Abból, hogy Etiópiát ötven évig a raszták névadója, Ras Tafari - ismertebb nevén Hailé Szelasszié - uralta, már eleve azt hihetnénk, hogy a reggae etióp gyökerű. És most itt ez a zenekar, Abyssinia Infinite a neve, jobbára Amerikába szakadt etiópok a tagjai, a lemezük pedig a Zion Roots címet kapta, azon raszta hit szellemében, amely az ígéret földjét Etiópiával azonosította. Úgyhogy itt az idő leszögeznünk mindenekelőtt: a Zion Roots távolról sem reggae-album. Ras Tafarinak ugyan még tartozunk egy körrel: azután kényszerült száműzetésbe az etióp művészvilág, hogy 1974-ben megfosztották a hatalmától, majd tizenhét évig katonai diktatúra uralkodott. Gigit, az Abyssinia Infinite kulcsfiguráját is ekkor "mentették át" a szülei egy kenyai amerikai egyetemre, ahonnan aztán már egyenes útja volt.
New Yorkban az a Chris Blackwell szerződtette, aki Bob Marleyt futtatta be korábban, de ne essék félreértés: a 2001-es Gigi sem reggae-album. Blackwell ötlete volt továbbá, hogy Bill Laswell legyen a producer-hangszerelő, ami nem kevés kockázatot jelent, de hál' isten nem támadt baj. A Gigin - még ha a gyanús "Electric Ethiopia" szlogennel hirdették is - szerencsére nem fogott ki a technó, valójában egy kimondottan kellemes soulos-dzsesszes-afrós fúzió kerekedett belőle, olyan hírességek közreműködésével, mint Herbie Hancock, Pharoah Sanders vagy Wayne Shorter. Ennyit a múltról, a társasági rovat kedvéért még megemlíthetjük ugyan, hogy Gigi és Laswell összeházasodott.
Hogy a Gigit miért váltotta fel az Abyssinia Infinite név (Featuring Ejigayehu "Gigi" Shibabaw), ha továbbra is ő a lelke, és ő írja a dalait is (a többi meg tradicionális), azt nem tudom, én nem kavartam volna bele. Hátrány mindenesetre nem származott belőle: a Zion Roots megjelenése után rögtön rátapadtak a szaklapok, és ma már az is elmondható, hogy 2003 egyik legsikeresebb afrikai lemezeként végezte - a nemzetközi rádiós listán például 1040 nevezettből a 14. helyen. Ez azért is feltűnő, mert a Zion Roots nehezebben emészthető, mint a Gigi volt, legalábbis töményebbek, sűrűbbek s valahogy spirituálisabbak a gyökerei, ami persze nem azt jelenti, hogy épp ilyen a hardcore etióp népzene, hanem azt, hogy Gigi kortárs szerzőként - és a nyugati hangszerek eszköztárával - is mélyen tradicionális szellemű etióp albumot tudott teremteni.
Marton László Távolodó
Network/Fonó, 2003