Kiállítás: A magamé akarok lenni (Ady emléke)

  • Halasi Zoltán
  • 2003. március 13.

Zene

Atermet, amelybe Jókai tárgyakban tobzódó lakosztályain keresztül jutunk, három óriási, paravánra kasírozott városképrészlet tagolja egyfelől. A barna árnyalatokban gazdag századfordulós fotók mintha be lennének havazva. Közelebb lépve látni, hogy a forgalmas metropoliskivágatokat számítógépes festőprogram pettyegette tele, illetve fehérítette ki, nem is annyira Seurat pointilista modorában, inkább Van Gogh vaskos ecsetvonásaival. Mi ez a "fehér csönd"? A költő életszíntereinek végérvényes múltba helyezése? "Ördög-lepel, a könnyek és csókok alkonyatán"? Némi találgatás után a francia feliratok alapján azonosíthatom Párizst, az Opera kávéházról ráismerhetek a Klösz-kori Andrássy útra, a harmadik képről pedig magabiztosan kisütöm, hogy az csakis Nagyvárad lehet, a Vér városa. Hipp-hopp, fél lábbal már benn állok
Atermet, amelybe Jókai tárgyakban tobzódó lakosztályain keresztül jutunk, három óriási, paravánra kasírozott városképrészlet tagolja egyfelől. A barna árnyalatokban gazdag századfordulós fotók mintha be lennének havazva. Közelebb lépve látni, hogy a forgalmas metropoliskivágatokat számítógépes festőprogram pettyegette tele, illetve fehérítette ki, nem is annyira Seurat pointilista modorában, inkább Van Gogh vaskos ecsetvonásaival. Mi ez a "fehér csönd"? A költő életszíntereinek végérvényes múltba helyezése? "Ördög-lepel, a könnyek és csókok alkonyatán"? Némi találgatás után a francia feliratok alapján azonosíthatom Párizst, az Opera kávéházról ráismerhetek a Klösz-kori Andrássy útra, a harmadik képről pedig magabiztosan kisütöm, hogy az csakis Nagyvárad lehet, a Vér városa. Hipp-hopp, fél lábbal már benn állok

az Ady teremtette magánmitológiában

S már-már elragadna "egy ócska konflis" vagy egy zöld kocsi, a "Halál automobilja", de erőnek erejével visszafordítom tekintetemet ahhoz a kisméretű fényképhez, melyen nádfödeles parasztház emelkedik ki (nem túl magasra) az udvar szinte érezhetően tapadós sarából: a költő szülőháza. A ház egyik vége a fotón is látható két tar akácfára, másik vége az érmindszenti temetőre nézett. Szegénység, vergődés, középkor: ez süt a házról, ez a benne élő szülők, a bajszos apa és a kerek arcú "Édes" kisúri arcképéről is. A felnőtt Ady, mikor hazalátogatott, lovon ment kártyázni a paphoz, nehogy beleragadjon a sárba. Ez a szülőházfotó újra és újra eszembe jut körbehaladtomban: puritán, kopár, esetleges (szinte akármelyik magyar faluban fölvehették volna), s mint ilyen, tökéletes ellenpontja a későbbi bohém élet zsúfolt, nyüzsgő és törvényszerű színtereinek: a Körös-parti Athénnak, ahol a fiatal Ady párbajt, vérbajt, börtönt, újságíró-jutalmat, Lédát egyformán kap a sorstól, Párizs-kozmopolisznak, ahol az Új versek vagy a Vér és arany hipnotikus erejű darabjai születtek és a pesti Terézvárosnak, ahol a beérkezett Ady napi 3-5 liter bor elfogyasztása közben verekedett a magyar progresszióért, és óvta kivívott irodalmi elsőségét mindenkivel szemben. Újabb fotók: elvonulnak előttem a Nyugat legendás első szerkesztői, munkatársai. Kivált Schöpflin Aladár angolos öltönye és Hatvany Lajos kürtőkalapja nyeri el tetszésem, bár a retusőr mindőjük arcán alapos munkát végzett: úgy bánt el anyajeggyel, ránccal, szarkalábbal, hajrakoncátlansággal, egyáltalán bármiféle szabálytalansággal, mint aki kötelességének érzi kigyomlálni a fiziognómia helyesírási hibáit, a természet fogalmazásbeli sutaságait. Más szóval úgy járt el, mint az a költő, kinek szótárában egyetlen természetesnek ható beszédfordulat sem őrződött meg, csak valami egyénfeletti szertartásnyelv. Adynál - kell-e mondanom - erről szó nincsen, nála nagyon is egyéni az a szertartásnyelv, amellyel

