Koncert

Loom

  • B. I.
  • 2012. október 12.

Zene

Múlt szombat este mindenki azt kapta, amit megérdemelt: a közönség a várakozásait abszolút kielégítő több mint kétórás előadást, a zenészek az ováció mellett a hallgatóság jól érzékelhető szeretetét is. A legendás nyugat-berlini elektronikus zenekar, a Tangerine Dream két egykori tagjából - a TD-alapító Edgar Froese fiából, Jerome-ból és Johannes Schmoellingből -, valamint a producer-remixer Robert Watersből alakult Loom hangzásvilága leginkább a TD második nagy, 80-as évekbeli időszakára hajaz - amely periódusnak éppen Schmoelling volt az egyik kulcsfigurája. Az ifjabb Froese és Schmoelling közötti szorosabb együttműködés bő másfél éve vált valósággá; a Loom két budapesti koncertje még csak a zenekar második nagy fellépése volt.

A műsor nem is igen tért el a tavalyi debütálásétól (az eindhoveni előadás anyagát dupla CD őrzi az utókornak): az említett TD-periódus, Jerome és Schmoelling szólólemezeinek a darabjai, valamint néhány közös szerzemény hangzott el. A TD zenei innovációját mi sem mutatja jobban annál, hogy mindez ma is igen frissnek tűnt - és aligha csak az esetenkénti keményebb alapok miatt. Vagyis bár a produkció részben a hagyomány előtti tisztelgés volt, szimpla nosztalgiának semmiképpen nem nevezhető. (Nem mintha azzal bármi baj lenne; példa rá a TD egyik régebbi körútját fölelevenítő filmfelvétel, amely a hajdani nagy sláger, a White Eagle alatt futott a kivetítőn.) Nem tudom, hogy a pénteki állókoncert milyen volt; az viszont biztos, hogy ülve, nyugiban hallgatva - és szombaton erre volt lehetőség - ez a zene igazi élmény: kiragad térből és időből is.

Mindenképpen megemlékeznénk a Loomot felvezető Tangram-projektről is. A zenéjében többek között a Brian Eno-i ambient és az e-zene berlini változatát variáló Fabók Péter munkáit fellépése alapján nyugodt lelkiismerettel ajánljuk ezen irányzatok kedvelőinek - különösen a zenei motívumokat lassan egymásra építő, hosszabb lélegzetű darabokat.

A38, szeptember 29.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.