Opera

Mennyit a szemnek?

Enescu: Oidipusz, Purcell: A tündérkirálynő

Zene

Koncertszerű előadás, vagy jó másfél száz előadó a színpadon, s gyenge, de lelkesen kitartó harmadház a nézőtéren: így festett a Bukaresti Nemzeti Opera miskolci vendégjátéka az idei Bartók Plusz Operafesztiválon. Bent a színházban George Enescu egyetlen, ám annál nagyobb ambícióval (bő két évtizeden át) alkotott, négyfelvonásos dalműve, kint a miskolci utcán a magyar–osztrák focimeccs a kivetítőkön: erős kontraszt az operalátogatók számára és vajmi kevéssé előnyös helyzet a román művészeknek.

A helyenként tátongóan üres nézőtér csalódáskeltő látványán azonban hamar becsülettel túltették magukat az Oidipusz előadói, a közönség pedig megkezdhette az ismerkedést az itthon még sosem hallott (fő)művel.

Enescu 1910-ben kezdte felvázolni operáját, amellyel azután csak 1931-ben készült el. Ha úgy tetszik, az aprólékos munka megbosszulta magát: Igor Stravinsky időközben megírta a maga Oedipus rexét, s e tettével mintegy lefoglalta saját operaoratóriuma számára az olyannyira szerencsétlen családi életű mitológiai alak, a „Dagadtlábú” történetét. Stravinsky egyetlen szűk órába sűrítette össze a sztori legizgalmasabb részletét, a tudtán kívül önmaga után nyomozó thébai király drámáját, akinek végül szó szerint kiszúrja a szemét az igazság. Enescu más utat választott: születésétől a Szfinx fortélyos legyőzésén át egészen haláláig és megdicsőüléséig végigvezette Oidipusz történetét. Ezzel lemondott az apránként napfényre kerülő igazság dramaturgiai tőkéjéről, ellenben hangulatosan antikizáló, zsánerfestő kórusszámokat írhatott mind a négy felvonásba, s megkísérelhette operai alakká formálni Oidipusz apját, Laiosz királyt, az elvetett kisdedet édes mostohaanyaként felnevelő korinthoszi királynét, Méropét és a rejtelmes Szfinxet is. A mezzoszoprán Szfinx például saját szólamában és zenekari kíséretében is igazán különleges, nem e világi hanghatásokat kapott, ami kifejezetten jót tett a három hosszú képből álló második felvonás utolsó szakaszának.

A leginkább zenedrámai élményt azonban Enescunál is a királyi nyomozás, azaz a harmadik felvonás jelentette: a Szophoklész tragédiáját nyomon követve, feltartóztathatatlanul száguldó cse­lekmény nagyoperai körítésben is megtette a hatását, s a címszereplő is itt lett igazán erőteljes, többdimenziós operai személyiséggé. Ám hogy ezt mi, miskolci nézők is észlelhettük, az elsősorban a baritonjának előbb a komorságát és a támadó erejét, utóbb aztán a színgazdagságát és persze a strapabírását is bizonyító román énekesnek, Ştefan Ignatnak köszönhettük. S természetesen köszönhettük a francia nyelvű szöveget ápoltan artikuláló többi énekesnek és a nagy létszámú kórusnak, no meg éppen nem utolsósorban a kinyílt bicska módjára, feszesen-élesen vezénylő Tiberiu Soare karmesternek is, aki hosszadalmasságában is érdekesnek és másodlagosságában is színvonalasnak bizonyította Enescu egyetlen operáját.

 

*

Míg az Oidipusz miskolci bemutatóján mindössze a háttérben kivetített előadásfotók jelentették a hozzáadott értéknek amúgy csak igen kevéssé beillő látványt, addig az Operaház idei utolsó bemutatóján, A tündérkirálynőn még a zenekari árokba is jutott egy oldtimer gépjármű. A színpadon ugyancsak akadt autó, de hatalmas, forgó díszletkép is bárbelsővel, lépcsővel, valamint a zsinórpadlásról alá-alá­eresztett hálószobával. A látvány­elemek közé persze akár még a címszereplő, Baráth Emőke fehérneműs darabindító jelenését és az ő alsónadrágra vetkőztetett, deltás baritonpartnerét, Gianluca Margherit is odaszámíthatjuk, s ebben nincs semmi felháborító vagy épp a műfajtól idegen. Merthogy Purcell műve eredendően színházi látványosság számára íródott, ahhoz (egészen pontosan a Szentivánéji álom 1692-es ízléshez igazított szabad változatához) kapcsolódott egykoron a maga zenekari és énekes számaival.

