Lemez

Határsértés

Calexico: Edge Of The Sun

  • Németh Róbert
  • 2015. május 17.

Zene

A John Convertino dobos-ütőhangszeres és Joey Burns multiinstrumentalista köré épülő, lemezeken és turnékon is változó (előbbieken népes asszisztenciával dolgozó, utóbbiakon természetesen ugyancsak kibővült felállásban zenélő) Calexico története a virtuális és valóságos határátlépések sorozata.

A zenekar bázisa, az Arizona állambeli Tucson a kiindulópont minden értelemben – „Ez a terület előhívja az ihletet”, ahogy Burns 2009-ben nyilatkozta a Narancsnak –: innen jön a sivatag, a country és a latin zene, valamint a gitárok és a mariachi fúvósok, amelyekhez indie/alternatív rock társul – néhol a sötétebb fajtából. A Calexico világában békésen vagy éppen békétlenül, de megfér egymás mellett a Joy Divisiontől beidézett Love Will Tear Us Apart, a Smiths-féle Bigmouth Strikes Again és az ilyen-olyan folkos tradíció.

„Nem tudom, mit fogunk csinálni, minden­esetre én a kísérletezést kedvelem. Az a természetes szerintem, ha változni akarsz” – nyilatkozta ugyanabban a 2009-es interjúban Burns, és nem is beszélt a levegőbe. A zenekar legutóbbi sorlemeze, a 2012-es Algiers nem hazai pályán készült, hanem jó pár állammal odébb, New Orleansban, s szó volt arról, hogy a most megjelent album elkészítéséért még sokkal messzebb, Európába utazik a Calexico stábja. Végül, ha kontinenst nem váltottak is, állam- és országhatárt igen: Mexico Citybe utaztak, hogy ott nyerjenek friss inspirációt, s hogy a zenéjüktől amúgy egyáltalán nem idegen közegben álljanak neki az új daloknak.

Az Edge Of The Sun azonban nem csak azért különleges, mert új helyen készült, hanem azért is, mert a komfortzónájukra amúgy sem túlzottan ügyelő Burns és Convertino elképesztő mennyiségű (és elképesztően sokféle) vendégénekest és -hangszerest invitált a stúdióba. A Calexico történetének eddigi legszínesebb lemezén majd mindegyik dal találkozik valakivel, ráadásul ezek a találkozások adják meg a lemez igen tágas keretét. A dalokban hallható három, régi ismerősnek számító dalszerző-énekesnő: Neko Case, a New Pornographers szólóban is aktív tagja, Pieta Brown és a spanyol Amparo Sanchez; továbbá Sam Bean, aki Iron & Wine néven adja ki lemezeit, aztán két új (és Latin Grammy-győztes) dalnokvendég (a mexikói Carla Morrison és a guatemalai Gaby Moreno), zenészek a Band Of Horsesból és a DeVotchKából, aztán a Takim nevű görög utcazenekar, s végül egy nettó legenda, az egykori Animals- és War-frontember, Eric Burdon. Efféle kavalkád, s a könnyedség meg a mélység, a tradíció és a jelen idő jóféle keveréke nem mindenkinek áll jól – a Calexicónak azonban felettébb.

 

Anti, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”