Lemez

Hajdu Klára - Oláh Krisztián: Deep in a dream

Zene

A két előadó intim duóban fogalmaz újra néhány mai számot, és tesz hozzá saját szerzeményeket. Hajdu puha altja egy tehetségkutató tévéműsorban tűnt fel, majd a Balázs Elemér Grouppal énekelt egy évtizeden át, már a harmadik szólólemezénél tart. Albumai közül ez a tavasszal megjelent a legsikerültebb, mert meg tud felelni a fiatal jazzelőadókkal szembeni általános követelménynek: találja meg saját hangját, még ha csak sztenderdeket ad is elő. Arányos, egységes a dalok válogatása, bár többedik meghallgatásra az ember hiányolja a dinamikai mélységeket és magasságokat. Az egyik csúcspont a Lyric Song, az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb magyar jazzslágere, amelyet Oláh Kálmán szerzett, később Szőke Nikoletta írt és énekelt rá szöveget. A Hajdúnál fiatalabb Oláh Krisztián a nemzetközi jazzéletben régóta jól ismert Oláh Kálmán fia, ami persze meg is nehezíti az egyéni profil megmutatását, miközben ad is egy komolyabb löketet. Úgy tűnik, Krisztián megtalálta az egyensúlyt az elképesztő méretű családi tolóerő és az egyéniség követelménye között. Klasszikus zenei vonzalmai (például a címadó saját szerzeményében) legalább annyira kiviláglanak, mint apjának különböző hangszerelésű, sikeres műveiben.

Hajdu két évvel ezelőtti, Chet Baker emlékének dedikált lemezének tanulságait is hasznosítja, és mivel azon is Oláh Krisztián volt hallható, nem túlzás kijelenteni, hogy most igazi összhangban van énekes és zongorista. Az Akinmusire–Gretchen Parlato-szám is jó irányt mutat számára, a Stevie Wonder-feldolgozás alapján pedig úgy érzem, Hajdu nyugodtan nekiveselkedhet végre a nem konvencionális ritmusoknak, hangszer-összeállításoknak is, bár mintha a bizonytalanság árnyéka még rávetülne egy-két előadására. Ha pedig a derűs, ironikus számokhoz is volna kedve, az még hatásosabb is lehetne. Fért volna még belőlük erre a lemezre is.

Szerzői kiadás, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.