Lemez

Mély mainstream

FKA twigs: LP1

  • Lang Ádám
  • 2014. szeptember 28.

Zene

A könnyűzene internetes korszaka hajnalán még mindenki arra számított, hogy az új platform a legnagyobb hatással az underground színterekre lesz, mert összeköti az egymástól távoli, de hasonló érdeklődésű köröket.

Ehhez képest az underground megmaradt lokális jellegűnek (a hagyományosan angolszász hivatkozási pontjaival együtt is), az internet pedig a popzenét forradalmasította azzal, hogy minden eddiginél hatékonyabban belécsatornázta a legfontosabb underground fejleményeket.

S ezzel máris FKA twigsnél vagyunk, akinek tavalyi, a Weekend-féle modern r&b-t a 90-es évek triphopja felől dekonstruáló, misztikusan futurista minialbumát az utóbbi évek leg­izgalmasabb anyagaként szokás emlegetni, közben pedig arról is hallani, hogy Beyoncé ta­valyi csúcslemezét nagyban befolyásolták a spanyol és jamaicai gyökerekkel rendelkező énekesnő dalai. S bár kimondva nem lett,
Adele producerének bevonása mindenképpen arra utal, hogy első nagylemezével a művésznő már egy sokkal szélesebb közönséget akar megcélozni.

Ez pedig iszonyú nagy kihívás, hiszen míg a Beyoncé-lemez esetében ezek a hatások hozzáadott értékként jelentek meg, addig twigsnél épp a megrázó idegenséget kellett megzabolázni. Elméletileg ez lehetetlen, mert a furcsából, a szokatlanból kell tömegbrandet faragni. FKA twigs azonban ahelyett, hogy direkt válasszal jönne, inkább kérdez. A tavalyi EP2 szinte csak szavakra korlátozódó szövegei után az LP1 voltaképp konceptalbum lett, amelynek témája az önmegismerés – még a formálisan az r&b-hez jól passzoló, durvább szexuális témák is ebbe a körbe illeszthetők. Ami pedig a zenét illeti: ugyan a nagyot szóló tavalyi Water Me – a fa anyagát és a pc music hajlékonyságát egyszerre megidéző – kopogásait funkciótlan díszítőelemként hasznosítják újra, összességében remekül sikerült úgy elvinni a közérthető popzene felé a számokat, hogy maga a nagy üres terekből, valamint ritmikai törésekből/elkenésekből építkező misztikus atmoszféra nem sérült. A videoklipes, táncos éveket felidéző Video Girl, a szuperfülledt Two Weeks és a keleties Lights On simán működik konvencionális slágerként is, közben pedig a Numbers kiforgatott jungle-je vagy a Closer játékossága új színeket is hoz. Az LP1 így nem csupán izgalmas poplemez, hanem magán túlmutatva arról is mesél, hogy kellő körültekintéssel az underground invenciók és a mainstream törekvések milyen jól összeegyeztethetők.

 

Young Turks, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.