lemez - BLIND MYSELF: BUDAPEST, 7 FOK, ESÕ

  • Kovács Bálint
  • 2009. április 9.

Zene

A borítón a zenekar neve és a lemez címe mellett egy harmadik felirat is olvasható: Fővárosi Csatornázási Művek Rt.; a csatornafedél mögül kilátszanak Budapest ismert épületei. A Blind Myself kis túlzással épp attól az, ami, hogy a kiismerhetőséget hírből sem ismeri.
A borítón a zenekar neve és a lemez címe mellett egy harmadik felirat is olvasható: Fõvárosi Csatornázási Mûvek Rt.; a csatornafedél mögül kilátszanak Budapest ismert épületei. A Blind Myself kis túlzással épp attól az, ami, hogy a kiismerhetõséget hírbõl sem ismeri. Nincs is mit csodálkozni azon, hogy az Amerikát is megjárt extrém metálosok ezúttal teljes egészében magyar nyelvû lemezt készítettek olyan témákkal, mint Budapest pusztulása vagy épp a Pomogácsok eljövetele (no nem egészen a Lázár Ervin-féléké, hanem azoké, akik "metszenek maguknak az agyadból, hogy az legyél, aki igazából eddig is voltál").

A zenekar elsõ igazán nagy, és alighanem felülmúlhatatlan dobása, a Product Of Our Imagination után kiadott még két angol nyelvû lemezt, a Worst-Case Scenariót és az Ancient Scream Therapyt. Mindkettõ merõben eltért a Producttól, és ha egyformának nem is lehetett õket nevezni, azért képviseltek egy sajátos, felismerhetõ zenei világot. A Budapest... viszont újra olyan, mintha a Productot hallanánk: pontosabban, ha a 11 szám 36 percét összegyúrnánk egyetlen háromperces darabbá - na, az pont olyan lenne, mint valamelyik dal azon a korongon. Van ebben a fél órában minden: death metalosra vett riffek, az eddigi legdallamosabb vokál és számonként még vagy négy másik homlokegyenest eltérõ hangfekvés Tóth Gergõ énekestõl, heavy metal témák (na meg egy telitalálat Judas Priest-feldolgozás: ha Halfordék ma lennének fiatalok, pont ilyenre írnák a Painkillert), két lábgépes beindulások, alter rockos befordulások, miegyéb. Az IHM-es Pálinkás Tamás és Tóth Gergõ magyar szövegei pedig mûködnek - még az olyan hülyeségek is, mint a magyar nyelv leghosszabb szava (Megszentségteleníthetetlenségeskedéseitekért) köré írt rövid, és kezdésnek épp eléggé letaglózó dal; ínyencek pedig akár még Örkény-utalásokat is találhatnak bennük. Csak meg kell hallgatni vagy kéttucatszor.

Edge Records, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.