Koncert

Foster the people

Zene

Nem jár túl messze az igazságtól, aki az MGMT és az Empire Of The Sun mellé lövi be a kaliforniai Foster The People-t, némiképp kevesebb pszichedéliával és elborultsággal. Mark Foster és társai 2011-ben robbantak be a köztudatba a Pumped up Kicks slágerrel, illetve a Torches albummal, a folytatás 2014-ben jött Supermodel címmel, kevésbé fülbemászó dalokkal, így értelemszerűen kisebb felhajtással. A harmadik nagylemez, a Sacred Hearts Club hamarosan a boltokban, de a Foster The People már most beindította világ körüli turnéját, amelynek Budapest volt az első állomása. A backstage-ből olyan pletykákat lehetett hallani, hogy Foster és társai nem viselkedtek túl jó arcként, és ez eleinte mintha a színpadon is visszaköszönt volna. A zenélést néha moonwalkszerű tánccal vegyítő frontember nem igazán tűnt kedves fazonnak, viszont profin vezényelte le a show-t, és ebben nagy segítségére volt három társa. A FTP messze legjobb dalát, a Helena Beatet Fosterék sajnos már a koncert második dalaként lenyomták, de azért maradt muníció. A közelgő album (a címe folyamatosan ott világított hatalmas neonbetűkkel a színpadon) dalai sem rosszak, különösen az a három, amelyek pár hónapja kijöttek egy EP-n, viszont a Loyal Like Sid & Nancy túlságosan fülsértő csörömpölése eléggé kilóg a zenekar hangzásvilágából. Élőben úgy tűnik, hogy a második lemezről származó Coming of Age simán lehetett volna ugyanolyan sikeres, mint az első album slágerei, de valamiért mégsem lett az. A koncert egyik legváratlanabb pillanata az volt, amikor az inkább elektronikus hangzásáról ismert együttes elzúzta a Ramones-féle Blitzkrieg Bopot (egészen autentikusan!), és az sem szokványos húzás, hogy a legismertebb daluk, a Pumped up Kicks után még négy számot előadtak a nem túl nagy létszámú, de annál hálásabb közönségnek.

Budapest Park, július 4.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.