Lemez

Mély mainstream

FKA twigs: LP1

  • Lang Ádám
  • 2014. szeptember 28.

Zene

A könnyűzene internetes korszaka hajnalán még mindenki arra számított, hogy az új platform a legnagyobb hatással az underground színterekre lesz, mert összeköti az egymástól távoli, de hasonló érdeklődésű köröket.

Ehhez képest az underground megmaradt lokális jellegűnek (a hagyományosan angolszász hivatkozási pontjaival együtt is), az internet pedig a popzenét forradalmasította azzal, hogy minden eddiginél hatékonyabban belécsatornázta a legfontosabb underground fejleményeket.

S ezzel máris FKA twigsnél vagyunk, akinek tavalyi, a Weekend-féle modern r&b-t a 90-es évek triphopja felől dekonstruáló, misztikusan futurista minialbumát az utóbbi évek leg­izgalmasabb anyagaként szokás emlegetni, közben pedig arról is hallani, hogy Beyoncé ta­valyi csúcslemezét nagyban befolyásolták a spanyol és jamaicai gyökerekkel rendelkező énekesnő dalai. S bár kimondva nem lett,
Adele producerének bevonása mindenképpen arra utal, hogy első nagylemezével a művésznő már egy sokkal szélesebb közönséget akar megcélozni.

Ez pedig iszonyú nagy kihívás, hiszen míg a Beyoncé-lemez esetében ezek a hatások hozzáadott értékként jelentek meg, addig twigsnél épp a megrázó idegenséget kellett megzabolázni. Elméletileg ez lehetetlen, mert a furcsából, a szokatlanból kell tömegbrandet faragni. FKA twigs azonban ahelyett, hogy direkt válasszal jönne, inkább kérdez. A tavalyi EP2 szinte csak szavakra korlátozódó szövegei után az LP1 voltaképp konceptalbum lett, amelynek témája az önmegismerés – még a formálisan az r&b-hez jól passzoló, durvább szexuális témák is ebbe a körbe illeszthetők. Ami pedig a zenét illeti: ugyan a nagyot szóló tavalyi Water Me – a fa anyagát és a pc music hajlékonyságát egyszerre megidéző – kopogásait funkciótlan díszítőelemként hasznosítják újra, összességében remekül sikerült úgy elvinni a közérthető popzene felé a számokat, hogy maga a nagy üres terekből, valamint ritmikai törésekből/elkenésekből építkező misztikus atmoszféra nem sérült. A videoklipes, táncos éveket felidéző Video Girl, a szuperfülledt Two Weeks és a keleties Lights On simán működik konvencionális slágerként is, közben pedig a Numbers kiforgatott jungle-je vagy a Closer játékossága új színeket is hoz. Az LP1 így nem csupán izgalmas poplemez, hanem magán túlmutatva arról is mesél, hogy kellő körültekintéssel az underground invenciók és a mainstream törekvések milyen jól összeegyeztethetők.

 

Young Turks, 2014

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.