Lemez

Kiefer Sutherland: Down in a Hole

  • Soós Tamás
  • 2016. november 8.

Zene

Jack Bauer nyugdíjba ment, és countryzenésznek állt. Nem a nullás évek plakáthőse, aki George W. Bushnál is hamarabb látta, hogy a terroristák már a spájzban vannak, hanem a frontvonalba visszarángatott, kicsit tépett Jack, aki megpihen a verandán, hogy steel gitárba fojtsa a kiürült kapcsolatok (és whiskysüvegek) marta keserűséget.

Kiefer Sutherland első albumában nem is az a meglepő, hogy egyáltalán megszületett, és a színész kanadai létére húzta fejére a cowboykalapot, hanem hogy milyen felhősre, elégikusra sikeredett. Az americana és a blues felé is elhajló Down in a Hole nélkülözi a tengerentúli rádiókból és toplistákról manapság leradírozhatatlan pop-country bulizós könnyedségét, helyette a régi vágású countrysztárok önvallomásos módján mesél a sztárszínész elszúrt élethelyzeteiről. Johnny Cashtől Hank Williamsig sok, függőséggel küszködő zseni neve kívánkozik ide a zenei és az alkoholpárhuzamok révén, de Su­therland nem tud és talán nem is akar a nyomukba érni.

false

Lemezének egyetlen látványos trükkje, hogy szerelmes számban beszél a sarki bárról (Can’t Stay Away) és whiskydalban a szerelemről (Not Enough Whiskey), de a zenei csúcspont mellé (az All She Wrote borús bluesa) túl sok fékezett tempójú, a coun­t­ry közhelyeit pedánsan soroló líra kerül. Ha talkshow-ban és nem countrydalban mondja el mélypontjainak történetét, jóval szórakoztatóbb és megrendültebb a kisebbik Sutherland, mint ezen a kétségkívül jó szándékú, de tökéletesen érdektelen countrylemezen.

Ironworks, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.