Koncert

Loom

  • B. I.
  • 2012. október 12.

Zene

Múlt szombat este mindenki azt kapta, amit megérdemelt: a közönség a várakozásait abszolút kielégítő több mint kétórás előadást, a zenészek az ováció mellett a hallgatóság jól érzékelhető szeretetét is. A legendás nyugat-berlini elektronikus zenekar, a Tangerine Dream két egykori tagjából - a TD-alapító Edgar Froese fiából, Jerome-ból és Johannes Schmoellingből -, valamint a producer-remixer Robert Watersből alakult Loom hangzásvilága leginkább a TD második nagy, 80-as évekbeli időszakára hajaz - amely periódusnak éppen Schmoelling volt az egyik kulcsfigurája. Az ifjabb Froese és Schmoelling közötti szorosabb együttműködés bő másfél éve vált valósággá; a Loom két budapesti koncertje még csak a zenekar második nagy fellépése volt.

A műsor nem is igen tért el a tavalyi debütálásétól (az eindhoveni előadás anyagát dupla CD őrzi az utókornak): az említett TD-periódus, Jerome és Schmoelling szólólemezeinek a darabjai, valamint néhány közös szerzemény hangzott el. A TD zenei innovációját mi sem mutatja jobban annál, hogy mindez ma is igen frissnek tűnt - és aligha csak az esetenkénti keményebb alapok miatt. Vagyis bár a produkció részben a hagyomány előtti tisztelgés volt, szimpla nosztalgiának semmiképpen nem nevezhető. (Nem mintha azzal bármi baj lenne; példa rá a TD egyik régebbi körútját fölelevenítő filmfelvétel, amely a hajdani nagy sláger, a White Eagle alatt futott a kivetítőn.) Nem tudom, hogy a pénteki állókoncert milyen volt; az viszont biztos, hogy ülve, nyugiban hallgatva - és szombaton erre volt lehetőség - ez a zene igazi élmény: kiragad térből és időből is.

Mindenképpen megemlékeznénk a Loomot felvezető Tangram-projektről is. A zenéjében többek között a Brian Eno-i ambient és az e-zene berlini változatát variáló Fabók Péter munkáit fellépése alapján nyugodt lelkiismerettel ajánljuk ezen irányzatok kedvelőinek - különösen a zenei motívumokat lassan egymásra építő, hosszabb lélegzetű darabokat.

A38, szeptember 29.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.