Lemez

Ohnody: Egy igaz szerelem

  • - minek -
  • 2020. április 19.

Zene

Hegyi Dóri jellegzetes hangját jó ideje ismerjük, beltagja Álmos Gergely Mïus nevű formációjának, de énekelt a Belauban is. Először Álmos biztatta, hogy írjon saját dalokat, zenéket, majd Ohnody néven sorra jöttek megjelenései, most pedig az első albuma.

Hegyi Dóri jellegzetes hangját jó ideje ismerjük, beltagja Álmos Gergely Mïus nevű formációjának, de énekelt a Belauban is. Először Álmos biztatta, hogy írjon saját dalokat, zenéket, majd Ohnody néven sorra jöttek megjelenései, most pedig az első albuma, rajta (a korábbi angol nyelvű produkciói után kissé meglepő módon) csakis magyar nyelvű dalokkal. Igaz, hogy közülük néhány korábban is napvilágot látott, mutatva, hogy nem most kezdte foglalkoztatni ez a kihívás.

A cím alapján is levehető, hogy ez most egy (rendhagyó) szerelmes lemez, a szerző-énekest leginkább a komplikált, ambivalens viszonyok és a félresiklott, csapdává záródó párkapcsolatok ihlették meg, amelyekből a téves várakozások, a félreértések és félelmek miatt mégsem tudnak kilépni (Egy másik életben). Mindez azonban „csak” a dalok amúgy fontos háttérsztorija, mert közben szép és erős számok születtek, kellő alkotótársi segítséggel, elvégre Hegyi Dóri a lemezt Fodor Máriusszal (Magashegyi Underground) és Makumi Kamauval (Kama, Mary Popkids) rakta össze. A kattogós, inkább lassú vagy középtempójú elektronikából és frappánsan beillesztett hangszeres játékból összegyúrt zenei szövet különös lejtésű strófákat ölel körbe, Dóri törékenynek tűnő, de karakteres, egyéni hangja pedig nem csupán meglepő regisztereket jár be, de bőséggel akad benne energia is. Az erős felhozatalból nehéz a legjobbakat kiemelni, de a 4/4-ben lüktető (kivételesen a beteljesedést megéneklő) címadó darab mellett leg­inkább a Hideg vagy a Kriszta című dalok ilyenek.

Théque, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.