Koncert

Rossini: Mózes

Zene

Magyarországi ősbemutató - áll a Zsidó Nyári Fesztiválon koncertszerűen előadott Rossini-opera beharangozójában, s erről értesülvén kissé elcsodálkozik az operabarát, hiszen legutóbb a kilencvenes években adták az operaházban a bel cantóra áttett ótestamentumi történetet.

Igaz, akkor a mű Párizs számára elkészített és erősen átdolgozott nagyoperai verzióját játszották, ámde a feljegyzések szerint a most elővett első, 1818-as nápolyi verzió is műsorra került már idehaza, méghozzá alig két esztendővel később, 1820-ban, a Pesti Német Színház színpadán. Akárhogy is, nagy esemény és valóságos ajándék az ilyen Rossini-produkció, pláne ha Pál Tamás személyében egyszerre elkötelezett és operakarmesterként hazánkban párját ritkító művész irányítja a megvalósítást. Legyen bár a téma mégoly biblikus, a megjelölt műfaj pedig hangsúlyosan szakrális (azione tragico-sacra), azért Rossini zenéjének délszaki napsütése így is átfénylik az Egyiptomra ráboruló sötétségen, s a könnyűkezű komponista nemigen tartóztatja meg magát a számára és számunkra is oly ismerős, rutinnal felépített sokszereplős-kórusos concertanték alkalmazásától. Ezek a kisebb szeplőkkel együtt is jól érvényesülő részletek, valamint néhány remek ária ezúttal is hamar megvette a közönséget, hála a jeles szólistáknak, így különösképp a fáraót éneklő Bretz Gábornak, a titkos zsidónak betérő fáraóné szólamát előadó Ira Bertmannak, valamint a Mózes unokahúgát (!) színészként is megformáló Fodor Beatrixnek. A címszerepben a basszista Rácz István hangja ezúttal kevéssé tűnt komfortosnak, s vokális alakítása nemigen éreztette meg velünk a népvezéren és érdekvédelmi képviselőn túli Mózest, a Fennvalóval érintkező kiválasztottat. Erre mindenekelőtt az opera legismertebb részletében, Mózes imájában kínálkozott volna lehetőség, amely persze még így is szépséges és hálás részletnek bizonyult.

Dohány utcai zsinagóga, szeptember 1.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.