Új kultúrafinanszírozási módszerek külföldön és itthon

„Kérdés, honnan árulja magát az ember?”

  • narancs.hu
  • 2012. június 6.

Zene

A letöltések korában szerte a világon sokan törik a fejüket, hogyan lehetséges új módokon pénzhez jutni a művészetcsináláshoz. Az egyik módszer az, amikor a rajongóktól előre szedik be a pénzt a még csak tervezett filmekhez vagy lemezekhez. Vajon működhet-e ez a modell hazánkban is? – zenészek, producerek segítségével erre kerestük a választ.

A tőlünk nyugatabbra serénykedő zenekarok körében mostanra már többé-kevésbé bejáratottnak tűnik, hogy az egyre zsugorodó-megszűnő kiadóknál koldulás vagy a saját vagyon kockáztatása helyett inkább úgynevezett pledge (kb. felajánlás) oldalakon keresztül próbálnak meg lemezfelvételre, -gyártásra szánt pénzhez jutni (leginkább itt). A zenekarok ilyenkor meghatározott árú csomagokat kínálnak híveiknek. A dolog mindenkinél ugyanúgy indul: 3-4 ezer forintnak megfelelő összegért az adakozóknak a lemez elkészülte után kipostázzák a CD-t vagy bakelitet. (Ha nem jön össze a szükséges összeg, akkor mindenki visszakapja a pénzét.) Dupla összegért általában már aláírás is kerül rá, posztert is csomagolnak mellé, és innen kezd érdekesebbé válni a dolog: ahogyan emelkednek az árak, úgy kaphat valaki például koncertet a nappalijában (Jackdaw4 zenekar), említést a borítón a producerek között (mint az ex-Wildhearts vezér Ginger tripla lemezénél, akinek az eredetileg megcélzott összeg ötszöröse jött végül össze) vagy épp gitárórákat a sztártól Skype-on (a finn metálgitáros, Timo Tolkki esetében ez a lehetőség például nagyjából 100 ezer forintba fáj). Az extrák alkotónként változnak, a lényeg azonban mindenütt ugyanaz: ha a rajongó azt akarja, hogy kedvence újabb lemezzel (vagy mint a legendás ausztrál zenekar, a Crime and The City Solution visszatérő turnéjánál, előremutató vizuális körítésű koncerttel) örvendeztesse meg, akkor igenis szavazzon dollárjaival-euróival előzetesen bizalmat neki. A többség majd letölti ingyen, de az igazi rajongó biztos lehet benne, hogy tényleg ő teszi lehetővé kedvencének a további munkát, ahogyan abban is, hogy a pénze nem a kiadókhoz, hanem közvetlenül a művészhez kerül (miután a gyűjtőoldal levonta a maga szerény jutalékát).

A nevesebb filmesek körében – alighanem a jóval magasabb költségek miatt is – még nem terjedt el ennyire a módszer, de azért már látni kísérletezőket: Paul Schrader (a Taxisofőr írója, A szexfüggő rendezője) például ezen az úton kalapozta össze következő, Bret Easton Ellis által írt filmje, a The Canyons indulótőkéjét. Itt 5 ezer forintnak megfelelő dollárért cserébe egy DVD jár, 600 ezerért viszont már együtt edzhetünk a híres íróval egy héten át Hollywoodban, egymillióért pedig többek között ritka aláírt fotót kapunk Martin Scorsesétől, és statisztálhatunk is a filmben, melynek stáblistáján producerként villog majd a nevünk.

Itthon nem érték

Dopeman


Dopeman

Fotó: Narancs

Induló zenekarokon vagy rendezőkön ez a módszer persze nem sokat segít, de azok számára, akiknek kialakult tábora van, jó lehetőségnek tűnik. Az általunk megkérdezett magyar zenészek és filmproducerek azonban nem így látják – dacára annak, hogy már nálunk is beindultak erre a célra létrehozott honlapok (lásd CreativeSelector.hu, a Turcsán Tamás által fémjelzett Indulj.be, valamint a Kezdheted.hu). Dopeman, az immár alternatív köztársasági elnökként is kavaró népszerű rapper szerint itthon a hozzáállással van a baj: „Az a különbség a hazai és például az amerikai viszonyok között, hogy a magyar köztudat a zenét, a zenélést nem tartja értéknek – még azok sem, akik azt mondják, hogy hú, de szeretik, amit csinálsz, és sztárként tekintenek rád. Úgy gondolják, hogy a zeneszám csak úgy jár. Amerikában annyira értékelik az előadót, hogy mindenáron akarják, hogy működjön. De a magyar közönség nem felemelni szereti az embereket, illetve olyan szereplőket szoktak felemelni, akiket bármikor visszaránthatnak maguk közé.”

