Lemez: A nagy ego szummája (Eminem: The Eminem Show)

  • Sz. T.
  • 2002. június 27.

Zene

Eminem már csak egy évre van attól az életkortól, a harminctól, amikor, mint mondja, "a belső tűz kialszik", s vitákat kavaró utazása végére ér, egyelőre azonban még teljes erővel perzsel, lángol, éget és belekap mindenbe, ami útjába kerül. Senki és semmi nem menekülhet előle - kivéve azt a két embert, akit tiszta szívből szeret: egyikük Dr. Dre, a fekete producer, akinek a segítségével fehér létére Amerika legsikeresebb rappere vált belőle, a másik hatéves kislánya, Hailie Jade, ennek az albumnak angyalian ártatlan ihletője és szereplője, akinek a láthatását végre bírósági határozat biztosítja Eminem számára. Rajtuk kívül gyakorlatilag az egész világ bekaphatja (és ezzel nagyon finoman utaltunk a szavajárására), a szövegeit mikroszkóppal vizsgáló politikusnejektől kezdve a saját apján és anyján keresztül (mondjuk úgy: elégedetlen a szülői teljesítményükkel) az exfeleségéig (megcsalta a ribanc).
Eminem már csak egy évre van attól az életkortól, a harminctól, amikor, mint mondja, "a belső tűz kialszik", s vitákat kavaró utazása végére ér, egyelőre azonban még teljes erővel perzsel, lángol, éget és belekap mindenbe, ami útjába kerül. Senki és semmi nem menekülhet előle - kivéve azt a két embert, akit tiszta szívből szeret: egyikük Dr. Dre, a fekete producer, akinek a segítségével fehér létére Amerika legsikeresebb rappere vált belőle, a másik hatéves kislánya, Hailie Jade, ennek az albumnak angyalian ártatlan ihletője és szereplője, akinek a láthatását végre bírósági határozat biztosítja Eminem számára. Rajtuk kívül gyakorlatilag az egész világ bekaphatja (és ezzel nagyon finoman utaltunk a szavajárására), a szövegeit mikroszkóppal vizsgáló politikusnejektől kezdve a saját apján és anyján keresztül (mondjuk úgy: elégedetlen a szülői teljesítményükkel) az exfeleségéig (megcsalta a ribanc).

Nincs mese, meg kell tanulni angolul ahhoz, hogy az ember ne csak bambán memorizálja a refrénjeit ennek az egyszerű ritmusra és hatásos, de szintén nem túlbonyolított hangszerelésre épített, szenvedélyes szövegáradatnak, különben halvány sejtelmünk sem lesz arról, hogy mitől lett ebből a hidrogénezett hajú kölyökből az, aki. A maga részéről Eminem (és kiadója) segíti a nyelvleckét, a legutolsó fuck you!-ig ott sorjáznak a szövegek a füzetkében. Így sem könnyű követni, de kizárólag hallás után kifejezetten nehéz. Ám ha az ember veszi a fáradságot, akkor kénytelen arra kilyukadni, hogy a pasas (vagy akit alakít) talán közveszélyes idióta, de mocskos szájával és a korábbiaktól eltérően e lemezre nem jellemző homofób megnyilvánulásaival együtt is nagyon tehetséges. És persze semmiképp nem kiskorúaknak való, ő maga is kimondja, nem engedné, hogy a kislánya ezt hallgassa. (Na melyik számban? Épp abban, amelyiknek a refrénjében Hailie oly ennivalóan mondja: "Asszem, a papám megőrült.") Leginkább önmagáról dumál, de közben kívülről is látja és láttatja saját magát meg a bizniszt, amiben működik, s a hatást, amit a fehér Amerikára gyakorol. És persze nincs híján ravaszságnak (vagy jó ügyvédi tanácsoknak) sem, erre utal az, ahogy egy-egy sorral relativizálja, idézőjelbe teszi mindazt, amiről előtte perceken át gyújtó hangon szövegelt. Vedd komolyan, ha akarod, de nem feltétlenül szükséges. Duplafenekű bőröndben hordja a holmiját, és minőségi árut kínál. Lehet azonosulni vele, lehet undorodni tőle, sőt akár tisztelni is azért, ahogy önmagát direktbe vagy önironikusan, de kiteszi a placcra. Ultra egotrip.

Sz. T.

Interscope/Aftermath/UMG, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.