Koncert

Gojira

  • Soós Tamás
  • 2013. október 5.

Zene

A lelkesebb körökben metálreformernek tartott francia Gojira a balatonszemesi Rock Beach Fesztivál után az A38-ra is behajózott, hogy közel telt házas klubkoncerttel zárja a Duplantier fivérek dühébe a szokottnál több dallamot szúró L'Enfant Sauvage-t bemutató körútját.

A progresszív death és a groove metál gerincére az északi black metál fjordhideg epikáját és a malacbelezős grindcore anarchikus zúzdáját is rárétegező Gojira nem újítja meg a kortárs fémzenét, de azt az A38-as buli is lazán bizonyította, hogy kevés banda túrja náluk izgalmasabban az extrém metálos riffeket manapság. A környezet- és állatvédő dalszövegei révén is ismert kvartett hagyta, hogy zenéje - a kardszárnyú delfinek mellett - önmagáért beszéljen: olyasfajta koncertet adtak, amin a csuklóból kirántott riffek élből skalpolnak, és a zenészek lehetőség szerint nem akasztják meg fölösleges sallangokkal a gördülékenyen hasogató best of-szettet.

A konferálást a minimálisra szorító Joe a koncertet, a metaldobolás Richard Christy- és Tomas Haake-féle iskoláját kijáró Mario Duplantier pedig a zenekart vezette. A Gojira sokrétű, zsigerbe vájt metálját élőben talán először megtapasztaló publikum készséggel állt neki a kötelező circle pitnek, miközben a szerteágazó ritmust diktáló, polipkezű dobos épp a The Heaviest Matter In The Universe-t üti szét, a Duplantier-Andreu-tengely pedig a Gojira-márkához szervesen kapcsolt tappingtechnikából tart bemutatót az Oroborusban. A L'Enfant dalai során Joe sajnos élőben is kiköpött Anders Fridénként (In Flames) hozta a dallamhörgéseket, ám ezt leszámítva csupán az alig több mint egyórás játékidő (és a The Art of Dying hiánya) szabott korlátot a műélvezetnek. A nagy ívűre kanyarított The Axe és The Gift Of Guilt vagy a széjjeltördelt Toxic Garbage Island hallatán pedig elkerülhetetlenné vált, hogy a csigaevés mellé a környezetvédő halálmetált is feljegyezzük a franciák nemzeti különlegességeinek listájára.

A38 hajó, augusztus 31.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.