Lemez

Joshua Redman – Brad Mehldau – Christian Mc­Bride – Brian Blade: Round Again

Zene

Az itthon is kedvelt sztárszaxofonos, Joshua Redman 25 évvel ezelőtti kvartettje állt újra össze. Annyi finomhangolás történt, hogy most már a lemez négy egyenrangú zenész produkciója, a zenekart nem Redman vezeti, ő csak első az egyenlők között. Nagyon különbözőek a négyük által azóta bejárt pályavonalak, sokféle stílust és jelentős művészi teljesítményt jegyeznek egyenként, ki-ki a saját zenekara(i) élén. Az „újra együtt” egészen különleges hangulatot hívott elő a zenészekből. Átütő energia árad, mégis hazaérkezősen nyugodt, derűs és motivált a zenekar mint kollektíva. Nincs olyan, hogy maguk elé néznek a földre, mert épp nem szólóznak, hallhatóan roppantul élvezik egymás társaságát. Ehhez persze olyan világosan megfogalmazott, szellemes és gördülékeny, petárdákat begyújtani képes új témák kellettek, amelyek itt hallhatók. Hármat a szaxofonos, kettőt Brad Mehldau zongorista, egyet-egyet a többiek jegyeznek. Mehldau szerzeményei rafkósak, Redman írta a „legmesélősebbet”, és nyitószáma komponálása közben a zongorista járhatott a fejében. Brian Blade dobos most sem hasonlít senkire, Christian McBride bőgős száma bolondozós. Júliusban adták ki a tavaly őszi stúdiófelvételt, de közben a járványhelyzet új kérdésekkel szembesítette a művészetet. Redmanék válaszai ezt a próbát is kiállják; annyiban időtlen ez a zene, hogy csak sorok közötti utalásokat tesznek a jazzhagyományra. Újításaik a járt úton maradnak, a legmagasabb szinten mutatják meg, hogy eszköztáruk szinte kimeríthetetlen. Komolyan veszik, hogy játszanak.

Nonesuch/Warner, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.