lemez

Mastodon: Once More ’Round The Sun

  • - vincze -
  • 2014. szeptember 28.

Zene

Az atlantai társaság eddig az a zenekar volt, amely az első két, túlzás nélkül zseniálisnak mondható lemezén (Remission, Leviathan) olyan egyedi és magával ragadó formába öntötte a zajos-kao­tikus nagy elődök – például a Melvins és a Neurosis –, valamint a Thin Lizzyhez hasonló, klasszikus hard rock zenekarok munkásságát, hogy azonnal megszerettette magát minden új hangra vágyó zenerajongóval.

Később aztán jött a leszálló ág: a Blood Mountain még szódával elment, a terjengős dalszerkezetekkel és a tiszta énekdallamokkal keservesen, de hiábavalóan próbálkozó zenészek miatt jószerivel élvezhetetlenre sikerült Crack The Skye viszont maga volt a mélypont.

A legutóbbi The Hunter már összeszedettebbnek tűnt, de arra azért nem gondoltam, hogy a Mastodon ilyen jó lemezzel tér vissza. Az új anyag ugyan nem tér le a Crack The Skye/Hunter fémjelezte útról, úgyhogy a Remission vadulását továbbra se keressük, viszont az említett két lemezzel ellentétben most egyrészt sikerült igazán jó és kerek dalokat írniuk Troy Sanderséknek – a kettes The Motherload refrénje rögtön világverőre sikerült –, másrészt pedig az énekesként is szereplő zenekartagok, vagyis Sanders, Brent Hinds gitáros és Bränn Dailor dobos is megtalálták a saját hangjukat. A Hunter egydimenziós kántálásának nyoma sincs: épp jó érzékkel pakolták bele a ragadós dallamokat az egyébként kicsit kevésbé összetett, de így is izgalmas és nem könnyen megunható dalokba. Egy ideális világban a Crack The Skye helyett ez a lemez jött volna ki, de talán így sincs késő ahhoz, hogy helyreállítsa a Mastodon renoméját.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."