép reményű filmrendezőt, hogy gyermekkori szerelmük ihlette forgatókönyvét megmutassa, és egyúttal szerepért folyamodjon benne. Ám itt már sok minden nem az, aminek tűnik, különös tekintettel a szerepekre. Enrique valójában nem az egykori barát, Manoló atya viszont még ma is baljós árnyként figyel a háttérben. A filmnoirba váltó kaland szálai jól összegabalyodnak: a nézőnek fogalma sincs, hogy a nosztalgikus történetet, az aktuális vagy a filmbeli filmet nézi.

Az egykori punk visszatér a gyökerekhez, már ami a saját életét vagy korábbi filmjeinek külsőségeit illeti. Ismét vannak transzvesztiták, pop-art rózsaszínek és Franco utáni ellenkultúra. A főszereplők, mint már előző filmjében is, megint férfiak. Enrique olyan underground filmrendező, mint Almodóvar lehetett a Pepi, Luci, Bom és a többi lányok idején, Ángel olyan színész, mint múzsái egykoron. Ám valamiben mégis más, mint az összes előző film: struktúrája minden eddiginél törékenyebb és minden eddiginél erősebben felveti a kérdést: innen hova tovább? Hiszen mindent elmondott már anyákról, atyákról.

- sisso -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.