Lemez

Jessie Ware: What’s Your Pleasure?

  • - minek -
  • 2020. augusztus 9.

Zene

A bő évtizede feltűnt londoni énekesnő már pályafutása elején is megannyi izgalmas elektronikus produkciónak kölcsönözte remek hangját, dolgozott SBTRKT-tal, Samphával, a Disclosure duóval is. Néhány, talán kevésbé átütő sikert hozó év után, mostani, negyedik albumán úgy tűnik, hogy megtalálta a nyerő receptet, ami egyértelműen a személyes és műfaji gyökerekhez való visszatérés. Egyértelmű, hogy a What’s Your Pleasure-t a tágan értelmezett diszkó/boogie hagyomány értő és reflektív feldolgozása tölti meg élettel: olyan ritmusok és melódiák simulnak egymáshoz, amelyeket egyszerre elérzékenyülve és eksztázisban fogadunk be a diszkógömb alatt. A sikerhez sokat tett hozzá Ware legfőbb alkotótársa, James Ford is: voltaképpen mindegy, hogy a groove-alapú tánczene melyik korszakát veszik elő, a klasszikusat, a már new wave-vel beojtottat (mint a remek címadó számban), a nyolcvanas évek polírozott funk/soul hangzását (Soul Control), vagy elhajlanak az elektropop (Adore You – Joseph Mounttal) esetleg a funky house felé (lásd a Mirage Bananarama-parafrázisát). Ware-nek minden stílus jól áll, hangja pedig ott szárnyal a Donna Summer-i, Anita Ward-i magasságokban, miközben az örök, de legalábbis a klub zár­órájáig tartó szerelemről dalol. Amúgy a brooklyni house legenda Morgan Geist éppúgy dolgozott a lemezen, mint az agyas négynegyedben utazó Midland vagy Benji B, és az ő munkáik is remekül simulnak bele az érzékien lüktető táncdalcsokorba, amit egy jól hallhatóan pályafutása csúcsára érkezett diszkódíva visz sikerre.

PMR/Virgin, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.