Lemez

Szomorkák másnap

Dinosaur Jr.: I Bet On Sky

  • - greff -
  • 2012. október 11.

Zene

Minden zenekar visszatért, minden zenész látható, de szinte csak a Pixiesben volt annyi tartás, hogy megkímélje táborát a legyintésre késztető kambekk-lemezektől. A deresedő rockzenész délceg lehet a színpadon, de a stúdió már zord világ: a potméterek fecsegnek, a mikrofonok suttognak, és mindegyik csak annyit mond, hogy széjjelfacsart zenekarát okkal eresztette szélnek még a daliás időkben. Mert a hegyek alján veszik fel a fonalat a bandák, ott, ahol a fáradt kezekből aláhullott egykor, és félnek már a magastól, a hidegtől, a fénytől és a széltől.


Kivéve a Swanst. Vagy a Redd Krosst. Vagy a Dinosaur Jr.-t, amely 2005 óta már két kiváló lemezen is végigzúzott (a 2007-es Beyondról itt, a 2009-es Farmról pedig itt olvasható lelkes kritikánk) egykedvű énekdallamokkal gátlásosnak álcázott diadalmas dübörgéseivel. És most megáll, és fejet hajtva elmereng. A torzított harsogás helyét finoman túlvezérelt hangok veszik át, s míg jobbról az analóg billentyűk lépnek be, balról a lassú középtempók. A Dinosaur Jr. aktuális szomorkái olyanok, mintha Neil Young a 80-as években a koszos és független SST-nek gyártott volna le egy nekik való lemezt a középszerű Geffen-albumok helyett. De a másnapos hangulatban fürdőző I Bet On Sky mégsem tud a Dinosaur Jr. On The Beach-e lenni. A kezdetben egységesnek tűnő koncepciót hol Lou Barlow máskor is kilógó, de most aztán tökéletesen félrepozicionált indie-punk számai, hol meg egy-egy barátságos rutinrockdal zavarja meg. A See It On Your Side atomvihar előtti, óriásszólóval levezetett gyászballadája viszont tökéletes zárás – és bár megfelelne a célnak, talán nem az újabb búcsút jelzi.

Jagjaguwar/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.