kiállítás - SCHNEEMEIER ANDREA: LUXUSVACSORA (TERÁPIASZÍNHÁZ)

  • Kürti Emese
  • 2008. október 30.

Zene

2006 decemberében az egyik budapesti szálloda igazgatója sokfogásos vacsorát adott néhány hajléktalan embernek. A hír megjelent a bulvársajtóban, és a fiatal médiaművész, Schneemeier Andrea a résztvevők felkutatásával megpróbálta rekonstruálni ezt az estét, amely leginkább gasztronómiai szempontból érdekes, ellenben rendkívül tapintatlan és erkölcsileg nagyon billenékeny helyzet lehetett.
2006 decemberében az egyik budapesti szálloda igazgatója sokfogásos vacsorát adott néhány hajléktalan embernek. A hír megjelent a bulvársajtóban, és a fiatal médiamûvész, Schneemeier Andrea a résztvevõk felkutatásával megpróbálta rekonstruálni ezt az estét, amely leginkább gasztronómiai szempontból érdekes, ellenben rendkívül tapintatlan és erkölcsileg nagyon billenékeny helyzet lehetett. A mûvész "terápiaszínháza" az alaphelyzetet tekintve abban különbözik az eredetitõl, hogy a szálloda személyzetét most nem készítették föl a vendégek társadalmi státusával való szembenézésre, mert egyszerûen asztalt foglaltak a számukra ugyanott. A kamera hosszasan mutatja az egyik pincér arcát. A jelenet életszerûsége azonban azzal jár, hogy a mûvész, aki "ceremóniamesternek" nevezi magát, olyan helyzetet teremt, amely erkölcsileg semmivel sem kevésbé kifogásolható, mint a hajléktalanok valódi szükségletei iránt érzéketlen szállodaigazgatóé. A társadalmilag érzékeny public-art mûveknek igényük a részvételen alapuló mûvészet létrehozása, de ez itt a mûvész részvételét jelenti. Schneemeier színháza a szerepet öltõ mûvészé, aki védett státusában nem kockáztat semmit, szemben azzal a néhány emberrel, akiket filmre vett.

Valódi különbség akkor lehetne a két szituáció között, ha a kísérõszöveg magabiztos nyelvi ígéreteibõl a különbözõ "kontextusok dinamikáján" keresztül a hajléktalanok "aktívabb szerepmodelljéig" (bár ezt nem pontosan értem) több valósult volna meg a filmben. Így maradnak a vizuális és verbális közhelyek a hajléktalan nõk rossz arcbõrérõl, az alkalmazkodás kínos emberi képességérõl, a hálózsákba vetett bizalomról. A kétcsatornás videofilmben csak akkor van feszültség, amikor a lila pulóveres nõ, hajában gondos csat, láthatólag azon töpreng, földöntse-e az asztalt, vagy ne döntse föl. Persze a vége sosem ilyen jó.

Mûcsarnok, megtekinthetõ november 16-ig

***

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.