Lemez

Határsértés

Calexico: Edge Of The Sun

  • Németh Róbert
  • 2015. május 17.

Zene

A John Convertino dobos-ütőhangszeres és Joey Burns multiinstrumentalista köré épülő, lemezeken és turnékon is változó (előbbieken népes asszisztenciával dolgozó, utóbbiakon természetesen ugyancsak kibővült felállásban zenélő) Calexico története a virtuális és valóságos határátlépések sorozata.

A zenekar bázisa, az Arizona állambeli Tucson a kiindulópont minden értelemben – „Ez a terület előhívja az ihletet”, ahogy Burns 2009-ben nyilatkozta a Narancsnak –: innen jön a sivatag, a country és a latin zene, valamint a gitárok és a mariachi fúvósok, amelyekhez indie/alternatív rock társul – néhol a sötétebb fajtából. A Calexico világában békésen vagy éppen békétlenül, de megfér egymás mellett a Joy Divisiontől beidézett Love Will Tear Us Apart, a Smiths-féle Bigmouth Strikes Again és az ilyen-olyan folkos tradíció.

„Nem tudom, mit fogunk csinálni, minden­esetre én a kísérletezést kedvelem. Az a természetes szerintem, ha változni akarsz” – nyilatkozta ugyanabban a 2009-es interjúban Burns, és nem is beszélt a levegőbe. A zenekar legutóbbi sorlemeze, a 2012-es Algiers nem hazai pályán készült, hanem jó pár állammal odébb, New Orleansban, s szó volt arról, hogy a most megjelent album elkészítéséért még sokkal messzebb, Európába utazik a Calexico stábja. Végül, ha kontinenst nem váltottak is, állam- és országhatárt igen: Mexico Citybe utaztak, hogy ott nyerjenek friss inspirációt, s hogy a zenéjüktől amúgy egyáltalán nem idegen közegben álljanak neki az új daloknak.

Az Edge Of The Sun azonban nem csak azért különleges, mert új helyen készült, hanem azért is, mert a komfortzónájukra amúgy sem túlzottan ügyelő Burns és Convertino elképesztő mennyiségű (és elképesztően sokféle) vendégénekest és -hangszerest invitált a stúdióba. A Calexico történetének eddigi legszínesebb lemezén majd mindegyik dal találkozik valakivel, ráadásul ezek a találkozások adják meg a lemez igen tágas keretét. A dalokban hallható három, régi ismerősnek számító dalszerző-énekesnő: Neko Case, a New Pornographers szólóban is aktív tagja, Pieta Brown és a spanyol Amparo Sanchez; továbbá Sam Bean, aki Iron & Wine néven adja ki lemezeit, aztán két új (és Latin Grammy-győztes) dalnokvendég (a mexikói Carla Morrison és a guatemalai Gaby Moreno), zenészek a Band Of Horsesból és a DeVotchKából, aztán a Takim nevű görög utcazenekar, s végül egy nettó legenda, az egykori Animals- és War-frontember, Eric Burdon. Efféle kavalkád, s a könnyedség meg a mélység, a tradíció és a jelen idő jóféle keveréke nem mindenkinek áll jól – a Calexicónak azonban felettébb.

 

Anti, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.