Koncert

Gojira

  • Soós Tamás
  • 2013. október 5.

Zene

A lelkesebb körökben metálreformernek tartott francia Gojira a balatonszemesi Rock Beach Fesztivál után az A38-ra is behajózott, hogy közel telt házas klubkoncerttel zárja a Duplantier fivérek dühébe a szokottnál több dallamot szúró L'Enfant Sauvage-t bemutató körútját.

A progresszív death és a groove metál gerincére az északi black metál fjordhideg epikáját és a malacbelezős grindcore anarchikus zúzdáját is rárétegező Gojira nem újítja meg a kortárs fémzenét, de azt az A38-as buli is lazán bizonyította, hogy kevés banda túrja náluk izgalmasabban az extrém metálos riffeket manapság. A környezet- és állatvédő dalszövegei révén is ismert kvartett hagyta, hogy zenéje - a kardszárnyú delfinek mellett - önmagáért beszéljen: olyasfajta koncertet adtak, amin a csuklóból kirántott riffek élből skalpolnak, és a zenészek lehetőség szerint nem akasztják meg fölösleges sallangokkal a gördülékenyen hasogató best of-szettet.

A konferálást a minimálisra szorító Joe a koncertet, a metaldobolás Richard Christy- és Tomas Haake-féle iskoláját kijáró Mario Duplantier pedig a zenekart vezette. A Gojira sokrétű, zsigerbe vájt metálját élőben talán először megtapasztaló publikum készséggel állt neki a kötelező circle pitnek, miközben a szerteágazó ritmust diktáló, polipkezű dobos épp a The Heaviest Matter In The Universe-t üti szét, a Duplantier-Andreu-tengely pedig a Gojira-márkához szervesen kapcsolt tappingtechnikából tart bemutatót az Oroborusban. A L'Enfant dalai során Joe sajnos élőben is kiköpött Anders Fridénként (In Flames) hozta a dallamhörgéseket, ám ezt leszámítva csupán az alig több mint egyórás játékidő (és a The Art of Dying hiánya) szabott korlátot a műélvezetnek. A nagy ívűre kanyarított The Axe és The Gift Of Guilt vagy a széjjeltördelt Toxic Garbage Island hallatán pedig elkerülhetetlenné vált, hogy a csigaevés mellé a környezetvédő halálmetált is feljegyezzük a franciák nemzeti különlegességeinek listájára.

A38 hajó, augusztus 31.

alá

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."