Lemez

Hangok a zsákutcából

Trickfinger: Trickfinger

  • Lang Ádám
  • 2015. május 17.

Zene

John Frusciante 2009-ben másodszor is búcsút mondott a Red Hot Chili Peppersnek, a zenekarnak, amellyel a rocktörténelem legfontosabb gitárosainak egyikévé vált. Míg az első szakítás okai személyes problémák voltak, a Hillel Slovak halála után rajongóból zenekari taggá váló Frusciante legutóbb már baráti hangulatban vált el társaitól zenei érdeklődésének megváltozása miatt.

Frusciante már a korábbi években is kacérkodott az elektronikus zenével. Későbbi utódjával, Josh Klinghofferrel közös lemeze, az A Sphere in the Heart of Silence például közelebb állt a Radioheadhez, mint az RHCP-hez. A kilépésekor pedig már az olyan szintipopzenekarok, mint a Depeche Mode és a Human League, valamint az elektronikus zene kísérletezői, például
Aph­ex Twin és Christian Fennesz voltak a példaképei. Frissebb anyagaiban aztán ezeket a hatásokat próbálta keresztezni a gitárjátékával.

A korszak első szólólemeze, a 2012-es PBX Funicular Intaglio Zone katasztrofális lett. Drum and basses alapra felhúzott bénácska próbálkozásait hallgatva egy gyerekszoba képe tűnhetett elénk, amelynek lakója rácsodálkozott, hogy szintipopos témák alá a mai zeneszerkesztőkkel ugyanúgy be lehet tenni ezeket az alapokat, mint bármi mást. Frusciante-ét azonban nem tántorították el a kritikák, s a tavalyi Enclosure-ön legalább megközelíthetővé fejlesztette ezt a korszellemmel köszönőviszonyban sem álló könnyűzenei zsákutcát.

Most pedig Trickfinger név alatt készített lemezt az acid house definitív hangszerével, a Roland TR-303-as szintetizátorral. Így mára semmi sem maradt abból, amit John Frusciante szerzői jegyeiként ismerhettünk. Nem halljuk a hangját, nem gitározik, de legalább a korábbi lemezek kellemetlen műfaji torzszülöttjei sincsenek itt. Helyette kapunk egy olyan Aphex Twin-ihlette acid house-os tucatlemezt, ami a tényen kívül, hogy Frusciante house-t játszik, nem mutat fel az égvilágon semmi pluszt. Odáig azért ne menjünk el, hogy én vagy az olvasó is tudna ilyet, de a budapesti Silf-duó például ezerszer izgalmasabban nyúl a zsánerhez, mint a világhírű gitáros. Ez a lemez talán lehet majd egy izgalmasabb anyag alapja, de jobban járna a világ, ha Frusciante, ahogy anno a drogokról, úgy most erről a flesről is le tudna jönni, és visszaállna végre a helyére, a régi társai mellé.

 

AcidTest, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.