Lemez

Joshua Redman – Brad Mehldau – Christian Mc­Bride – Brian Blade: Round Again

Zene

Az itthon is kedvelt sztárszaxofonos, Joshua Redman 25 évvel ezelőtti kvartettje állt újra össze. Annyi finomhangolás történt, hogy most már a lemez négy egyenrangú zenész produkciója, a zenekart nem Redman vezeti, ő csak első az egyenlők között. Nagyon különbözőek a négyük által azóta bejárt pályavonalak, sokféle stílust és jelentős művészi teljesítményt jegyeznek egyenként, ki-ki a saját zenekara(i) élén. Az „újra együtt” egészen különleges hangulatot hívott elő a zenészekből. Átütő energia árad, mégis hazaérkezősen nyugodt, derűs és motivált a zenekar mint kollektíva. Nincs olyan, hogy maguk elé néznek a földre, mert épp nem szólóznak, hallhatóan roppantul élvezik egymás társaságát. Ehhez persze olyan világosan megfogalmazott, szellemes és gördülékeny, petárdákat begyújtani képes új témák kellettek, amelyek itt hallhatók. Hármat a szaxofonos, kettőt Brad Mehldau zongorista, egyet-egyet a többiek jegyeznek. Mehldau szerzeményei rafkósak, Redman írta a „legmesélősebbet”, és nyitószáma komponálása közben a zongorista járhatott a fejében. Brian Blade dobos most sem hasonlít senkire, Christian McBride bőgős száma bolondozós. Júliusban adták ki a tavaly őszi stúdiófelvételt, de közben a járványhelyzet új kérdésekkel szembesítette a művészetet. Redmanék válaszai ezt a próbát is kiállják; annyiban időtlen ez a zene, hogy csak sorok közötti utalásokat tesznek a jazzhagyományra. Újításaik a járt úton maradnak, a legmagasabb szinten mutatják meg, hogy eszköztáruk szinte kimeríthetetlen. Komolyan veszik, hogy játszanak.

Nonesuch/Warner, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.