Koncert

Rossini: Mózes

Zene

Magyarországi ősbemutató - áll a Zsidó Nyári Fesztiválon koncertszerűen előadott Rossini-opera beharangozójában, s erről értesülvén kissé elcsodálkozik az operabarát, hiszen legutóbb a kilencvenes években adták az operaházban a bel cantóra áttett ótestamentumi történetet.

Igaz, akkor a mű Párizs számára elkészített és erősen átdolgozott nagyoperai verzióját játszották, ámde a feljegyzések szerint a most elővett első, 1818-as nápolyi verzió is műsorra került már idehaza, méghozzá alig két esztendővel később, 1820-ban, a Pesti Német Színház színpadán. Akárhogy is, nagy esemény és valóságos ajándék az ilyen Rossini-produkció, pláne ha Pál Tamás személyében egyszerre elkötelezett és operakarmesterként hazánkban párját ritkító művész irányítja a megvalósítást. Legyen bár a téma mégoly biblikus, a megjelölt műfaj pedig hangsúlyosan szakrális (azione tragico-sacra), azért Rossini zenéjének délszaki napsütése így is átfénylik az Egyiptomra ráboruló sötétségen, s a könnyűkezű komponista nemigen tartóztatja meg magát a számára és számunkra is oly ismerős, rutinnal felépített sokszereplős-kórusos concertanték alkalmazásától. Ezek a kisebb szeplőkkel együtt is jól érvényesülő részletek, valamint néhány remek ária ezúttal is hamar megvette a közönséget, hála a jeles szólistáknak, így különösképp a fáraót éneklő Bretz Gábornak, a titkos zsidónak betérő fáraóné szólamát előadó Ira Bertmannak, valamint a Mózes unokahúgát (!) színészként is megformáló Fodor Beatrixnek. A címszerepben a basszista Rácz István hangja ezúttal kevéssé tűnt komfortosnak, s vokális alakítása nemigen éreztette meg velünk a népvezéren és érdekvédelmi képviselőn túli Mózest, a Fennvalóval érintkező kiválasztottat. Erre mindenekelőtt az opera legismertebb részletében, Mózes imájában kínálkozott volna lehetőség, amely persze még így is szépséges és hálás részletnek bizonyult.

Dohány utcai zsinagóga, szeptember 1.

Figyelmébe ajánljuk