Lemez

Middlemist Red: Ripple Soul

  • - lang -
  • 2017. január 1.

Zene

Túl azon, hogy a Middlemist Red a hazai reflexekhez képest meglehetősen gyorsan importálta a nyugati független gitárzenék – az évtized első felében az egyik legtrendibbnek számító – neopszichedelikus ágát, a budapesti négyes inkább azért lett fontos a magyar könnyűzenében, mert egy nem túl nagy hagyománnyal bíró műfajjal és főleg angol nyelven énekelve tudott túllépni a kisebb klubok világán. Most már ott tartunk, hogy a második lemezbemutatóra kinőtték az A38 nagytermét is. Persze, kellett hozzá az erre fogékony új közönség is, de kétségtelen tény, hogy a zenekar 2014-es debütáló albuma attitűdben, hangzásban és minőségben is olyan volt, amilyennel New Yorkban vagy Londonban sem okozott volna szemöldökráncolást ez az ügyesen összeválogatott, a posztpunk és a neopszichedélia által dominált, de részleteiben csomó mást is felvillantó gitárzene.

A most megjelent Ripple Soul organikus folytatása az előzőnek. Két olyan számmal indul, amelyet a krautrockos lüktetés miatt utazós zenének is lehetne hívni, de a Drifter In The Dark tánczenés kiállása és a Silverline bugyborékoló szintijei egyúttal az éjfél utáni klubkompatibilitást is biztosítják. Ezután csak a két instrumentális darabnál ül le kicsit a lemez, de talán akkor is csak azért, hogy az Illuminair és a From The Corner Of My Eyes posztpunk slágereivel elkezdődhessen a menetelés a lemez második tetőpontja, a legjobb sorokat rejtő Mellow felé, hogy végül a nyitányt visszaidéző hangulatban zárják le ezt az újfent erősre sikeredett anyagot.

Szerzői, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.