lemez

Mastodon: Once More ’Round The Sun

  • - vincze -
  • 2014. szeptember 28.

Zene

Az atlantai társaság eddig az a zenekar volt, amely az első két, túlzás nélkül zseniálisnak mondható lemezén (Remission, Leviathan) olyan egyedi és magával ragadó formába öntötte a zajos-kao­tikus nagy elődök – például a Melvins és a Neurosis –, valamint a Thin Lizzyhez hasonló, klasszikus hard rock zenekarok munkásságát, hogy azonnal megszerettette magát minden új hangra vágyó zenerajongóval.

Később aztán jött a leszálló ág: a Blood Mountain még szódával elment, a terjengős dalszerkezetekkel és a tiszta énekdallamokkal keservesen, de hiábavalóan próbálkozó zenészek miatt jószerivel élvezhetetlenre sikerült Crack The Skye viszont maga volt a mélypont.

A legutóbbi The Hunter már összeszedettebbnek tűnt, de arra azért nem gondoltam, hogy a Mastodon ilyen jó lemezzel tér vissza. Az új anyag ugyan nem tér le a Crack The Skye/Hunter fémjelezte útról, úgyhogy a Remission vadulását továbbra se keressük, viszont az említett két lemezzel ellentétben most egyrészt sikerült igazán jó és kerek dalokat írniuk Troy Sanderséknek – a kettes The Motherload refrénje rögtön világverőre sikerült –, másrészt pedig az énekesként is szereplő zenekartagok, vagyis Sanders, Brent Hinds gitáros és Bränn Dailor dobos is megtalálták a saját hangjukat. A Hunter egydimenziós kántálásának nyoma sincs: épp jó érzékkel pakolták bele a ragadós dallamokat az egyébként kicsit kevésbé összetett, de így is izgalmas és nem könnyen megunható dalokba. Egy ideális világban a Crack The Skye helyett ez a lemez jött volna ki, de talán így sincs késő ahhoz, hogy helyreállítsa a Mastodon renoméját.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.