Lemez

Folksteps: Ugrós EP

Zene

A tradicionális népzene sosem állt igazán közel hozzám. Noha egy pillanatig sem vonom kétségbe például a Csík zenekar vagy a Muzsikás tagjainak tehetségét, szükségem van valami pluszra ahhoz, hogy egy népi motívumokra épülő dal megfogjon. I

A tradicionális népzene sosem állt igazán közel hozzám. Noha egy pillanatig sem vonom kétségbe például a Csík zenekar vagy a Muzsikás tagjainak tehetségét, szükségem van valami pluszra ahhoz, hogy egy népi motívumokra épülő dal megfogjon. Ilyet például a Kerekes Band, a Bohemian Betyars, az Aurevoir vagy a Mordái nyújt, akik mind belevisznek valamilyen különleges, saját ízt az általuk feldolgozott népdalokba. Legyen ez funk-rock, punk, kocsmazene vagy éppen pszichedélia, a végeredmény azonnal magával ragad.

Hasonló utat követ a Szántó Marcell által megálmodott Folksteps is, akiket csak legutóbbi EP-jük megjelenése után ismertem meg, de már első hallásra ígéretesnek tűnt, amit csinálnak. „Egy fiatal ethno-surf zenekar, akiknél a népzene gitárzenévé válik” – írják magukról, és valóban arról van szó, hogy egymástól gyökeresen eltérő zenei világokat sikerült izzadságszag nélkül közös nevezőre hozniuk.

Az új lemezre öt népdal (Meghalt a béres, Túl a vizen egy kosár, Indulj el egy úton, Székvárosi öreg templom, Édes Gergelem) sajátosan újraértelmezett verziója került fel. Tavalyi első próbálkozásaik még instrumentálisak voltak, most azonban a szövegek sem hiányoznak. És jó hír, hogy az énekhang mentes minden manírtól, erőltetett hajlítástól, Szántó pont olyan stílusban adja elő a dalokat, amilyent ez a hangszerelés megkíván. Az elektromos gitár mellett a szaxofonnak is fontos szerep jut: a két hangszer nagyon jól működik együtt, a hosszú szaxofonszólók sem fárasztóak, sőt gyakran a számok legerősebb részei.

Szerzői kiadás, 2020


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.