Lemez

Hangok a zsákutcából

Trickfinger: Trickfinger

  • Lang Ádám
  • 2015. május 17.

Zene

John Frusciante 2009-ben másodszor is búcsút mondott a Red Hot Chili Peppersnek, a zenekarnak, amellyel a rocktörténelem legfontosabb gitárosainak egyikévé vált. Míg az első szakítás okai személyes problémák voltak, a Hillel Slovak halála után rajongóból zenekari taggá váló Frusciante legutóbb már baráti hangulatban vált el társaitól zenei érdeklődésének megváltozása miatt.

Frusciante már a korábbi években is kacérkodott az elektronikus zenével. Későbbi utódjával, Josh Klinghofferrel közös lemeze, az A Sphere in the Heart of Silence például közelebb állt a Radioheadhez, mint az RHCP-hez. A kilépésekor pedig már az olyan szintipopzenekarok, mint a Depeche Mode és a Human League, valamint az elektronikus zene kísérletezői, például
Aph­ex Twin és Christian Fennesz voltak a példaképei. Frissebb anyagaiban aztán ezeket a hatásokat próbálta keresztezni a gitárjátékával.

A korszak első szólólemeze, a 2012-es PBX Funicular Intaglio Zone katasztrofális lett. Drum and basses alapra felhúzott bénácska próbálkozásait hallgatva egy gyerekszoba képe tűnhetett elénk, amelynek lakója rácsodálkozott, hogy szintipopos témák alá a mai zeneszerkesztőkkel ugyanúgy be lehet tenni ezeket az alapokat, mint bármi mást. Frusciante-ét azonban nem tántorították el a kritikák, s a tavalyi Enclosure-ön legalább megközelíthetővé fejlesztette ezt a korszellemmel köszönőviszonyban sem álló könnyűzenei zsákutcát.

Most pedig Trickfinger név alatt készített lemezt az acid house definitív hangszerével, a Roland TR-303-as szintetizátorral. Így mára semmi sem maradt abból, amit John Frusciante szerzői jegyeiként ismerhettünk. Nem halljuk a hangját, nem gitározik, de legalább a korábbi lemezek kellemetlen műfaji torzszülöttjei sincsenek itt. Helyette kapunk egy olyan Aphex Twin-ihlette acid house-os tucatlemezt, ami a tényen kívül, hogy Frusciante house-t játszik, nem mutat fel az égvilágon semmi pluszt. Odáig azért ne menjünk el, hogy én vagy az olvasó is tudna ilyet, de a budapesti Silf-duó például ezerszer izgalmasabban nyúl a zsánerhez, mint a világhírű gitáros. Ez a lemez talán lehet majd egy izgalmasabb anyag alapja, de jobban járna a világ, ha Frusciante, ahogy anno a drogokról, úgy most erről a flesről is le tudna jönni, és visszaállna végre a helyére, a régi társai mellé.

 

AcidTest, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.