Lapjárás (´96. november)

  • Bori Erzsébet
  • 1996. december 5.

Zene

Folyóiratra is igaz, hogy a kicsi - szép. A nagy meg még szebb. Ha végigpörgetünk néhány

szemrevaló

kulturális lapot, mondjuk a képzőművészettel foglalkozó Balkont és Új Művészetet, a filmes-fotós Szellemképet vagy a legújabbak közül a kortárs előadó-művészet negyedéves szemléjét, a Fényfüggönyt, mindjárt érzékeljük a méretek jelentőségét.

A régi Művészetből zsugorítással nyert (átmentett) Új Művészet megtartotta színes oldalait, de a szűkös, alig negyedrétnyi játéktéren a tervezőszerkesztőnek (Beniczky Péter) egyfelől meg van kötve keze-lába, másfelől oldalról oldalra be kell vetnie minden kreativitását, hogy kitalálja a helyes arányt, midőn a tér még nem túlzsúfolt, de a kép nagysága sem megy a kritikus méret alá, melyen már kivehetetlenek a részletek. A novemberi számban több éles hangú vitairat is olvasható, melyből kiderül, hogy a képzőművészet sem az az áhítatot sugárzó szentély, aminek a múzeumi teremőrök képzelik. Somogyi Győző "arcképcsarnokának" megcsonkításán háborog Basics Beatrix, a kiállítás rendezője, mellette olvashatjuk a művész levelét a cenzorhoz. Mravik Lászlót, a felső-itáliai quattrocento szelíd kutatóját egészen a pamflet műfajáig ragadta az indulat. Mindjárt megértjük tehetetlen dühét, ha végigkövetjük vele az elrabolt magyar műkincsek visszaszerzéséért indított szerteágazó, és végül - nagyon úgy néz ki - sehová sem vivő utat. Az előbb német, majd szovjet (vagy egyből szovjet) kézre került tárgyak egy részét távozás előtt elpusztították (porrá törték, felégették, beolvasztották), más részét a Szovjetunióba hurcolták, és hiába a nemzetközi szerződések és aláírt egyezmények, sehogysem akaródzik visszaszolgáltatni őket. Tárgyalási pozíciónk szinte reménytelen: az oroszok úgy reagálnak, mint annak idején Molotov az ENSZ-ben, mi viszont elkövettük azt a hibát, hogy "utolsó csatlósként" nem raboltunk ezt-azt, amire most becserélhetnénk a magunk műkincseit. Hacsak nem azokra a magyar zsidóktól származó értékekre (korabeli helyesírással: zsidóvagyon), amelyek visszaadásában éppolyan fürge és készséges a magyar állam, akár velünk szemben az oroszok.

A Puskin Múzeum igazgatója,

Antonova asszony

úgy okoskodik, hogy a műkincsek egy részét a burzsuj zsidók önként és dalolva adták át (el) a németeknek - cserébe az életükért, ezek tehát jogos hadi zsákmányként kerültek a Szovjetunióba; nemrég kiállítást is rendeztek belőlük Kétszer megmentve címmel. Az egyetlen "pozitív" fejlemény, hogy a raktárak mélyéből némely tárgyat felvettek a Puskin Múzeum anyagába, belépti díj ellenében akár még jogos tulajdonosa is megtekintheti.

Antonova asszony visszajátszik a legújabb Balkonban (96/9) is, egy szintúgy kriminális történet mellékszereplőjeként. Az orosz és német illetőségű szerzők ezúttal nem eltűnt, hanem feltűnt műtárgyak után nyomoznak Az orosz avantgárd elárulása című írásukban. A piacot elárasztó, több mint kétes eredetű alkotások száma lassan meghaladja az eredetiekét. Az orosz avantgárd hamisítása népszerű és jövedelmező ágazattá vált a szakmában: a korszak feldolgozatlansága éppúgy a hamisítók kezére játszik, mint a művészek hosszú üldöztetése, amely jó magyarázattal szolgál a pedigré hiányára. A vélt hamisítványok tulajdonosai, legyenek azok magángyűjtők, galériások vagy a nagy múzeumok vezetői, futnak a pénzük után, és tudni sem akarnak arról, hogy mijük van. S amíg fennáll az átverők és átvertek e szép összeesküvése, addig semmi remény a tisztázásra.

