Lemez

Határsértés

Calexico: Edge Of The Sun

  • Németh Róbert
  • 2015. május 17.

Zene

A John Convertino dobos-ütőhangszeres és Joey Burns multiinstrumentalista köré épülő, lemezeken és turnékon is változó (előbbieken népes asszisztenciával dolgozó, utóbbiakon természetesen ugyancsak kibővült felállásban zenélő) Calexico története a virtuális és valóságos határátlépések sorozata.

A zenekar bázisa, az Arizona állambeli Tucson a kiindulópont minden értelemben – „Ez a terület előhívja az ihletet”, ahogy Burns 2009-ben nyilatkozta a Narancsnak –: innen jön a sivatag, a country és a latin zene, valamint a gitárok és a mariachi fúvósok, amelyekhez indie/alternatív rock társul – néhol a sötétebb fajtából. A Calexico világában békésen vagy éppen békétlenül, de megfér egymás mellett a Joy Divisiontől beidézett Love Will Tear Us Apart, a Smiths-féle Bigmouth Strikes Again és az ilyen-olyan folkos tradíció.

„Nem tudom, mit fogunk csinálni, minden­esetre én a kísérletezést kedvelem. Az a természetes szerintem, ha változni akarsz” – nyilatkozta ugyanabban a 2009-es interjúban Burns, és nem is beszélt a levegőbe. A zenekar legutóbbi sorlemeze, a 2012-es Algiers nem hazai pályán készült, hanem jó pár állammal odébb, New Orleansban, s szó volt arról, hogy a most megjelent album elkészítéséért még sokkal messzebb, Európába utazik a Calexico stábja. Végül, ha kontinenst nem váltottak is, állam- és országhatárt igen: Mexico Citybe utaztak, hogy ott nyerjenek friss inspirációt, s hogy a zenéjüktől amúgy egyáltalán nem idegen közegben álljanak neki az új daloknak.

Az Edge Of The Sun azonban nem csak azért különleges, mert új helyen készült, hanem azért is, mert a komfortzónájukra amúgy sem túlzottan ügyelő Burns és Convertino elképesztő mennyiségű (és elképesztően sokféle) vendégénekest és -hangszerest invitált a stúdióba. A Calexico történetének eddigi legszínesebb lemezén majd mindegyik dal találkozik valakivel, ráadásul ezek a találkozások adják meg a lemez igen tágas keretét. A dalokban hallható három, régi ismerősnek számító dalszerző-énekesnő: Neko Case, a New Pornographers szólóban is aktív tagja, Pieta Brown és a spanyol Amparo Sanchez; továbbá Sam Bean, aki Iron & Wine néven adja ki lemezeit, aztán két új (és Latin Grammy-győztes) dalnokvendég (a mexikói Carla Morrison és a guatemalai Gaby Moreno), zenészek a Band Of Horsesból és a DeVotchKából, aztán a Takim nevű görög utcazenekar, s végül egy nettó legenda, az egykori Animals- és War-frontember, Eric Burdon. Efféle kavalkád, s a könnyedség meg a mélység, a tradíció és a jelen idő jóféle keveréke nem mindenkinek áll jól – a Calexicónak azonban felettébb.

 

Anti, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.