Lemez

Kiefer Sutherland: Down in a Hole

  • Soós Tamás
  • 2016. november 8.

Zene

Jack Bauer nyugdíjba ment, és countryzenésznek állt. Nem a nullás évek plakáthőse, aki George W. Bushnál is hamarabb látta, hogy a terroristák már a spájzban vannak, hanem a frontvonalba visszarángatott, kicsit tépett Jack, aki megpihen a verandán, hogy steel gitárba fojtsa a kiürült kapcsolatok (és whiskysüvegek) marta keserűséget.

Kiefer Sutherland első albumában nem is az a meglepő, hogy egyáltalán megszületett, és a színész kanadai létére húzta fejére a cowboykalapot, hanem hogy milyen felhősre, elégikusra sikeredett. Az americana és a blues felé is elhajló Down in a Hole nélkülözi a tengerentúli rádiókból és toplistákról manapság leradírozhatatlan pop-country bulizós könnyedségét, helyette a régi vágású countrysztárok önvallomásos módján mesél a sztárszínész elszúrt élethelyzeteiről. Johnny Cashtől Hank Williamsig sok, függőséggel küszködő zseni neve kívánkozik ide a zenei és az alkoholpárhuzamok révén, de Su­therland nem tud és talán nem is akar a nyomukba érni.

false

Lemezének egyetlen látványos trükkje, hogy szerelmes számban beszél a sarki bárról (Can’t Stay Away) és whiskydalban a szerelemről (Not Enough Whiskey), de a zenei csúcspont mellé (az All She Wrote borús bluesa) túl sok fékezett tempójú, a coun­t­ry közhelyeit pedánsan soroló líra kerül. Ha talkshow-ban és nem countrydalban mondja el mélypontjainak történetét, jóval szórakoztatóbb és megrendültebb a kisebbik Sutherland, mint ezen a kétségkívül jó szándékú, de tökéletesen érdektelen countrylemezen.

Ironworks, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.