Abban az egykori formájában szinte képtelenség lenne A tündérkirálynőt előadni, s hogy általában is milyen nehéz ma eleven, kellően színszerű előadást létrehozni Purcell művéből, azzal kapcsolatban legyen elég Káel Csaba és Vashegyi György 2009-es, tiszteletre méltó, de igen vontatott produkcióját megemlítenünk. Almási-Tóth András rendező tehát érthető okokból más megoldást választott, hogy aztán a régi csapdák helyett részben immár saját készítésű csapdákba sétáljon bele. Opera noir – ez lett az előadás műfaja, a sztoriként összehozott gyilkossági történet és szerelmi sokszög pedig egy femme fatale körül bonyolódott, s hogy ne legyen kizárólagos a francia kolorit, hát a fő színtérül szolgáló bárban nem babajour zajlott, hanem Fekete-Kovács Kornél és társai játszottak dzsesszt.

A rendezői koncepció számára a magasabb mintát vélhetőleg Claus Guth bécsi Messiása szolgáltatta, hisz az a produkció revelatív erejű színpadi cselekménnyé formálta Händel oratóriumát: történeteket „kitalálva”, nagy díszletekkel, modern szobákban és folyosókon újraértelmezve a témája és évszázados rangja által megszentelt művet. Ilyesmivel próbálkozott most Almási-Tóth is, amikor Purcell eredeti vonatkozásaikat elvesztő zenekari és kórustételeit, áriáit és kettőseit véres szerelmi történetté rakta össze. Csakhogy az allűrnél alig jutott messzebb a kidolgozásban, s miközben mindent túljátszó némafilmszínészetre sarkallta énekeseit, addig a saját maga által fabrikált „krimit” sem tudta hiánytalanul, illetve zavaró logikátlanságok nélkül levezényelni. Az észszerűtlen mozzanatok sorát jól jelzi, hogy a Tündérkirálynő férjét – a nővel összejátszva – meggyilkoló rendőr az Idegen szerepnévvel jelenik meg a színlapon, jóllehet egyrészt a történetben mindvégig ismerősként mozog, másrészt pedig nincs is a színen, amikor e szót (természetesen angolul) kivetítik: akkor a hátizsákos Fiú lép a színpadra, akinek viszont az előadás végéig nem sikerül érdemi szerepet találni a történetben. Az a részlet sem tud belesimulni a rendező által kieszelt sztoriba, hogy az Idegen, vagyis a Rendőr (akit akár Szeretőnek is hívhatnánk, ha e szerepnevet nem más birtokolná), szóval hogy Gianluca Margheri miért is mozdul rá az egyetlen jelenet tartamára drag queennek öltöztetett Szappanos Tiborra (Kínai)? Hacsak nem azért, hogy valamiképp elhangozhasson a mű komikus duettje, a No kissing at all.

A helyre kis blöff mindazonáltal mégsem igazán zavaró, mert Purcell zenéje, ha nem is hibátlanul, de érvényesen szólalt meg a bemutató estéjén. Baráth Emőke példás vonalérzékű vokális alakításra tette fel a koronát a szomorú-szép sláger, az O let me weep megszólaltatásával, s énekben, de mozgásban is jó volt Ducza Nóra és Szemere Zita állandó kettőse. A fiatal olasz bariton, Margheri világhódító felsőteste szerencsére életerős, s helyenként szépen hajló hanggal párosult. A két tenor közül Szappanos Tibor a humorérzékét, míg Rab Gyula hangjának fiatalos agilitását bizonyíthatta, a kisfiús külsejű kontratenor, Daragó Zoltán pedig könnyed eleganciával ragyogtatta fel rövid szólamát. A Fekete-Kovács Kvintett Purcellt olykor kreatívan továbbgondoló játéka néha már-már meggyőzte a kritikust jelenlétük indokoltságáról, ám a főhajtás mégis elsősorban az Operaház régizenélésre kész zenekarát illette, akik az ausztrál Benjamin Bayl vezénylete alatt korántsem reménytelen, sőt fejlődőképes historikus formációnak hallatszottak.

Miskolci Nemzeti Színház, június 14.; Magyar Állami Operaház, június 17.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.