mi a kotta?

Az előítélet dugója

  • mi a kotta
  • 2015. május 17.

Zene

Szép, kulturált, izgalmas, kiegyensúlyozott és nagyszerű – ez mind-mind elmondható a Budapesti Tavaszi Fesztivál idei egyik legnagyobb dobásáról, az áriaestre idelátogató lett mezzoszopránról, Elīna Garančáról (képünkön). Korunk egyik legelegánsabb énekesnője pénteken ikonikus szerepeiből, így Carmen és Delila szólamából csakúgy énekel majd, mint a Sába királynőjéből: no, nem az évfordulós Goldmark Károly operájából, hanem abból a műből, amelyet az 1862-es francia kritikák Gounod Waterloojának ítéltek (Bartók Béla Nemzeti Hangver­senyterem, április 17., fél nyolc).

„Liszt, akárcsak Berlioz, a Kifejezést teszi meg célnak a hangszeres zenében, amelyet a hagyomány a forma és a személytelen szépség kizárólagos kultuszának szentelt. Ez nem jelenti azt, hogy Liszt a kifejezésért elhanyagolná az utóbbiakat. Hol találnánk tisztább formákat, mint a Faust második tételében (»Gretchen«), Dante »Purgatórium«-ában, az Or­feuszban? De a kifejezés pontossága és intenzitása az, amiben Liszt valóban hasonlíthatatlan. Zenéje beszél, és hogy ne halljuk meg, be kell dugni a fülünket az előítélet dugójával, amely sajnos mindig kéznél van. Ez a zene kimondja a kimondhatatlant.” Liszt nagyságáról és korabeli középponti szerepéről tanúskodik, hogy Garanča áriaestjének szinte mindahány komponistája kapcsolatba került Doborján szülöttével, s a legtöbben köszönhettek is neki egyet s mást. A fenti idézet szerzője, a „tisztelő csodáló és tanítvány”, Camille Saint-Saëns például a Sámson és Delila weimari ősbemutatóját köszönhette a „szeretett Liszt” ösztönzésének és közbenjárásának. Az idézetben említett Orfeusz tiszta formáira már a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Bertrand de Billy közös koncertjének első perceiben csodálkozhatunk rá, hogy aztán a Kifejezést üldöző másik nagy újító, Berlioz Tristia című kantátája kövesse Liszt szimfonikus költeményét (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 23., fél nyolc).

Berlioz Fantasztikus szimfóniája egy másik feszti­vál­koncerten, a Bajor Állami Zenekar és Kirill Petrenko estjén hangzik majd fel, méghozzá a felfedezésünkre váró huszadik századi német mester, Karl Amadeus Hartmann egyik dalának nyomában (Bartók Bé­la Nemzeti Hangversenyterem, április 19., fél nyolc). 24 órával később ugyanitt már egy másik világra szóló zenekar és egy idős legenda vonul a pódiumra: a londoni Philharmonia Orchestra és a 77 esztendős Vladimir Ashkenazy (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 20., fél nyolc). Az ő koncertjükön túlnyomórészt az évfordulós finn, Jean Sibelius zenéjét hallhatjuk, bár két Sibelius-mű között azért Csajkovszkij Hegedűversenye is megszólal majd a litván Julian Rachlin szólójával.

S uramfia, mi minden lesz még ezen a héten! Elősorolni is képtelenség. Csak még egyet! Max Emanuel Cencic és Julia Lezsnyeva főszereplésével egy Hasse-opera, a Siroe, Perzsia királya ígérkezik a Vígszínházban, méghozzá a sztárkontratenor szcenírozásában (április 18., hét óra)! S muszáj még egyet! Jön a pompás Hagen Kvartett, hogy csütörtök este két Mozart- és egy Jörg Widmann-vonósnégyessel szerencséltesse a budapesti közönséget (Zeneakadémia, április 23., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.