Lemez

Mély mainstream

FKA twigs: LP1

  • Lang Ádám
  • 2014. szeptember 28.

Zene

A könnyűzene internetes korszaka hajnalán még mindenki arra számított, hogy az új platform a legnagyobb hatással az underground színterekre lesz, mert összeköti az egymástól távoli, de hasonló érdeklődésű köröket.

Ehhez képest az underground megmaradt lokális jellegűnek (a hagyományosan angolszász hivatkozási pontjaival együtt is), az internet pedig a popzenét forradalmasította azzal, hogy minden eddiginél hatékonyabban belécsatornázta a legfontosabb underground fejleményeket.

S ezzel máris FKA twigsnél vagyunk, akinek tavalyi, a Weekend-féle modern r&b-t a 90-es évek triphopja felől dekonstruáló, misztikusan futurista minialbumát az utóbbi évek leg­izgalmasabb anyagaként szokás emlegetni, közben pedig arról is hallani, hogy Beyoncé ta­valyi csúcslemezét nagyban befolyásolták a spanyol és jamaicai gyökerekkel rendelkező énekesnő dalai. S bár kimondva nem lett,
Adele producerének bevonása mindenképpen arra utal, hogy első nagylemezével a művésznő már egy sokkal szélesebb közönséget akar megcélozni.

Ez pedig iszonyú nagy kihívás, hiszen míg a Beyoncé-lemez esetében ezek a hatások hozzáadott értékként jelentek meg, addig twigsnél épp a megrázó idegenséget kellett megzabolázni. Elméletileg ez lehetetlen, mert a furcsából, a szokatlanból kell tömegbrandet faragni. FKA twigs azonban ahelyett, hogy direkt válasszal jönne, inkább kérdez. A tavalyi EP2 szinte csak szavakra korlátozódó szövegei után az LP1 voltaképp konceptalbum lett, amelynek témája az önmegismerés – még a formálisan az r&b-hez jól passzoló, durvább szexuális témák is ebbe a körbe illeszthetők. Ami pedig a zenét illeti: ugyan a nagyot szóló tavalyi Water Me – a fa anyagát és a pc music hajlékonyságát egyszerre megidéző – kopogásait funkciótlan díszítőelemként hasznosítják újra, összességében remekül sikerült úgy elvinni a közérthető popzene felé a számokat, hogy maga a nagy üres terekből, valamint ritmikai törésekből/elkenésekből építkező misztikus atmoszféra nem sérült. A videoklipes, táncos éveket felidéző Video Girl, a szuperfülledt Two Weeks és a keleties Lights On simán működik konvencionális slágerként is, közben pedig a Numbers kiforgatott jungle-je vagy a Closer játékossága új színeket is hoz. Az LP1 így nem csupán izgalmas poplemez, hanem magán túlmutatva arról is mesél, hogy kellő körültekintéssel az underground invenciók és a mainstream törekvések milyen jól összeegyeztethetők.

 

Young Turks, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.