Lemez

Mély mainstream

FKA twigs: LP1

  • Lang Ádám
  • 2014. szeptember 28.

Zene

A könnyűzene internetes korszaka hajnalán még mindenki arra számított, hogy az új platform a legnagyobb hatással az underground színterekre lesz, mert összeköti az egymástól távoli, de hasonló érdeklődésű köröket.

Ehhez képest az underground megmaradt lokális jellegűnek (a hagyományosan angolszász hivatkozási pontjaival együtt is), az internet pedig a popzenét forradalmasította azzal, hogy minden eddiginél hatékonyabban belécsatornázta a legfontosabb underground fejleményeket.

S ezzel máris FKA twigsnél vagyunk, akinek tavalyi, a Weekend-féle modern r&b-t a 90-es évek triphopja felől dekonstruáló, misztikusan futurista minialbumát az utóbbi évek leg­izgalmasabb anyagaként szokás emlegetni, közben pedig arról is hallani, hogy Beyoncé ta­valyi csúcslemezét nagyban befolyásolták a spanyol és jamaicai gyökerekkel rendelkező énekesnő dalai. S bár kimondva nem lett,
Adele producerének bevonása mindenképpen arra utal, hogy első nagylemezével a művésznő már egy sokkal szélesebb közönséget akar megcélozni.

Ez pedig iszonyú nagy kihívás, hiszen míg a Beyoncé-lemez esetében ezek a hatások hozzáadott értékként jelentek meg, addig twigsnél épp a megrázó idegenséget kellett megzabolázni. Elméletileg ez lehetetlen, mert a furcsából, a szokatlanból kell tömegbrandet faragni. FKA twigs azonban ahelyett, hogy direkt válasszal jönne, inkább kérdez. A tavalyi EP2 szinte csak szavakra korlátozódó szövegei után az LP1 voltaképp konceptalbum lett, amelynek témája az önmegismerés – még a formálisan az r&b-hez jól passzoló, durvább szexuális témák is ebbe a körbe illeszthetők. Ami pedig a zenét illeti: ugyan a nagyot szóló tavalyi Water Me – a fa anyagát és a pc music hajlékonyságát egyszerre megidéző – kopogásait funkciótlan díszítőelemként hasznosítják újra, összességében remekül sikerült úgy elvinni a közérthető popzene felé a számokat, hogy maga a nagy üres terekből, valamint ritmikai törésekből/elkenésekből építkező misztikus atmoszféra nem sérült. A videoklipes, táncos éveket felidéző Video Girl, a szuperfülledt Two Weeks és a keleties Lights On simán működik konvencionális slágerként is, közben pedig a Numbers kiforgatott jungle-je vagy a Closer játékossága új színeket is hoz. Az LP1 így nem csupán izgalmas poplemez, hanem magán túlmutatva arról is mesél, hogy kellő körültekintéssel az underground invenciók és a mainstream törekvések milyen jól összeegyeztethetők.

 

Young Turks, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.