Apollón oltárán áldoz

Már azt nem állíthatnám, hogy nem emelkedik el a hétköznapi élettől és embertől a "csodák föntjéig": no de a "Holnap hőse" már ma sem lehet egy az átlagosak, a "szürkék" közül, bizony fölötte áll ő - nemcsak a perc-emberkéknek, a tegnaphoz húzó rongy pulyáknak, a bátraknál is különb ő - ő a bátrabb. Sőt a honi szellemi-lírai forradalomban - mint írja - "Én vágytam, én daloltam, / Minden, minden én voltam." (Aki helyemre áll) Babits, Kosztolányi, Juhász Gyula pedig írtak már ekkor, nem is rosszul. Mi beszél így Adyból? A mitikussá növesztett Én. Amikor a történelem a kollektív személytelenséggel terhes, ő ösztönösen önmagába kapaszkodik. "A magamé akarok lenni", írja Párizsba indulása előtt.

De vannak itt tárgyak is, lám: vörös és fekete tintásüveg, a költő törökmintás és Adél asszony lila selyemsálja, a "Halál rokonának" két aktatáskányi űrtartalmú vulkánfíber iratbőröndje, valamint Martinovics-páholyba szóló, piros szalagon lógó, szabadkőműves-rendjele, mely éppen hatágú csillagot formáz. E néhány apró, de fontos rekvizitumon is szívesen pihen meg a szem, de nem időzhet rajtuk sokáig, mert minduntalan magához vonzza a sarokban álló fogasra akasztott kalap. A hatalmas karimájú fekete fejfedő úgy uralja a teret, ahogy Ady szelleme a századelőt. Ez volt

az "utolsó magyar"

utolsó kalapja. Hogy vezéri főre termett, azt a falon lévő Rippl-Rónai-litográfia nagyszerűen leképezi. A kisméretű alkotás harántállásban, féloldalról ábrázolja a kabátos költőt. Hátracsapott sétabotjára, akárha kardra támaszkodik. A roppant méretű fejhez mérten szinte eltörpül a napóleoni tartású, bár kissé rozoga test. S a fej körül glóriaként ragyog karimájának visszájával a kalap.

A rendezők nyilván nem számoltak a költőkalap delejes kisugárzásával, máskülönben nem állítják föl a teremben Ady Endre fejfáját, nem emelnek sírhalmot a múzeumban deszkából ácsolva, nem vonják be valódi gyeptéglacsíkokkal, s nem foglalják el vele a fél termet. Mert bármily dicséretes szándék volt is a zöld természet bevitele a parkettra, a fű nem élte túl a kiállítást; gubancos szürke szőnyeggé száradt, pedig, mint hallom, locsolták. A műsírdombba ágyazott tévéképernyőn megtekinthető a lelkét a "Titkolónak" adó, magát Messiásnak ajánló, a győző őszirózsás forradalmat éppen hogy üdvözlött, ezernevű és ezerszerepű géniusz temetéséről készült filmriport. Hallani Móricz sírbeszédét, látni a koporsót a Nemzeti Múzeum lépcsőjén levivő gyászhuszárokat, észlelni az odagyűlt január végi tömeget. Ez mind szép, megrendítő. De nem lett volna Ady esetében stílszerűbb az Életnek emléket állítani?

Ott van mindjárt a törzshelye a Három Hollóban: a dohánybarna függönnyel körülvett szeparé, ahol mákonyos cigarettafüstben, francia módra készített borok fogyasztása közben Kosztolányi Dezső ámuló pillantásaitól kísérve a költő javítás nélkül remekli papírra a boros, szivarhamus abroszon: "Én magamért vagyok s magamnak. / Akkor is, hogyha nótát mondok... / Drága tudás az én tudásom / S egy szekfű is sok a magyarnak."

Halasi Zoltán

Megtekinthető a Petőfi Irodalmi Múzeumban március 18-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.