mi a kotta?

Az előítélet dugója

  • mi a kotta
  • 2015. május 17.

Zene

Szép, kulturált, izgalmas, kiegyensúlyozott és nagyszerű – ez mind-mind elmondható a Budapesti Tavaszi Fesztivál idei egyik legnagyobb dobásáról, az áriaestre idelátogató lett mezzoszopránról, Elīna Garančáról (képünkön). Korunk egyik legelegánsabb énekesnője pénteken ikonikus szerepeiből, így Carmen és Delila szólamából csakúgy énekel majd, mint a Sába királynőjéből: no, nem az évfordulós Goldmark Károly operájából, hanem abból a műből, amelyet az 1862-es francia kritikák Gounod Waterloojának ítéltek (Bartók Béla Nemzeti Hangver­senyterem, április 17., fél nyolc).

„Liszt, akárcsak Berlioz, a Kifejezést teszi meg célnak a hangszeres zenében, amelyet a hagyomány a forma és a személytelen szépség kizárólagos kultuszának szentelt. Ez nem jelenti azt, hogy Liszt a kifejezésért elhanyagolná az utóbbiakat. Hol találnánk tisztább formákat, mint a Faust második tételében (»Gretchen«), Dante »Purgatórium«-ában, az Or­feuszban? De a kifejezés pontossága és intenzitása az, amiben Liszt valóban hasonlíthatatlan. Zenéje beszél, és hogy ne halljuk meg, be kell dugni a fülünket az előítélet dugójával, amely sajnos mindig kéznél van. Ez a zene kimondja a kimondhatatlant.” Liszt nagyságáról és korabeli középponti szerepéről tanúskodik, hogy Garanča áriaestjének szinte mindahány komponistája kapcsolatba került Doborján szülöttével, s a legtöbben köszönhettek is neki egyet s mást. A fenti idézet szerzője, a „tisztelő csodáló és tanítvány”, Camille Saint-Saëns például a Sámson és Delila weimari ősbemutatóját köszönhette a „szeretett Liszt” ösztönzésének és közbenjárásának. Az idézetben említett Orfeusz tiszta formáira már a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Bertrand de Billy közös koncertjének első perceiben csodálkozhatunk rá, hogy aztán a Kifejezést üldöző másik nagy újító, Berlioz Tristia című kantátája kövesse Liszt szimfonikus költeményét (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 23., fél nyolc).

Berlioz Fantasztikus szimfóniája egy másik feszti­vál­koncerten, a Bajor Állami Zenekar és Kirill Petrenko estjén hangzik majd fel, méghozzá a felfedezésünkre váró huszadik századi német mester, Karl Amadeus Hartmann egyik dalának nyomában (Bartók Bé­la Nemzeti Hangversenyterem, április 19., fél nyolc). 24 órával később ugyanitt már egy másik világra szóló zenekar és egy idős legenda vonul a pódiumra: a londoni Philharmonia Orchestra és a 77 esztendős Vladimir Ashkenazy (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 20., fél nyolc). Az ő koncertjükön túlnyomórészt az évfordulós finn, Jean Sibelius zenéjét hallhatjuk, bár két Sibelius-mű között azért Csajkovszkij Hegedűversenye is megszólal majd a litván Julian Rachlin szólójával.

S uramfia, mi minden lesz még ezen a héten! Elősorolni is képtelenség. Csak még egyet! Max Emanuel Cencic és Julia Lezsnyeva főszereplésével egy Hasse-opera, a Siroe, Perzsia királya ígérkezik a Vígszínházban, méghozzá a sztárkontratenor szcenírozásában (április 18., hét óra)! S muszáj még egyet! Jön a pompás Hagen Kvartett, hogy csütörtök este két Mozart- és egy Jörg Widmann-vonósnégyessel szerencséltesse a budapesti közönséget (Zeneakadémia, április 23., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.