Lemez

Szomorkák másnap

Dinosaur Jr.: I Bet On Sky

  • - greff -
  • 2012. október 11.

Zene

Minden zenekar visszatért, minden zenész látható, de szinte csak a Pixiesben volt annyi tartás, hogy megkímélje táborát a legyintésre késztető kambekk-lemezektől. A deresedő rockzenész délceg lehet a színpadon, de a stúdió már zord világ: a potméterek fecsegnek, a mikrofonok suttognak, és mindegyik csak annyit mond, hogy széjjelfacsart zenekarát okkal eresztette szélnek még a daliás időkben. Mert a hegyek alján veszik fel a fonalat a bandák, ott, ahol a fáradt kezekből aláhullott egykor, és félnek már a magastól, a hidegtől, a fénytől és a széltől.


Kivéve a Swanst. Vagy a Redd Krosst. Vagy a Dinosaur Jr.-t, amely 2005 óta már két kiváló lemezen is végigzúzott (a 2007-es Beyondról itt, a 2009-es Farmról pedig itt olvasható lelkes kritikánk) egykedvű énekdallamokkal gátlásosnak álcázott diadalmas dübörgéseivel. És most megáll, és fejet hajtva elmereng. A torzított harsogás helyét finoman túlvezérelt hangok veszik át, s míg jobbról az analóg billentyűk lépnek be, balról a lassú középtempók. A Dinosaur Jr. aktuális szomorkái olyanok, mintha Neil Young a 80-as években a koszos és független SST-nek gyártott volna le egy nekik való lemezt a középszerű Geffen-albumok helyett. De a másnapos hangulatban fürdőző I Bet On Sky mégsem tud a Dinosaur Jr. On The Beach-e lenni. A kezdetben egységesnek tűnő koncepciót hol Lou Barlow máskor is kilógó, de most aztán tökéletesen félrepozicionált indie-punk számai, hol meg egy-egy barátságos rutinrockdal zavarja meg. A See It On Your Side atomvihar előtti, óriásszólóval levezetett gyászballadája viszont tökéletes zárás – és bár megfelelne a célnak, talán nem az újabb búcsút jelzi.

Jagjaguwar/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”