Négykezes küldetés (Deep Forest a Körcsarnokban)

  • 1996. december 5.

Zene

Tételezzük fel, a francia Deep Forestet alkotó Michel Sanchez és Eric Mouquet rendelkezik az alapvető világzenei tájékozottsággal. Michelről legalábbis az olvasható, hogy konzervatóriumi tanulmányai során jelentékeny népzenei gyűjteményre tett szert, még ha utóbb a dzsessznél, klasszikus zenénél ragadt is. Ericnek valamicskével kevesebb bizalmat szavaznék, ő a progresszív rockon és dzsesszen keresztül jutott el aktuális megszállottsága house-áig. 1991-ben még alkalmi munkák kötötték össze őket, majd (Michel gyűjteményéből) egy Salamon-szigetbéli dal new age-változatában teljes mellszélességben megjelent előttük a négykezes küldetés. Megismétlem: 1991. Nagyjából tizenöt évvel jártunk azután, hogy a nem túl távoli Németországban a Dissidenten komputerizált etnozenét adott elő, Peter Gabriel és Paul Simon úttörőjeként, bár ez csak érintőlegesen tartozik ide. Mindazonáltal ha a Deep Forest valóban rendelkezik az alapvető világzenei tájékozottsággal, akkor nagyon rossz lehet neki. Mert időnként csak-csak derengeni kezd, hogy a produkciójából kifelejtődött az eredetiség, az pedig, hogy az utánlövés mekkorát durran a piacon, az mégsem tétel.

Tételezzük fel, a francia Deep Forestet alkotó Michel Sanchez és Eric Mouquet rendelkezik az alapvető világzenei tájékozottsággal. Michelről legalábbis az olvasható, hogy konzervatóriumi tanulmányai során jelentékeny népzenei gyűjteményre tett szert, még ha utóbb a dzsessznél, klasszikus zenénél ragadt is. Ericnek valamicskével kevesebb bizalmat szavaznék, ő a progresszív rockon és dzsesszen keresztül jutott el aktuális megszállottsága house-áig. 1991-ben még alkalmi munkák kötötték össze őket, majd (Michel gyűjteményéből) egy Salamon-szigetbéli dal new age-változatában teljes mellszélességben megjelent előttük a négykezes küldetés. Megismétlem: 1991. Nagyjából tizenöt évvel jártunk azután, hogy a nem túl távoli Németországban a Dissidenten komputerizált etnozenét adott elő, Peter Gabriel és Paul Simon úttörőjeként, bár ez csak érintőlegesen tartozik ide. Mindazonáltal ha a Deep Forest valóban rendelkezik az alapvető világzenei tájékozottsággal, akkor nagyon rossz lehet neki. Mert időnként csak-csak derengeni kezd, hogy a produkciójából kifelejtődött az eredetiség, az pedig, hogy az utánlövés mekkorát durran a piacon, az mégsem tétel.

Íródjék a Deep Forest mentségére: elég´ siralmas időket élünk. Bármily ártatlanul bontakozott ki a world music mozgalom, mára kőkeményen kommercializálódott. Nincs olyan (multinacionális kiadóhoz tartozó) afrikai sztár, aki fennakadna a fehér hallójáratokon: él tompulva, nyers puhulva - a hagyomány és a korszerűség egymás nyakába borult, már ahogy eufemizálni szokás. Jellemző: a Deep Forest által is nagyra tartott Youssou N´ Dour, miközben a Sonynál afropopularizálódik, a német független Networknél őrzi az autentikust. Csak hát az a helyzet, hogy míg Baaba Maal, Mory Kante, Salif Keita, Oumou Sangaré s a többi így is zseniális, addig a Deep Forest mindössze azokkal a jegyekkel rendelkezik, amelyekkel Grammy nyerhető: a problémamentes hullámlovasság szórakoztató szakosztályába való.

Az első album Dél-Afrikából, a második Kelet-Európából szippantotta ki a fő fogást; ráharapott Ausztrália, Japán és az USA, még David Byrne és Peter Gabriel is elérzékenyült. Ilyenkor következik a világ körüli turné, tiszta sor. Tizenkét tagú nemzetközi társulattal, hadd szóljon.

A Deep Forest lemezeit én nem nagyon, csak átlagosan rossznak tartom, súlytalan és érdektelen dolgok, de bumm. Nekem, ha szabad így mondani, inkább etikai természetű aggályaim vannak ezzel a muzsikával, erre pakoltak rá a Körcsarnokban egy kamionnyival. Hiába jött össze szépen Mexikóból, Kubából, Bulgáriából, Szenegálból, innen-onnan a társulat, szemernyivel sem vált élőbbé, hitelesebbé az előadás. A tovább erősített szintetizátorfrontot körbevették ütősökkel, bőgőssel, vokalistákkal: kész. Jól ütöttek, szépen énekeltek természetesen, de a Deep Forest global technója van olyan erőszakos, hogy ne engedjen oldani a szellemtelenségén. Ha sikerült volna megszabadulni Micheltől és Erictől, egészen vállalható lett volna a csapat.

Így azonban ez a zene, ez a koncert a lényeget pusztította ki a folkzenéből: a tisztaságát, a nemességét, a természetességét, a szépségét. Aztán adott neki dizsit, technót, dzsesszrockot és reflektorokat, ne szomorkodjék szegény.

Telt ház volt a Körcsarnokban, feneketlen siker. A végére Sebestyén Márta is előkerült, special guest. "Még soha nem volt ekkora zenekarom" - örvendezett, s ez végül is tény. Amúgy pedig, én azt hiszem, ő is pontosan tudja, hogy.

Marton László Távolodó

Körcsarnok, november 29.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.