Lemez

Lukács Miklós–Larry Grenadier–Eric Harland: Cimbalom Unlimited

Zene

Bár mind a három előadót kiírták a borítóra, ami valóban három híres zenész első kollaborációját rejti, azért itt Lukács Miklós egyedül bizonyítja be, hogy a cimbalom kifogyhatatlan és káprázatos hangszer az ő keze alatt. Klasszikus cimbalomművész- diplomával a zsebében, génjeiben több generáció zenéjével world music énekeseink színe-javával és generációjának szinte minden valamirevaló improvizáló muzsikusával zenélt, saját kvintettet is alakított. Eötvös Péter és más zeneszerzők műveiben a neki ajánlott szólók interpretátora, majd megszervezte a Cimbiózist saját szerzeményei előadására. Az új lemezen hallható együttműködés a két amerikai világsztárral akkor vált realitássá, amikor Lukács Charles Lloyd szvitjének lett a szólistája – már az első próbákon megvolt a bőgőssel és a dobossal az összhang. Lukács talán egy kicsit egyetemesebben játszik itt, mint a Cimbiózisban, alig hallok utalást a cigány zenére vagy az autentikus roma ritmusokra, annál többet a jazz váratlanságából, impulzivitásából, és érzem a jazzben döntő, szuperközeli fókuszra állított empátiát a zenésztársak iránt. A hangulati impulzusok tőle indulnak, mint például a még a hallgatónak is nyaktörő Harmadik felvonásban (a címeket lefordítottam), ahol Grenadier juttat bennünket egy kis szusszanáshoz. Cimbalmon szólal meg a szívet tépő Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország-motívum, amelyet Bartók a Concertóban tett olyan emblematikussá – itt viszont Harland dobolásával megint új jelentést kap, különösen, hogy Lukács a Pávatánc című témájába szőtte bele. Közvetlen népdalfeldolgozással is találkozunk, mint a Hajnali dal. A népzenei inspirációk, mint Lukács eddigi együtteseiben, most sem korlátozódnak a Kárpát-medenceiekre, perzsa és indiai utalások is megfogalmazódnak. Végtelen változatosság nyílik a két verő nyomán azon a pár, a kereten összevissza rögzített húron.

BMC Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.