lemez - MR. SCRUFF: NINJA TUNA

  • - dunajcsik -
  • 2008. október 30.

Zene

Andy Carthy még a boldogult emlékezetű kilencvenes években kezdte később is mozgalmasan alakuló zenekészítői és lemezlovas-karrierjét. Első, cím nélküli (három éve Mrs.
Andy Carthy még a boldogult emlékezetû kilencvenes években kezdte késõbb is mozgalmasan alakuló zenekészítõi és lemezlovas-karrierjét. Elsõ, cím nélküli (három éve Mrs. Cruff néven újra kiadott) albuma 1997-ben jelent meg (alkalmasint ezt azóta sem múlta felül), 1999-re pedig elkészült a kedves, dünnyögõs jazzgroove partisláger, a Get A Move On, amely egész vonulatot indított el a tánczenében, s alighanem jelentõsen megdobta a régi dzsessz- és blueslemezekkel foglalkozó turkálók forgalmát. Az utóbbi fél évtized a lustálkodás jegyében telt, de idén véget is ért a semmittevés, elvégre Scruff egy egész albumnyi anyagot rakott össze Ninja Tuna címen - magától értetõdõ, hogy az új album címében és vizualitásában is tükrözi a bolond szerzõ tengeri életformák iránti mély érdeklõdését. A halak és más vízi lények azonban csak figyelmének egy részét foglalják le, amúgy a hiphop, a funk, a soul, a dzsessz, a house, a ravasz ritmikák, ügyes ütemváltások és a (vendég)vokalisták kreatív felhasználása jár a Carthy gyerek fejében, s ez meg is látszik az új albumon. Amúgy semmi különös: a zenék ügyesek, nagy mûgonddal készültek, a közremûködõ zenésztársak (a Quantictól Danny Breaksig) ugyanúgy berakták a közösbe a magukét, mint a vokalisták - az Alice Russell által elõvezetett Music Takes Me Up például valóságos gyógyír a megfáradt testre és lélekre. S amíg Carthy olyan laza tánczenéket bír szerezni, mint a Donkey Ride vagy a Hairy Bumpercress, addig bõven megbocsátjuk neki azt is, hogy a lemez vége felé kicsit már megfogynak az ötletek, a This Way címû darab pedig rettentõen nyálas.

Ninja Tune/Neon Music, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.