Koncert

Loom

  • B. I.
  • 2012. október 12.

Zene

Múlt szombat este mindenki azt kapta, amit megérdemelt: a közönség a várakozásait abszolút kielégítő több mint kétórás előadást, a zenészek az ováció mellett a hallgatóság jól érzékelhető szeretetét is. A legendás nyugat-berlini elektronikus zenekar, a Tangerine Dream két egykori tagjából - a TD-alapító Edgar Froese fiából, Jerome-ból és Johannes Schmoellingből -, valamint a producer-remixer Robert Watersből alakult Loom hangzásvilága leginkább a TD második nagy, 80-as évekbeli időszakára hajaz - amely periódusnak éppen Schmoelling volt az egyik kulcsfigurája. Az ifjabb Froese és Schmoelling közötti szorosabb együttműködés bő másfél éve vált valósággá; a Loom két budapesti koncertje még csak a zenekar második nagy fellépése volt.

A műsor nem is igen tért el a tavalyi debütálásétól (az eindhoveni előadás anyagát dupla CD őrzi az utókornak): az említett TD-periódus, Jerome és Schmoelling szólólemezeinek a darabjai, valamint néhány közös szerzemény hangzott el. A TD zenei innovációját mi sem mutatja jobban annál, hogy mindez ma is igen frissnek tűnt - és aligha csak az esetenkénti keményebb alapok miatt. Vagyis bár a produkció részben a hagyomány előtti tisztelgés volt, szimpla nosztalgiának semmiképpen nem nevezhető. (Nem mintha azzal bármi baj lenne; példa rá a TD egyik régebbi körútját fölelevenítő filmfelvétel, amely a hajdani nagy sláger, a White Eagle alatt futott a kivetítőn.) Nem tudom, hogy a pénteki állókoncert milyen volt; az viszont biztos, hogy ülve, nyugiban hallgatva - és szombaton erre volt lehetőség - ez a zene igazi élmény: kiragad térből és időből is.

Mindenképpen megemlékeznénk a Loomot felvezető Tangram-projektről is. A zenéjében többek között a Brian Eno-i ambient és az e-zene berlini változatát variáló Fabók Péter munkáit fellépése alapján nyugodt lelkiismerettel ajánljuk ezen irányzatok kedvelőinek - különösen a zenei motívumokat lassan egymásra építő, hosszabb lélegzetű darabokat.

A38, szeptember 29.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."