Lemez

Folksteps: Ugrós EP

Zene

A tradicionális népzene sosem állt igazán közel hozzám. Noha egy pillanatig sem vonom kétségbe például a Csík zenekar vagy a Muzsikás tagjainak tehetségét, szükségem van valami pluszra ahhoz, hogy egy népi motívumokra épülő dal megfogjon. I

A tradicionális népzene sosem állt igazán közel hozzám. Noha egy pillanatig sem vonom kétségbe például a Csík zenekar vagy a Muzsikás tagjainak tehetségét, szükségem van valami pluszra ahhoz, hogy egy népi motívumokra épülő dal megfogjon. Ilyet például a Kerekes Band, a Bohemian Betyars, az Aurevoir vagy a Mordái nyújt, akik mind belevisznek valamilyen különleges, saját ízt az általuk feldolgozott népdalokba. Legyen ez funk-rock, punk, kocsmazene vagy éppen pszichedélia, a végeredmény azonnal magával ragad.

Hasonló utat követ a Szántó Marcell által megálmodott Folksteps is, akiket csak legutóbbi EP-jük megjelenése után ismertem meg, de már első hallásra ígéretesnek tűnt, amit csinálnak. „Egy fiatal ethno-surf zenekar, akiknél a népzene gitárzenévé válik” – írják magukról, és valóban arról van szó, hogy egymástól gyökeresen eltérő zenei világokat sikerült izzadságszag nélkül közös nevezőre hozniuk.

Az új lemezre öt népdal (Meghalt a béres, Túl a vizen egy kosár, Indulj el egy úton, Székvárosi öreg templom, Édes Gergelem) sajátosan újraértelmezett verziója került fel. Tavalyi első próbálkozásaik még instrumentálisak voltak, most azonban a szövegek sem hiányoznak. És jó hír, hogy az énekhang mentes minden manírtól, erőltetett hajlítástól, Szántó pont olyan stílusban adja elő a dalokat, amilyent ez a hangszerelés megkíván. Az elektromos gitár mellett a szaxofonnak is fontos szerep jut: a két hangszer nagyon jól működik együtt, a hosszú szaxofonszólók sem fárasztóak, sőt gyakran a számok legerősebb részei.

Szerzői kiadás, 2020


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.