Lemez

Joshua Redman – Brad Mehldau – Christian Mc­Bride – Brian Blade: Round Again

Zene

Az itthon is kedvelt sztárszaxofonos, Joshua Redman 25 évvel ezelőtti kvartettje állt újra össze. Annyi finomhangolás történt, hogy most már a lemez négy egyenrangú zenész produkciója, a zenekart nem Redman vezeti, ő csak első az egyenlők között. Nagyon különbözőek a négyük által azóta bejárt pályavonalak, sokféle stílust és jelentős művészi teljesítményt jegyeznek egyenként, ki-ki a saját zenekara(i) élén. Az „újra együtt” egészen különleges hangulatot hívott elő a zenészekből. Átütő energia árad, mégis hazaérkezősen nyugodt, derűs és motivált a zenekar mint kollektíva. Nincs olyan, hogy maguk elé néznek a földre, mert épp nem szólóznak, hallhatóan roppantul élvezik egymás társaságát. Ehhez persze olyan világosan megfogalmazott, szellemes és gördülékeny, petárdákat begyújtani képes új témák kellettek, amelyek itt hallhatók. Hármat a szaxofonos, kettőt Brad Mehldau zongorista, egyet-egyet a többiek jegyeznek. Mehldau szerzeményei rafkósak, Redman írta a „legmesélősebbet”, és nyitószáma komponálása közben a zongorista járhatott a fejében. Brian Blade dobos most sem hasonlít senkire, Christian McBride bőgős száma bolondozós. Júliusban adták ki a tavaly őszi stúdiófelvételt, de közben a járványhelyzet új kérdésekkel szembesítette a művészetet. Redmanék válaszai ezt a próbát is kiállják; annyiban időtlen ez a zene, hogy csak sorok közötti utalásokat tesznek a jazzhagyományra. Újításaik a járt úton maradnak, a legmagasabb szinten mutatják meg, hogy eszköztáruk szinte kimeríthetetlen. Komolyan veszik, hogy játszanak.

Nonesuch/Warner, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.