Lemez

Kiefer Sutherland: Down in a Hole

  • Soós Tamás
  • 2016. november 8.

Zene

Jack Bauer nyugdíjba ment, és countryzenésznek állt. Nem a nullás évek plakáthőse, aki George W. Bushnál is hamarabb látta, hogy a terroristák már a spájzban vannak, hanem a frontvonalba visszarángatott, kicsit tépett Jack, aki megpihen a verandán, hogy steel gitárba fojtsa a kiürült kapcsolatok (és whiskysüvegek) marta keserűséget.

Kiefer Sutherland első albumában nem is az a meglepő, hogy egyáltalán megszületett, és a színész kanadai létére húzta fejére a cowboykalapot, hanem hogy milyen felhősre, elégikusra sikeredett. Az americana és a blues felé is elhajló Down in a Hole nélkülözi a tengerentúli rádiókból és toplistákról manapság leradírozhatatlan pop-country bulizós könnyedségét, helyette a régi vágású countrysztárok önvallomásos módján mesél a sztárszínész elszúrt élethelyzeteiről. Johnny Cashtől Hank Williamsig sok, függőséggel küszködő zseni neve kívánkozik ide a zenei és az alkoholpárhuzamok révén, de Su­therland nem tud és talán nem is akar a nyomukba érni.

false

Lemezének egyetlen látványos trükkje, hogy szerelmes számban beszél a sarki bárról (Can’t Stay Away) és whiskydalban a szerelemről (Not Enough Whiskey), de a zenei csúcspont mellé (az All She Wrote borús bluesa) túl sok fékezett tempójú, a coun­t­ry közhelyeit pedánsan soroló líra kerül. Ha talkshow-ban és nem countrydalban mondja el mélypontjainak történetét, jóval szórakoztatóbb és megrendültebb a kisebbik Sutherland, mint ezen a kétségkívül jó szándékú, de tökéletesen érdektelen countrylemezen.

Ironworks, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.