Lemez

Határsértés

Calexico: Edge Of The Sun

  • Németh Róbert
  • 2015. május 17.

Zene

A John Convertino dobos-ütőhangszeres és Joey Burns multiinstrumentalista köré épülő, lemezeken és turnékon is változó (előbbieken népes asszisztenciával dolgozó, utóbbiakon természetesen ugyancsak kibővült felállásban zenélő) Calexico története a virtuális és valóságos határátlépések sorozata.

A zenekar bázisa, az Arizona állambeli Tucson a kiindulópont minden értelemben – „Ez a terület előhívja az ihletet”, ahogy Burns 2009-ben nyilatkozta a Narancsnak –: innen jön a sivatag, a country és a latin zene, valamint a gitárok és a mariachi fúvósok, amelyekhez indie/alternatív rock társul – néhol a sötétebb fajtából. A Calexico világában békésen vagy éppen békétlenül, de megfér egymás mellett a Joy Divisiontől beidézett Love Will Tear Us Apart, a Smiths-féle Bigmouth Strikes Again és az ilyen-olyan folkos tradíció.

„Nem tudom, mit fogunk csinálni, minden­esetre én a kísérletezést kedvelem. Az a természetes szerintem, ha változni akarsz” – nyilatkozta ugyanabban a 2009-es interjúban Burns, és nem is beszélt a levegőbe. A zenekar legutóbbi sorlemeze, a 2012-es Algiers nem hazai pályán készült, hanem jó pár állammal odébb, New Orleansban, s szó volt arról, hogy a most megjelent album elkészítéséért még sokkal messzebb, Európába utazik a Calexico stábja. Végül, ha kontinenst nem váltottak is, állam- és országhatárt igen: Mexico Citybe utaztak, hogy ott nyerjenek friss inspirációt, s hogy a zenéjüktől amúgy egyáltalán nem idegen közegben álljanak neki az új daloknak.

Az Edge Of The Sun azonban nem csak azért különleges, mert új helyen készült, hanem azért is, mert a komfortzónájukra amúgy sem túlzottan ügyelő Burns és Convertino elképesztő mennyiségű (és elképesztően sokféle) vendégénekest és -hangszerest invitált a stúdióba. A Calexico történetének eddigi legszínesebb lemezén majd mindegyik dal találkozik valakivel, ráadásul ezek a találkozások adják meg a lemez igen tágas keretét. A dalokban hallható három, régi ismerősnek számító dalszerző-énekesnő: Neko Case, a New Pornographers szólóban is aktív tagja, Pieta Brown és a spanyol Amparo Sanchez; továbbá Sam Bean, aki Iron & Wine néven adja ki lemezeit, aztán két új (és Latin Grammy-győztes) dalnokvendég (a mexikói Carla Morrison és a guatemalai Gaby Moreno), zenészek a Band Of Horsesból és a DeVotchKából, aztán a Takim nevű görög utcazenekar, s végül egy nettó legenda, az egykori Animals- és War-frontember, Eric Burdon. Efféle kavalkád, s a könnyedség meg a mélység, a tradíció és a jelen idő jóféle keveréke nem mindenkinek áll jól – a Calexicónak azonban felettébb.

 

Anti, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.