Koncert

Gojira

  • Soós Tamás
  • 2013. október 5.

Zene

A lelkesebb körökben metálreformernek tartott francia Gojira a balatonszemesi Rock Beach Fesztivál után az A38-ra is behajózott, hogy közel telt házas klubkoncerttel zárja a Duplantier fivérek dühébe a szokottnál több dallamot szúró L'Enfant Sauvage-t bemutató körútját.

A progresszív death és a groove metál gerincére az északi black metál fjordhideg epikáját és a malacbelezős grindcore anarchikus zúzdáját is rárétegező Gojira nem újítja meg a kortárs fémzenét, de azt az A38-as buli is lazán bizonyította, hogy kevés banda túrja náluk izgalmasabban az extrém metálos riffeket manapság. A környezet- és állatvédő dalszövegei révén is ismert kvartett hagyta, hogy zenéje - a kardszárnyú delfinek mellett - önmagáért beszéljen: olyasfajta koncertet adtak, amin a csuklóból kirántott riffek élből skalpolnak, és a zenészek lehetőség szerint nem akasztják meg fölösleges sallangokkal a gördülékenyen hasogató best of-szettet.

A konferálást a minimálisra szorító Joe a koncertet, a metaldobolás Richard Christy- és Tomas Haake-féle iskoláját kijáró Mario Duplantier pedig a zenekart vezette. A Gojira sokrétű, zsigerbe vájt metálját élőben talán először megtapasztaló publikum készséggel állt neki a kötelező circle pitnek, miközben a szerteágazó ritmust diktáló, polipkezű dobos épp a The Heaviest Matter In The Universe-t üti szét, a Duplantier-Andreu-tengely pedig a Gojira-márkához szervesen kapcsolt tappingtechnikából tart bemutatót az Oroborusban. A L'Enfant dalai során Joe sajnos élőben is kiköpött Anders Fridénként (In Flames) hozta a dallamhörgéseket, ám ezt leszámítva csupán az alig több mint egyórás játékidő (és a The Art of Dying hiánya) szabott korlátot a műélvezetnek. A nagy ívűre kanyarított The Axe és The Gift Of Guilt vagy a széjjeltördelt Toxic Garbage Island hallatán pedig elkerülhetetlenné vált, hogy a csigaevés mellé a környezetvédő halálmetált is feljegyezzük a franciák nemzeti különlegességeinek listájára.

A38 hajó, augusztus 31.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”