lemez - BLIND MYSELF: BUDAPEST, 7 FOK, ESÕ

  • Kovács Bálint
  • 2009. április 9.

Zene

A borítón a zenekar neve és a lemez címe mellett egy harmadik felirat is olvasható: Fővárosi Csatornázási Művek Rt.; a csatornafedél mögül kilátszanak Budapest ismert épületei. A Blind Myself kis túlzással épp attól az, ami, hogy a kiismerhetőséget hírből sem ismeri.
A borítón a zenekar neve és a lemez címe mellett egy harmadik felirat is olvasható: Fõvárosi Csatornázási Mûvek Rt.; a csatornafedél mögül kilátszanak Budapest ismert épületei. A Blind Myself kis túlzással épp attól az, ami, hogy a kiismerhetõséget hírbõl sem ismeri. Nincs is mit csodálkozni azon, hogy az Amerikát is megjárt extrém metálosok ezúttal teljes egészében magyar nyelvû lemezt készítettek olyan témákkal, mint Budapest pusztulása vagy épp a Pomogácsok eljövetele (no nem egészen a Lázár Ervin-féléké, hanem azoké, akik "metszenek maguknak az agyadból, hogy az legyél, aki igazából eddig is voltál").

A zenekar elsõ igazán nagy, és alighanem felülmúlhatatlan dobása, a Product Of Our Imagination után kiadott még két angol nyelvû lemezt, a Worst-Case Scenariót és az Ancient Scream Therapyt. Mindkettõ merõben eltért a Producttól, és ha egyformának nem is lehetett õket nevezni, azért képviseltek egy sajátos, felismerhetõ zenei világot. A Budapest... viszont újra olyan, mintha a Productot hallanánk: pontosabban, ha a 11 szám 36 percét összegyúrnánk egyetlen háromperces darabbá - na, az pont olyan lenne, mint valamelyik dal azon a korongon. Van ebben a fél órában minden: death metalosra vett riffek, az eddigi legdallamosabb vokál és számonként még vagy négy másik homlokegyenest eltérõ hangfekvés Tóth Gergõ énekestõl, heavy metal témák (na meg egy telitalálat Judas Priest-feldolgozás: ha Halfordék ma lennének fiatalok, pont ilyenre írnák a Painkillert), két lábgépes beindulások, alter rockos befordulások, miegyéb. Az IHM-es Pálinkás Tamás és Tóth Gergõ magyar szövegei pedig mûködnek - még az olyan hülyeségek is, mint a magyar nyelv leghosszabb szava (Megszentségteleníthetetlenségeskedéseitekért) köré írt rövid, és kezdésnek épp eléggé letaglózó dal; ínyencek pedig akár még Örkény-utalásokat is találhatnak bennük. Csak meg kell hallgatni vagy kéttucatszor.

Edge Records, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.