Lemez

Hajdu Klára - Oláh Krisztián: Deep in a dream

Zene

A két előadó intim duóban fogalmaz újra néhány mai számot, és tesz hozzá saját szerzeményeket. Hajdu puha altja egy tehetségkutató tévéműsorban tűnt fel, majd a Balázs Elemér Grouppal énekelt egy évtizeden át, már a harmadik szólólemezénél tart. Albumai közül ez a tavasszal megjelent a legsikerültebb, mert meg tud felelni a fiatal jazzelőadókkal szembeni általános követelménynek: találja meg saját hangját, még ha csak sztenderdeket ad is elő. Arányos, egységes a dalok válogatása, bár többedik meghallgatásra az ember hiányolja a dinamikai mélységeket és magasságokat. Az egyik csúcspont a Lyric Song, az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb magyar jazzslágere, amelyet Oláh Kálmán szerzett, később Szőke Nikoletta írt és énekelt rá szöveget. A Hajdúnál fiatalabb Oláh Krisztián a nemzetközi jazzéletben régóta jól ismert Oláh Kálmán fia, ami persze meg is nehezíti az egyéni profil megmutatását, miközben ad is egy komolyabb löketet. Úgy tűnik, Krisztián megtalálta az egyensúlyt az elképesztő méretű családi tolóerő és az egyéniség követelménye között. Klasszikus zenei vonzalmai (például a címadó saját szerzeményében) legalább annyira kiviláglanak, mint apjának különböző hangszerelésű, sikeres műveiben.

Hajdu két évvel ezelőtti, Chet Baker emlékének dedikált lemezének tanulságait is hasznosítja, és mivel azon is Oláh Krisztián volt hallható, nem túlzás kijelenteni, hogy most igazi összhangban van énekes és zongorista. Az Akinmusire–Gretchen Parlato-szám is jó irányt mutat számára, a Stevie Wonder-feldolgozás alapján pedig úgy érzem, Hajdu nyugodtan nekiveselkedhet végre a nem konvencionális ritmusoknak, hangszer-összeállításoknak is, bár mintha a bizonytalanság árnyéka még rávetülne egy-két előadására. Ha pedig a derűs, ironikus számokhoz is volna kedve, az még hatásosabb is lehetne. Fért volna még belőlük erre a lemezre is.

Szerzői kiadás, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.