kiállítás - SCHNEEMEIER ANDREA: LUXUSVACSORA (TERÁPIASZÍNHÁZ)

  • Kürti Emese
  • 2008. október 30.

Zene

2006 decemberében az egyik budapesti szálloda igazgatója sokfogásos vacsorát adott néhány hajléktalan embernek. A hír megjelent a bulvársajtóban, és a fiatal médiaművész, Schneemeier Andrea a résztvevők felkutatásával megpróbálta rekonstruálni ezt az estét, amely leginkább gasztronómiai szempontból érdekes, ellenben rendkívül tapintatlan és erkölcsileg nagyon billenékeny helyzet lehetett.
2006 decemberében az egyik budapesti szálloda igazgatója sokfogásos vacsorát adott néhány hajléktalan embernek. A hír megjelent a bulvársajtóban, és a fiatal médiamûvész, Schneemeier Andrea a résztvevõk felkutatásával megpróbálta rekonstruálni ezt az estét, amely leginkább gasztronómiai szempontból érdekes, ellenben rendkívül tapintatlan és erkölcsileg nagyon billenékeny helyzet lehetett. A mûvész "terápiaszínháza" az alaphelyzetet tekintve abban különbözik az eredetitõl, hogy a szálloda személyzetét most nem készítették föl a vendégek társadalmi státusával való szembenézésre, mert egyszerûen asztalt foglaltak a számukra ugyanott. A kamera hosszasan mutatja az egyik pincér arcát. A jelenet életszerûsége azonban azzal jár, hogy a mûvész, aki "ceremóniamesternek" nevezi magát, olyan helyzetet teremt, amely erkölcsileg semmivel sem kevésbé kifogásolható, mint a hajléktalanok valódi szükségletei iránt érzéketlen szállodaigazgatóé. A társadalmilag érzékeny public-art mûveknek igényük a részvételen alapuló mûvészet létrehozása, de ez itt a mûvész részvételét jelenti. Schneemeier színháza a szerepet öltõ mûvészé, aki védett státusában nem kockáztat semmit, szemben azzal a néhány emberrel, akiket filmre vett.

Valódi különbség akkor lehetne a két szituáció között, ha a kísérõszöveg magabiztos nyelvi ígéreteibõl a különbözõ "kontextusok dinamikáján" keresztül a hajléktalanok "aktívabb szerepmodelljéig" (bár ezt nem pontosan értem) több valósult volna meg a filmben. Így maradnak a vizuális és verbális közhelyek a hajléktalan nõk rossz arcbõrérõl, az alkalmazkodás kínos emberi képességérõl, a hálózsákba vetett bizalomról. A kétcsatornás videofilmben csak akkor van feszültség, amikor a lila pulóveres nõ, hajában gondos csat, láthatólag azon töpreng, földöntse-e az asztalt, vagy ne döntse föl. Persze a vége sosem ilyen jó.

Mûcsarnok, megtekinthetõ november 16-ig

***

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.