Koncert

Rossini: Mózes

Zene

Magyarországi ősbemutató - áll a Zsidó Nyári Fesztiválon koncertszerűen előadott Rossini-opera beharangozójában, s erről értesülvén kissé elcsodálkozik az operabarát, hiszen legutóbb a kilencvenes években adták az operaházban a bel cantóra áttett ótestamentumi történetet.

Igaz, akkor a mű Párizs számára elkészített és erősen átdolgozott nagyoperai verzióját játszották, ámde a feljegyzések szerint a most elővett első, 1818-as nápolyi verzió is műsorra került már idehaza, méghozzá alig két esztendővel később, 1820-ban, a Pesti Német Színház színpadán. Akárhogy is, nagy esemény és valóságos ajándék az ilyen Rossini-produkció, pláne ha Pál Tamás személyében egyszerre elkötelezett és operakarmesterként hazánkban párját ritkító művész irányítja a megvalósítást. Legyen bár a téma mégoly biblikus, a megjelölt műfaj pedig hangsúlyosan szakrális (azione tragico-sacra), azért Rossini zenéjének délszaki napsütése így is átfénylik az Egyiptomra ráboruló sötétségen, s a könnyűkezű komponista nemigen tartóztatja meg magát a számára és számunkra is oly ismerős, rutinnal felépített sokszereplős-kórusos concertanték alkalmazásától. Ezek a kisebb szeplőkkel együtt is jól érvényesülő részletek, valamint néhány remek ária ezúttal is hamar megvette a közönséget, hála a jeles szólistáknak, így különösképp a fáraót éneklő Bretz Gábornak, a titkos zsidónak betérő fáraóné szólamát előadó Ira Bertmannak, valamint a Mózes unokahúgát (!) színészként is megformáló Fodor Beatrixnek. A címszerepben a basszista Rácz István hangja ezúttal kevéssé tűnt komfortosnak, s vokális alakítása nemigen éreztette meg velünk a népvezéren és érdekvédelmi képviselőn túli Mózest, a Fennvalóval érintkező kiválasztottat. Erre mindenekelőtt az opera legismertebb részletében, Mózes imájában kínálkozott volna lehetőség, amely persze még így is szépséges és hálás részletnek bizonyult.

Dohány utcai zsinagóga, szeptember 1.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."