Lemez

Lukács Miklós–Larry Grenadier–Eric Harland: Cimbalom Unlimited

Zene

Bár mind a három előadót kiírták a borítóra, ami valóban három híres zenész első kollaborációját rejti, azért itt Lukács Miklós egyedül bizonyítja be, hogy a cimbalom kifogyhatatlan és káprázatos hangszer az ő keze alatt. Klasszikus cimbalomművész- diplomával a zsebében, génjeiben több generáció zenéjével world music énekeseink színe-javával és generációjának szinte minden valamirevaló improvizáló muzsikusával zenélt, saját kvintettet is alakított. Eötvös Péter és más zeneszerzők műveiben a neki ajánlott szólók interpretátora, majd megszervezte a Cimbiózist saját szerzeményei előadására. Az új lemezen hallható együttműködés a két amerikai világsztárral akkor vált realitássá, amikor Lukács Charles Lloyd szvitjének lett a szólistája – már az első próbákon megvolt a bőgőssel és a dobossal az összhang. Lukács talán egy kicsit egyetemesebben játszik itt, mint a Cimbiózisban, alig hallok utalást a cigány zenére vagy az autentikus roma ritmusokra, annál többet a jazz váratlanságából, impulzivitásából, és érzem a jazzben döntő, szuperközeli fókuszra állított empátiát a zenésztársak iránt. A hangulati impulzusok tőle indulnak, mint például a még a hallgatónak is nyaktörő Harmadik felvonásban (a címeket lefordítottam), ahol Grenadier juttat bennünket egy kis szusszanáshoz. Cimbalmon szólal meg a szívet tépő Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország-motívum, amelyet Bartók a Concertóban tett olyan emblematikussá – itt viszont Harland dobolásával megint új jelentést kap, különösen, hogy Lukács a Pávatánc című témájába szőtte bele. Közvetlen népdalfeldolgozással is találkozunk, mint a Hajnali dal. A népzenei inspirációk, mint Lukács eddigi együtteseiben, most sem korlátozódnak a Kárpát-medenceiekre, perzsa és indiai utalások is megfogalmazódnak. Végtelen változatosság nyílik a két verő nyomán azon a pár, a kereten összevissza rögzített húron.

BMC Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.