Lemez

Hangok a zsákutcából

Trickfinger: Trickfinger

  • Lang Ádám
  • 2015. május 17.

Zene

John Frusciante 2009-ben másodszor is búcsút mondott a Red Hot Chili Peppersnek, a zenekarnak, amellyel a rocktörténelem legfontosabb gitárosainak egyikévé vált. Míg az első szakítás okai személyes problémák voltak, a Hillel Slovak halála után rajongóból zenekari taggá váló Frusciante legutóbb már baráti hangulatban vált el társaitól zenei érdeklődésének megváltozása miatt.

Frusciante már a korábbi években is kacérkodott az elektronikus zenével. Későbbi utódjával, Josh Klinghofferrel közös lemeze, az A Sphere in the Heart of Silence például közelebb állt a Radioheadhez, mint az RHCP-hez. A kilépésekor pedig már az olyan szintipopzenekarok, mint a Depeche Mode és a Human League, valamint az elektronikus zene kísérletezői, például
Aph­ex Twin és Christian Fennesz voltak a példaképei. Frissebb anyagaiban aztán ezeket a hatásokat próbálta keresztezni a gitárjátékával.

A korszak első szólólemeze, a 2012-es PBX Funicular Intaglio Zone katasztrofális lett. Drum and basses alapra felhúzott bénácska próbálkozásait hallgatva egy gyerekszoba képe tűnhetett elénk, amelynek lakója rácsodálkozott, hogy szintipopos témák alá a mai zeneszerkesztőkkel ugyanúgy be lehet tenni ezeket az alapokat, mint bármi mást. Frusciante-ét azonban nem tántorították el a kritikák, s a tavalyi Enclosure-ön legalább megközelíthetővé fejlesztette ezt a korszellemmel köszönőviszonyban sem álló könnyűzenei zsákutcát.

Most pedig Trickfinger név alatt készített lemezt az acid house definitív hangszerével, a Roland TR-303-as szintetizátorral. Így mára semmi sem maradt abból, amit John Frusciante szerzői jegyeiként ismerhettünk. Nem halljuk a hangját, nem gitározik, de legalább a korábbi lemezek kellemetlen műfaji torzszülöttjei sincsenek itt. Helyette kapunk egy olyan Aphex Twin-ihlette acid house-os tucatlemezt, ami a tényen kívül, hogy Frusciante house-t játszik, nem mutat fel az égvilágon semmi pluszt. Odáig azért ne menjünk el, hogy én vagy az olvasó is tudna ilyet, de a budapesti Silf-duó például ezerszer izgalmasabban nyúl a zsánerhez, mint a világhírű gitáros. Ez a lemez talán lehet majd egy izgalmasabb anyag alapja, de jobban járna a világ, ha Frusciante, ahogy anno a drogokról, úgy most erről a flesről is le tudna jönni, és visszaállna végre a helyére, a régi társai mellé.

 

AcidTest, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”