 

Egyedi Péter, a szép lassan egyre népszerűbbé váló rockzenekar, az Óriás frontembere is úgy látja, hogy itthon egyre kevesebben hajlandóak pénzt áldozni kedvenceik termékeiért: „Jelentősen visszaesett például a pólóvásárlás is – bár ennek az is az oka, hogy nagyon rosszul menedzseljük a zenekarnak ezt az oldalát.” Egyedi azért sem indítana zenekarával ilyen akciót, mert rajongóként maga sem szívesen szállna be olyasmibe, aminél nem lehet pontosan tudni, mire is fizet az ember: „Lehet, hogy túl klasszikus gondolkodású vagyok, de továbbra is a hagyományos metódusokban hiszek – miközben látom, hogy ez egyre kevésbé járható út.”

Kiss Tibi, a Quimby vezére viszont arról számolt be nekünk, hogy – a lemezeladás brutális visszaesése miatt – egy ideje gondolkodnak már a kalapozáson. „Ez egy régi tradíció: a vándorszínészektől kezdve az utcazenészekig nagyon sokan űzik. Az is felmerült, hogy akár egy-egy dalt is csinálhatnánk így, mert egy dal nem olyan nagy költség. Felmerült bennünk, hogy így pénzt összekalapozni nem ciki-e, de ez még mindig sokkal jobb, mint akár az államhoz, akár gigacégekhez menni kuncsorogni, mert ezek a fajta adományok soha nincsenek ingyen.” A Quimby az egyik lehetséges megoldásnak azt látja, hogy a rajongóik különböző fokozatú támogatókká válhatnának, és kapnának valami extrát a felajánlásukért, „például éves bérletet minden koncertünkre”. Kiss Tibivel vagy Liviusszal azonban nem fognak együtt edzeni a fanok: „Az, hogy el lehet tölteni egy éjszakát a frontemberrel meg ilyenek, ezek eléggé sztárorientált dolgok, mi ezt annyira nem tartanánk jó útnak: kérdés, hogy az ilyesmi meddig jópofa, és honnan árulja magát az ember. Az, hogy elbeszélgetünk valakivel, még oké, de nem tudom, mennyit érne ez meg bárkinek is: mi nem vagyunk olyan elérhetetlenek, össze lehet velünk futni az ABC-ben vagy bárhol.”

Nem elég szexi

Pataki Ági


Pataki Ági

Fotó: MTI

Ami a magyar filmeket illeti, Pataki Ági, az Üvegtigris-filmek egyik producere szerint hiába tűnik zseniálisnak az ötlet, ennyire kicsi piacon túlságosan kockázatos volna – még az Üvegtigrisnél is, pedig a sorozatnak köztudottan igen komoly és elkötelezett rajongótábora van. Pataki szerint alacsony költségvetésű kultfilmeknél talán működhetne a módszer, ott viszont épp a szélesebb tábor hiányzik.

Petrányi Viktória, Mundurczó Kornél filmjeinek producere is csak a kisebb filmeknél gondolná működőképesnek e rendszert, hiszen „hazai viszonyok között irreális azt az összeget összeszedni, ami egy nagyjátékfilmhez szükséges”. Ők amúgy egy a cégükhöz tartozó projektnél (egy főiskolás kisfilmnél) már próbálkoztak hasonló finanszírozással: ott, „amikor egy-kétszázezer forintról volt szó, működött. Körülbelül öt embertől jött össze a büdzsé. Ez esetben nyilván gesztusértéke volt annak, amit ajánlani tudtunk. Amíg nem te vagy a Bret Easton Ellis, amíg nem valami kifejezetten szexit csinálsz, nem olyan nagy kaland, ha meghívnak a forgatásra.”

Pusztai Ferenc (ő volt például A nyomozó és a Pál Adrienn producere) is csak megerősíteni tudta ezeket az állításokat; ő is úgy látja, Magyarországon „nincs az az elvakult rajongó, aki akár ezer eurót adna azért, hogy a kedvenc színészét újra láthassa a vásznon”. Mindemellett rámutatott egy másik nehezen megoldható nehézségre is: „Jogi probléma is van ezzel: lehet, hogy lesz 13 ezer jogtulajdonosa a filmnek? A rendszer kezelése, a szerződések megírása, a szervezés, a bevétel jogdíjak szerinti elosztása és a többi – mindez többe kerülne, mint amennyi összejönne a filmre.”

A magyar filmgyártásban egyelőre tehát marad a pályázás a Filmalaphoz és a külföldi forrásokhoz, a szponzorok felkutatása, és − amiben immár évtizedek óta osztoznak filmeseink – a vágyakozás arra a közönségre, amelyik végre ismét szívügyének tekinti majd a magyar filmeket.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.