A ´89-ben egyszerre kitört sajtószabadságban számtalan új lap született és szűnt is meg semmi idő alatt, annyi nyomot sem hagyva maga után, mint egy köteles példány vagy ISSN-szám. Lesz dolga a korszak sajtótörténészének. A Szellemkép, a független filmesek és videósok lapja viszont

már hetedik éve

tartja magát, jó fotókat szokott közölni. A kolofon nem árulja el, alkalmi vevőként nekem sem sikerült kiderítenem, milyen időközönként jelenik meg, talán negyedéves. A Szellemkép hátterében működik egy fotós és filmes szabadiskola, talán innen a lap üdítően önképzőköri jellege, enyhén belterjes illata. Azért mindig találni benne cikkeket, amelyeket nem magukról írtak maguknak. A 96/2. számban ilyen Muhi Klára interjúja Zsigmond Vilmossal, aki az idegenbe szakadt mozgóképesek világtalálkozóján járt legutóbb az óhazában. Az 56-os emigráns operatőr imponáló filmográfiával dicsekedhet, Altman, Spielberg, Cimino vagy De Palma mestereknél állt a kamera mögé - a Harmadik típusú találkozások még az Oscart is meghozta neki. Miltényi Tibor írása Szilágyi Lenkéről már határeset, ködös mondatok váltakoznak benne találó észrevételekkel. A lényeg azonban nem lehet vitás: Szilágyi ritka jó fotós, boldog az a lap, amelynek dolgozik. (Fű alatt megjegyzem, hogy a többiek sem lehetnek nagyon boldogtalanok; bár a magyar sajtófotók többségének se íze, se bűze, s ezen nem segít sem az iskolás trükközés, sem a művészkedés - ám a szerkesztők ezt nem látszanak észrevenni.)

A Szellemképben jó még a levegős tördelés. Ez az, ami helyenként úgy hiányzik a Fényfüggöny barokkosan zsúfolt oldalairól. A Fényfüggöny igazából

három folyóirat

kumulációja, a főcímadó színházi rész után jön a képzőművészeti, filmes és performeres Frontvonal, végül a kortárs zenei Fehér zaj. Ez utóbbi - legalábbis itt, az őszi számban - maga a tökéletes belterj: a szerkesztő kedvenc irányzatáról - szabad improvizációs zene - írt, rendelt vagy fordíttatott írást, míg ellenben a lemezkritika saját zenekarának CD-it méltatja. Ezek után legalábbis meglepő, hogy a rovat mégsem érdektelen. Bár meg sem közelíti a színházi rész tágasságát, amelyben külföldi és hazai produkciókról egyaránt olvashatunk. Kékesi Kun Árpád példás ismertetést ad Robert Wilson legújabb előadásáról, a Persephonéról; leírása nyomán az is jó képet kap a darabról, aki sose látta még a legendás amerikai rendezéseit. Csontos Erika Nagy ("Szkipe") Józseffel csinált interjút, és kritikát is ír a Jel Színház új bemutatójáról (Kommentárok Habakukhoz). Végig élveztem Lajos Sándor írását a kaposvári Tom Paine-ről. A darab hőse, idézek: "a Danton-Petőfi-Che Guevara-vonalba illő hivatásos forradalmár, főállású szikra (kiemelés tőlem), aki az eszméket szállítja a rebellióhoz..." Lajos Sándortól való az az ismertető is, amely a nyáron Budapesten tartott bábfesztiválról szól, míg Abody Rita egy albán társulat zsámbéki vendégjátékáról ír nagy beleérzéssel. A Frontvonal szekcióban Szkárosi Endre közöl igen jó kritikát a kultuszfilmgyanús Trainspottingról.

A lapcsinálás - jó esetben - számról számra kiújuló harc a betűhívek és a dizájnerek között. Előbbieknek a szöveg az istenük, akkor örülnek, ha egységnyi helyre minél több betűt zsúfolhatnak össze, míg a tervezőszerkesztő köp a tartalomra, ő csak pofás oldalakat szeretne látni, mindenféle tipográfiai blikkfanggal, sok illusztrációval. (Sarkítok, persze.) Aztán valahogy kiegyeznek. A végeredmény a Fényfüggöny esetében majdnem tökéletes, sok jó írás, ritka szép küllem (tervező: Zalán Klára). Csak az olvasó nézi ki a szemét a pici, szürke betűk tengerén. De ne panaszkodjunk: végül is az a fontos, hogy van min jártatni a szemünket.

Bori Erzsébet

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.