kiállítás - SCHNEEMEIER ANDREA: LUXUSVACSORA (TERÁPIASZÍNHÁZ)

  • Kürti Emese
  • 2008. október 30.

Zene

2006 decemberében az egyik budapesti szálloda igazgatója sokfogásos vacsorát adott néhány hajléktalan embernek. A hír megjelent a bulvársajtóban, és a fiatal médiaművész, Schneemeier Andrea a résztvevők felkutatásával megpróbálta rekonstruálni ezt az estét, amely leginkább gasztronómiai szempontból érdekes, ellenben rendkívül tapintatlan és erkölcsileg nagyon billenékeny helyzet lehetett.
2006 decemberében az egyik budapesti szálloda igazgatója sokfogásos vacsorát adott néhány hajléktalan embernek. A hír megjelent a bulvársajtóban, és a fiatal médiamûvész, Schneemeier Andrea a résztvevõk felkutatásával megpróbálta rekonstruálni ezt az estét, amely leginkább gasztronómiai szempontból érdekes, ellenben rendkívül tapintatlan és erkölcsileg nagyon billenékeny helyzet lehetett. A mûvész "terápiaszínháza" az alaphelyzetet tekintve abban különbözik az eredetitõl, hogy a szálloda személyzetét most nem készítették föl a vendégek társadalmi státusával való szembenézésre, mert egyszerûen asztalt foglaltak a számukra ugyanott. A kamera hosszasan mutatja az egyik pincér arcát. A jelenet életszerûsége azonban azzal jár, hogy a mûvész, aki "ceremóniamesternek" nevezi magát, olyan helyzetet teremt, amely erkölcsileg semmivel sem kevésbé kifogásolható, mint a hajléktalanok valódi szükségletei iránt érzéketlen szállodaigazgatóé. A társadalmilag érzékeny public-art mûveknek igényük a részvételen alapuló mûvészet létrehozása, de ez itt a mûvész részvételét jelenti. Schneemeier színháza a szerepet öltõ mûvészé, aki védett státusában nem kockáztat semmit, szemben azzal a néhány emberrel, akiket filmre vett.

Valódi különbség akkor lehetne a két szituáció között, ha a kísérõszöveg magabiztos nyelvi ígéreteibõl a különbözõ "kontextusok dinamikáján" keresztül a hajléktalanok "aktívabb szerepmodelljéig" (bár ezt nem pontosan értem) több valósult volna meg a filmben. Így maradnak a vizuális és verbális közhelyek a hajléktalan nõk rossz arcbõrérõl, az alkalmazkodás kínos emberi képességérõl, a hálózsákba vetett bizalomról. A kétcsatornás videofilmben csak akkor van feszültség, amikor a lila pulóveres nõ, hajában gondos csat, láthatólag azon töpreng, földöntse-e az asztalt, vagy ne döntse föl. Persze a vége sosem ilyen jó.

Mûcsarnok, megtekinthetõ november 16-ig

***

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”