Lemez

Lukács Miklós–Larry Grenadier–Eric Harland: Cimbalom Unlimited

Zene

Bár mind a három előadót kiírták a borítóra, ami valóban három híres zenész első kollaborációját rejti, azért itt Lukács Miklós egyedül bizonyítja be, hogy a cimbalom kifogyhatatlan és káprázatos hangszer az ő keze alatt. Klasszikus cimbalomművész- diplomával a zsebében, génjeiben több generáció zenéjével world music énekeseink színe-javával és generációjának szinte minden valamirevaló improvizáló muzsikusával zenélt, saját kvintettet is alakított. Eötvös Péter és más zeneszerzők műveiben a neki ajánlott szólók interpretátora, majd megszervezte a Cimbiózist saját szerzeményei előadására. Az új lemezen hallható együttműködés a két amerikai világsztárral akkor vált realitássá, amikor Lukács Charles Lloyd szvitjének lett a szólistája – már az első próbákon megvolt a bőgőssel és a dobossal az összhang. Lukács talán egy kicsit egyetemesebben játszik itt, mint a Cimbiózisban, alig hallok utalást a cigány zenére vagy az autentikus roma ritmusokra, annál többet a jazz váratlanságából, impulzivitásából, és érzem a jazzben döntő, szuperközeli fókuszra állított empátiát a zenésztársak iránt. A hangulati impulzusok tőle indulnak, mint például a még a hallgatónak is nyaktörő Harmadik felvonásban (a címeket lefordítottam), ahol Grenadier juttat bennünket egy kis szusszanáshoz. Cimbalmon szólal meg a szívet tépő Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország-motívum, amelyet Bartók a Concertóban tett olyan emblematikussá – itt viszont Harland dobolásával megint új jelentést kap, különösen, hogy Lukács a Pávatánc című témájába szőtte bele. Közvetlen népdalfeldolgozással is találkozunk, mint a Hajnali dal. A népzenei inspirációk, mint Lukács eddigi együtteseiben, most sem korlátozódnak a Kárpát-medenceiekre, perzsa és indiai utalások is megfogalmazódnak. Végtelen változatosság nyílik a két verő nyomán azon a pár, a kereten összevissza rögzített húron.

BMC Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.